تعمیر باتری لپ تاپ در اصفهان برای 3850 مدل جدید و قدیمی

تعمیر باتری لپ تاپ در اصفهان برای 3850 مدل جدید و قدیمی موضوع اصلی این مقاله است. زیرا وجود باتری سالم به عنوان رکن اصلی یک لپ تاپ در نظر گرفته می‌شود. خراب شدن ، فرسودگی باتری و یا از کار افتادن ناگهانی کل سیستم باتری ( BMS ) یکی از شایع‌ترین مشکلات این دستگاه‌ها است. کاربران بسیاری به دنبال جستجوی راه حلی برای تعمیر و تعویض این قطعه مهم هستند. برای همین با اجازه شما درباره این مسئله یک مقاله تهیه کردیم. لطفاً با ما همراه باش دوست عزیز  

چرا تعمیر باتری لپ تاپ مدل جدید و قدیمی اهمیت دارد ؟!

انواع رایانه‌های قابل حمل به کمک باتری روشن نگه داشته می شوند و در حقیقت دارای یک وجه تمایز و حتی برتری قابل تحسین نسبت به کامپیوترهای رومیزی است. رایانه‌های قابل حمل به کمک باتری‌های قابل شارژ در هر مکانی و به دور از دسترسی به برق مستقیم قابل استفاده هستند. اگر با توجه به علایم ایراد باتری؛ مسئله خراب شدن آن ثابت شود احتمالا وقت آن رسیده که به فکر تعمیر یا تعویض اصلی ترین قطعه لپ تاپ خود باشید.

تعمیر باتری لیتیومی لپ تاپ مدل پرتابل و تست سلول 18650

این راهنما برای صاحبان و یا کاربران لپ‌تاپ‌های نسبتا قدیمی مناسب است و یا افرادی که حدود یک سال و یا بیشتر است عمر لپ تاپ آنها می‌گذرد این مقاله را مطالعه کنند. 

چرا باتری لپ تاپ خراب می شود؟!

دلایل مهمی وجود دارد که باعث شارژ نشدن، تخلیه سریع یا خرابی باتری لپ تاپ شوند، این عوامل شامل قدیمی بودن باتری، و یا کلیه شواهدی است که در مقاله علایم خرابی باتری لپ‌تاپ درباره آن توضیح داده ام. شما می توانید اکثر مشکلات باتری را با خرید قطعات جایگزین حل کنید، اما برخی از مشکلات نیاز به تعمیر حرفه ای دارند.

چه زمانی موقع تعویض یا تعمیر باتری فرا رسیده است؟

وقتی یک یا چند سلول ، ضعیف یا خراب میشود این سیگنال ها مختل میشوند. مثلا وقتی لپ تاپ را روشن می کنید باتری آمادگی برای نیم ساعت کارکرد را اعلام می کند اما در کمتر از 15 دقیقه خالی میشود. این مهم ترین علامت خراب شدن و از کار افتادن باتری است.

تفاوت باتری ها برای تعمیر و یا تعویض آن چیست ؟!

laptop battery internal external

طراحی و عرضه مدل های مختلف باتری رایانه قابل حمل و نحوه مونتاژ آن؛ روی تجربه کاربر، عمر مفید و حتی مسئله عیب یابی و تعمیر مشکلات و ایرادات باتری لپ تاپ اثر مستقیم دارد. به مثال های زیر توجه کنید:

  1. لپ تاپ های قدیمی تر دارای باتری لیتیوم یون بودند که در قسمت کف لپ تاپ نصب می شده؛ این باتری ها با تعدای سلول شارژی 18650 ( گرد استوانه ای ) ساخته میشد و چرخه شارژ حدود 300 الی 500 دفعه ای دارد.
  2. سپس همین باتری ها به داخل لپ تاپ منتقل شد تا دستگاه کمی ظریف و کوچتر به نظر برسد ( مانند مدل Z500 )

3. لپ تاپ ها و نوت بوک های جدید دارای باتری لیتیم پلیمر از نوع تخت و داخلی است. این باتری ها مشکلات و خرابی های کمی دارد. مهم ترین ایراد آن مربوط به بادکردن است که البته باعث شکسته شدن قاب و بدنه لپ‌تاپ می شود.

باتری های بیرونی؛ تعویض راحت و بدون دردسر!

