محافظت از شارژر لپ تاپ و نگهداری در برابر آسیب ها با 10 نکته

دسامبر 24, 2023

چرا محافظت از شارژر لپ تاپ اهمیت دارد؟!

محافظت از شارژر لپ تاپ و نگهداری یا استفاده صحیح از شارژر لپ تاپ یکی از مهم ترین اجزای دستگاه است که بدون آن لپ تاپ در آستانه از کار افتادن قرار می گیرد چزیرا یک رایانه “قابل حمل” چند ساعت بعد از اتمام شارژ باتری و بدون اتصال آداپتر AC از کار می افتد. با وجود اهمیت سالم کار کردن آداپتور شارژر، بسیاری از کاربران از شارژر لپ تاپ به اندازه خود دستگاه نگهداری نمی کنند، به همین دلیل است که این قطعه اغلب اولین قسمت در معرض فرسودگی است.

چرا نگهداری از شارژر لپ تاپ و نوت بوک منفعت دارد؟!

متأسفانه تلاش برای خرید شارژر دیگر نه تنها هزینه بردار است بلکه آزاردهنده نیز هست، زیرا مجبورید به دنبال شارژر اصلی ” اورجینال ” بگردید، کاری که گفتن آن آسان تر از انجام آن است زیرا با افزایش شارژرهای تقلبی در بازار روبرو هستیم که روی عملکرد باتری و سایر قطعات دستگاه تاثیر منفی می گذارد. ما اینجا مهمترین راه ها و نکاتی که برای محافظت از شارژر لپ تاپ در برابر آسیب و ماندگاری هرچه بیشتر آن مفید است را آورده ایم.

1- از گرمای بیش از حد خودداری کنید

همانطور که در مورد تمام قطعات و اجزای کامپیوتر به طور کلی صدق می کند، گرمای بیش از حد بر روی شارژر لپ تاپ نیز تاثیر منفی می گذارد. این گرما معمولا به طور طبیعی در طول فرآیند شارژ و یا در اثر فعالیت پردازنده های قدیمی و کارکرد لپ تاپ های دارای گرافیک ( خصوصا اچ پی ) تولید می شود اما حرارت تولید شده توسط آداپتور برای قطعات داخل آن مضر است.

اگر روش های صحیح را برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد شارژر رعایت کنید ، مطمئناً نتایج مثبتی در مورد وضعیت شارژر برای ماندگاری هرچه بیشتر آداپتر و متعلقات آن خواهید داشت.

شاید اولین مورد از این روش ها اطمینان از قرار گرفتن شارژر یا خود لپ تاپ در مکان مناسب باشد که هوا به راحتی به آن برسد. قرار دادن شارژر لپ تاپ روی بالش یا زیر پتو در طولانی مدت از گردش جریان هوا جلوگیری می کند و در نتیجه دمای شارژر و اجزای داخلی رایانه کاهش نمی یابد. بنابراین بهتر است لپ تاپ و آداپتر را در مکانی صاف یا سخت مانند میز قرار دهید تا دریچه ای برای خروج گرمای اضافی وجود داشته باشد.

اگر متوجه شدید که شارژر بیش از حد داغ شده است، بلافاصله آن را از دستگاه جدا کرده و خارج کنید. آن را قبل از اتصال دوباره استراحت دهید.

در صورت امکان پس از خاموش کردن لپ تاپ آن را شارژ کنید، زیرا این کار از یک طرف باعث می شود باتری به سرعت شارژ شود و از طرف دیگر، قرار گرفتن شارژر در معرض حرارت زیاد ” در اثر تلاش برای روشن کردن و شارژ نمودن هم زمان ” را کاهش می دهد.

2- شارژر را از مایعات دور نگه دارید

باز هم باید به این نکته اشاره کنم که ورود مایعات به اجزای رایانه اغلب آنها را کاملاً از بین می برد. در مورد شارژر لپ‌تاپ و نگهداری از شارژر لپ تاپ در برابر مایعات نیز همین‌طور است و حتی ریختن مایعات روی شارژر در حین اتصال به برق ممکن است به یک فاجعه واقعی منجر شود که از آسیب سر کابل شارژ به درگاه شارژر یا حتی مادربرد شروع می شود.