همانطور که در ابتدا گفتم؛ باتری لپ تاپ در دهه اخیر در کف دستگاه به صورت بیرونی یا پرتابل نصب می شده. عوض کردن باتری معیوب این مدل واقعا راحت تر است. فقط کافی است اهرم را فشار داده باتری را خارج کنید و با توجه به مدل نامبر و یا پارت نامبر قطعه به دنبال مدل جایگزین آن باشید. اگر اطمینان به خراب بودن باتری دارید حتی نیازی نیست که به مراکز تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید.

laptop battery external

تعمیر به جای تعویض؛ ساختار و باز کردن این باتری ها چگونه است؟!

لپ تاپ را پشت و رو کنید. آیا باتری آن را می بینید ؟! خب حالا وقتی باتری را از جا در می آورید با یک شی پلاستیکی سر و کار دارید که وزن آن نسبت به جسته ای که دارد سنگین به نظر می رسد.

k2 items src f759cd5e66fcddccb2d9375512a98977

اگر آن را از کناره نگاه کنید متوجه درز آن می شوید که محکم چسب شده است. ( هرگز برای باز کردن آن به وسیله چاقو و شی نوک تیز اقدام نکنید زیرا خطر آتش سوزی وجود دارد ) داخل این پوسته؛ یک میکرو چیپ کوچک و چند سلول شارژی وجود دارد!

main qimg f1bb0d60844db8785b91ceb904e3a8ec pjlq

داخل این مدل : تعدادی سلول ( 18650 ) به صورت موازی و متوالی به نحوی در کنار هم قرار گرفته و متصل شده تا انرژی الکتریکی مورد نیاز را بنابر آمپر و ولتاژ مورد نیاز ( وات دستگاه ) تامین کند.

تعمیر باتری لپ تاپ

مشکل باتری های این مدلی!

باتری های مدل لیتیم با سلول گرد ( مدل 18650 ) اگر ضعیف شده و زود خالی می شود معمولا یک سلول آن خراب شده و اگر لپ تاپ شما به طور کلی با باتری روشن نمی شود احتمالا دو سلول یا تعداد بیشتری از ان از کار افتاده و چرخه حیات باتری را قطع می‌کند.

1- چه چیزی باتری لپ تاپ دارای سلول لیتیوم 18650 را از بین می برد؟

یکی از شایع ترین دلایل آسیب باتری شارژ بیش از حد است. هنگامی که لپ تاپ خود را برای مدت طولانی به برق متصل می کنید، باتری ممکن است بیش از حد شارژ شود و طول عمر آن کاهش یابد. برای جلوگیری از شارژ بیش از حد، نظارت بر فرآیند شارژ و جدا کردن سیم برق در هنگام شارژ کامل باتری مهم است.

  • در مدل های بالا ممکن است یک یا چند سلول خراب شده و بازدهی و حتی کل باتری را از کار بیندازد.
  • کانکتور این مدل با مشکلاتی مانند سولفاته کردن کانکتور در اثر طوبت درگیر هستند.
  • این سلول ها ممکن است قابل تعویض باشد.
  • پس از تعویض سلول معیوب احتمالا میکرو چیپ نیز نیاز به ریست یا پروگرام مجدد خواهد داشت.

سلول 18650 معمولا به این چند دلیل از کار می افتد

  1. از تاریخ تولید سلول 18650 بیش از دو سال گذشته و از آن استفاده‌نشده است.
  2. کیفیت سلول باتری پائین بوده پس تعدادی ضعیف و بقیه ازکارافتاده هستند.
  3. همه سلول‌ها در اثر دمای بالای لپ‌تاپ از کارافتاده است.
  4. سلول‌های باتری به علت روند شارژ نادرست از بین رفته است.
  5. مواردی مانند نم و رطوبت هوا به مدار و سلول‌ها آسیب رسانده است.

عیب یابی و عوض کردن سلول لیتیومی 18650

اگر تصمیم گرفته‌اید که تعمیر باتری لیتیومی لپ تاپ و یا تعویض سلول های آن را امتحان کنید من به شما توضیح می‌دهم این کار چگونه انجام می‌شود. برای این کار باید سلول ها را از یکدیگر جدا کنید. ولی ابتدا باید جلد باتری را بدون فرو کردن شی نوک تیز ( با ضربه آرام از سراسر پهلو روی سرامیک ) باز کنید. سپس سلول های لیتویم را جدا کرده و به صورت تکی با مولتی متر تست کنید.

  • با این تست و یا با استفاده از دستگاه تستر باتری شارژی می توانید سلول یا سلول های ضعیف را پیدا کرده و با سلول سالم جایگزین کنید و در نهایت دوباره مدار را مثل قبل متصل کنید.
  • توجه کنید که اگر سلول هر چیزی غیر از سامسونگ – ال‌جی و یا پاناسونیک است و باتری را با عنوان باتری‌های تجاری ارزان‌قیمت خریده‌اید آن را دور بیندازید زیرا ارزش تعمیر کردن ندارد.

وقتی شما سلول مرده را پیدا کرده و آن را با یک سلول باتری 18650 تازه‌نفس جایگزین کنید، این سلول جدید برای یک مدت کوتاه مشکل خراب شدن باتری لپ تاپ را رفع می‌کند.

تست سلول های 18650 باتری لیتیومی

قبل از تعویض هر سلول 18650، آزمایش سلول‌ها برای تعیین ظرفیت و سلامت کلی آنها ضروری است. این کار را می توان با استفاده از یک تستر باتری یا مولتی متر انجام داد که ولتاژ و ظرفیت هر سلول را اندازه گیری می کند.

با استفاده از تستر باتری یا مولتی متر، ولتاژ هر سلول را اندازه گیری کنید. یک باتری سالم 18650 باید بین 3.6-4.2 ولت بخواند.
ظرفیت هر سلول را با استفاده از تستر باتری اندازه گیری کنید. یک سلول 18650 سالم باید حداقل 2000 میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته باشد.
نتایج آزمایشات خود را با مشخصات اصلی باتری مقایسه کنید تا متوجه شوید که سلول ها در شرایط خوبی هستند یا خیر.

برای تست کردن ولتاژ، کلید مولتی متر را روی حالت V DC و 20 ولت تنظیم کرده و قطب مثبت و منفی باتری را مطابق شکل زیر در نظر بگیرید. کابل اتصال + و – مولتی متر را به قطب‌های مربوطه سلول 18650 متصل نمایید. اگر هر کدام از سلول‌ها ولتاژ کمتر از 2 ولت را نمایش دهد این یعنی سل باتری مرده است. برای تعمیر باتری لپ تاپ، هر کدام از سلول‌های ضعیف را دور بیندازید و برای همیشه با آن خداحافظی کنید.

test battery with voltmeter

تست باتری لیتیومی لپ تاپ به وسیله مولتی متر دقیق نیست و متخصصان گفته اند هر سلول باید حدود 10 بار شارژ و تخلیه شود تا سلامت آن تایید گردد.


تعویض سلول های باتری لپ تاپ 18650:

اگر مشخص شد که یک یا چند سلول معیوب یا کمتر از مشخصات اولیه خود هستند، زمان تعویض سلول ها فرا رسیده است. برای جایگزینی سلول ها مراحل زیر را باید دنبال کنید:

سلول های جایگزین 18650 را خریداری کنید که با مشخصات سلول های اصلی مطابقت دارند. خرید سلول از یک تامین کننده معتبر برای اطمینان از کیفیت و عملکرد آنها ضروری است.
سلول های جدید را به بسته باتری لحیم کنید و مطمئن شوید که آنها را در قطبیت صحیح وصل کرده اید.
پس از تعویض تمام سلول‌ها، بسته باتری را دوباره سرهم کرده و دوباره داخل دستگاه نصب کنید.

درباره تراشه باتری و خرابی های آن

باتری پرتابل علاوه بر سلول های لیتیومی 18650 ؛ حاوی تراشه الکترونیکی کوچک است که به لپ‌تاپ متصل می‌شود. این تراشه به سیستم اجازه می دهد تا از وضعیت کلی باتری و همچنین میزان شارژ آن مطلع شود. سیستم باتری می تواند با این تراشه و از طریق LED ، میزان شارژ را نمایش دهد و سیستم عامل های ویندوز و لینوکس (OS) اطلاعات ارسال شده از تراشه را یادداشت کرده و از این سیگنال ها برای ارائه اطلاعات در مورد وضعیت باتری ” در اعلان ها ” استفاده می کنند.

تا کنون برای این تراشه مشکل خاصی گزارش نشده است اما این نکته را در نظر داشته باشید که با تعویض سلول احتمالا تراشه نیاز به ترمیم یا بازنویسی داشته باشد.

به طور کلی این کار تخصصی و البته کمی خطرناک است بسیار مراقب باشید و من آن را برای شما توصیه نکرده و حتی شما را منع می کنم زیرا سلول های باتری به شدت اشتعال پذیر هستند و حتی احتمال ترکیدن دارد. در ضمن هرگونه دست‌کاری و تعمیر، گارانتی باتری را ابطال می‌کند. هنگام دست‌کاری باتری مراقب خطر آتش‌سوزی باشید. دست‌کاری سلول‌ها و اتصال کوتاه در قطعات مجاورت با باتری می‌تواند به مادربرد لپ‌تاپ آسیب رساند.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

شش − سه =