بنابراین تا حد امکان از قرار دادن شارژر لپ‌تاپ خود در معرض آب یا نوشیدنی‌های دیگر خودداری کنید، زیرا آب یا مایعات در بدترین حالت منجر به اتصال کوتاه با نتایجی می‌شود که شما را از ادامه حیات لپ تاپ و آداپتر ناامید خواهد کرد! اگر لیوان آب روی شارژر افتاد، بلافاصله شارژر را از برق بکشید و قبل از استفاده مجدد از خشک بودن آن مطمئن شوید.

3- از بستن بیش از حد کابل شارژ خودداری کنید

کابل شارژر لپ تاپ را با محکم پیچیدن یا فشرده کردن آسیب ندهید و خم نکنید، زیرا باعث می شود کابل از بین برود و به سیم مسی داخل آن آسیب برسد و مجبور شوید شارژر جایگزین بخرید. اکثر ما معمولاً کابل شارژر را در حلقه های کوچک می بندیم یا کابل را روی خود شارژر می بندیم و این باعث خمیدگی و چین خوردگی می شود که ممکن است در دراز مدت باعث آسیب شود.

بنابراین بهتر است از روش سیم پیچی “Roadie” استفاده شود که کارایی خود را در نگهداشتن کابل ها از انواع کابل ها برای مدت طولانی تری بدون آسیب و آسیب در شرایط خود ثابت کرده است. این روش به سادگی بر چرخاندن کابل در یک حرکت دایره‌ای برای تشکیل حلقه‌های موازی تکیه می‌کند، اما جهت حلقه را در هر چرخش متناوب می‌کند. برای درک بهتر روش می توانید این ویدیو را تماشا کنید ، اما به طور کلی از چرخاندن تصادفی کابل شارژر لپ تاپ برای حفظ آن خودداری کنید.

4- از قرار دادن کابل شارژ روی لبه های تیز خودداری کنید

بسیاری از کاربران شارژر را وصل می‌کنند و سپس کابل را در هوا یا روی میز آویزان می‌کنند که منجر به فشار روی سر شارژر می‌شود و به مرور زمان باعث ایجاد عیوب در پورت شارژ یا ترک خوردن و آسیب رسیدن به سر شارژر می‌شود. همچنین زمانی که شارژر از لبه ها و سطوح تیز آویزان می شود، به مرور زمان اصطکاک ایجاد می شود و سپس کابل شارژر لپ تاپ شما آسیب می بیند و باید به تعمیرگاه مجاز رایانه مراجعه کنید.

محافظت و نگهداری از شارژر لپ تاپ

بنابراین شارژر و کابل را روی یک سطح صاف نگه دارید یا آن را کمی شل کنید تا به سوکت متصل به دستگاه ، فشار وارد نکنید. علاوه بر این تا حد امکان از لبه های تیز و سختی که با دستگاه تماس دارند دور بمانید. از قرار دادن شارژر روی زمین خودداری کنید زیرا به احتمال زیاد ، شارژر فراموش خواهید کرد و با آن برخورد می کنید و فاجعه ای ایجاد خواهد شد.

5- در صورت امکان شارژر را به محافظ برق وصل کنید

شارژر لپ‌تاپ به‌ویژه اگر از مدلهای معمولی و ارزان قیمت باشد، قطعا دارای قطعات محافظ اضافه بار نیست و اگر در منطقه ای با برق ناپایدار هستید ممکن است به شارژر و همچنین دستگاه آسیب برساند.

برای محافظت از شارژر لپ تاپ بهتر است شارژر را به یک پریز برق متصل کنید که به طور ویژه برای اتصال چندین دستگاه طراحی شده است و شرایط مختلف ولتاژ را کنترل می کند و دارای محافظت خودکار در برابر جریان اضافه، ولتاژ و ضربه هایی است که می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

درست است که نصب محافظ برق و پریز های با کیفیت گرانتر از اتصالات برقی معمولی است، اما با توجه به اهمیت سلامت شارژر و هزینه تعویض، ارزش آن را دارد که بهترین اتصال الکتریکی موجود و مجهز به قابلیت های لازم برای محافظت در برابر اضافه بار را تهیه کنید. این کار از لپ تاپ محافظت می کند و از آسیب به شارژر نیز جلوگیری می نماید.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

دوازده − 1 =

سبد خرید