چرا اپل آیفون 9 را کنار گذاشت و مستقیما به سراغ آیفون X رفت !

مارس 20, 2023

چه از طرفداران اپل و محصولاتش با لوگوی اپل باشید یا نه، احتمالا متوجه شده اید که این شرکت نسخه آیفون 9 را در کنفرانس 2017 اپل عرضه نکرد، بلکه آیفون 8 را منتشر کرد و سپس مستقیماً به سمت آیفون X یا همان آیفون 10 پرید. این جهش بدون اظهار نظر رسمی در مورد دلیل پرش به نسخه بعدی و رعایت نکردن چیدمان سری آیفون انجام شد و همانطور که مایکروسافت در سال 2015 با انتشار ویندوز 10 و حذف ویندوز 9 اینکار را انجام داده بود ایفون هم یک کار مشابه انجام داد. اما واقعا چرا آیفون 9 نداریم ؟!

دلیل رفتار شرکت های غول پیکر فناوری در برابر عدد 9 چیست و چرا در محصولات اصلی خود از آن صرف نظر می کنند؟ آیا اپل همانگونه که SE را معرفی نمود نمی توانست منتظر معرفی گوشی با نام متمایز iPhone X باشد؟ سوالات فراوان و توضیحات مختلفی در این زمینه وجود دارد زیرا اپل به طور رسمی دلیل آن را اعلام نکرده است، بنابراین در ادامه سعی می کنیم تمامی پاسخ های «قانع کننده» روی میز را که درباره عدم نام گذاری ایفون 9 وجود دارد را بررسی کنیم.

دهمین سالگرد عرضه اولین آیفون با کنفرانس 2017 اپل متقارن شد

در جریان کنفرانس سپتامبر 2017 برای معرفی گوشی های جدید آیفون، اپل در اولین دقایق کنفرانس گوشی های آیفون 8 و آیفون 8 پلاس را به عنوان جانشین نسل قبلی این سری ( جایگزین سری 7 ) معرفی کرد.

از آنجایی که خانواده ایفون 8 به معنی ارتقای اساسی و منطقی بعد از آیفون 6 و برادر بزرگتر آن یعنی آیفون 7 هستند در مورد هر دو گوشی انتظار می رفت که همه با اتفاق جدیدی روبرو شوند. ولی خانواده هشتم با طراحی خسته کننده ای مانند بقیه نسخه های قبلی عرضه شدند. اپل پیشرفت های داخلی ( سخت افزاری ) قابل توجهی انجام داد که مهمترین آن ؛ پشتیبانی سری 8 ایفون از فناوری شارژ بی سیم بود و همچنین پیشرفت های کلی دیگری را اضافه کرده بود. با این حال امکانات اپل 8 انتظارات طرفداران اپل که در تقلا برای دیدن شاهکار ایفون 8 بودند را برآورده نکرد و ساعات اولیه کنفرانس 2017 بسیار خسته کننده به نظر می رسید.

کنفرانس 2017 اپل

قبل از پایان کنفرانس 2017 اپل عبارت معروف استیو جابز به نام «چیزی دیگر وجود دارد» یا «یک چیز دیگر» که اپل همیشه از آن برای معرفی یک محصول جدید و مهم استفاده می کرد ظاهر شد و در واقع تیم کوک (مدیر عامل شرکت) اعلام کرد iPhone X یا “iPhone 10″ به عنوان گوشی جدید و برجسته ” آیفون ” پیشرفت زیادی کرد و اولین در نوع خود بود. آن روز برای اولین بار آیفونی را می دیدیم که صفحه نمایش OLED بدون لبه های ضخیم طراحی شده بود و دکمه هوم و Touch ID کنار گذاشته شده بود تا با فناوری اسکن چهره یا ” Face ID ” جایگزین شود.

کوک گفت که آیفون X بزرگترین جهش فناوری از زمان عرضه اولین آیفون است. او همچنین به دهمین سالگرد ” آیفون “نسل اول” یعنی تلفنی که این شرکت از طریق آن سفر خود را در آن آغاز کرده بود اشاره نمود.

بازار گوشی های “هوشمند” تلفن همراه در سال 2007 یک انقلاب تکنولوژیکی را ایجاد کرد و دیدگاه جهان را نسبت به تلفن های همراه تغییر داد. برگزاری دهمین سالگرد در سال 2017 به معنای رونمایی از یک پیشرفت جدید با تکیه بر iPhone X بود که با هدف یک ادای احترام کامل به آن دوران درخشش طلائی اسمارت فون ها برنامه ریزی شده بود. آنها ( در کنفرانس 2017 اپل ) آیفون ایکس را “محصولی که تعیین کننده دوره فناوری در دهه آینده است” معرفی کرده بودند.

پس از پایان کنفرانس 2017 مطبوعات از جمله مجله آمریکایی تایم ، صحبت های تیم کوک را اینگونه تفسیر کردند که نامیدن گوشی جدید به عنوان آیفون ایکس به دلیل برگزاری جشن دهمین سالگرد این شرکت است، به طوری که حرف “X” در اعداد رومی به عدد ده اشاره دارد. با این حال اپل به طور رسمی صحت این ادعا را تایید نکرد. البته ” جانی آیو ” طراح ارشد محصولات اپل ( در آن زمان ) گفته بود که «فناوری‌های آیفون X دو سال قبل از معرفی و عرضه این گوشی در حال آماده‌سازی بودند و پرده برداری از آن در دهمین سالگرد یک تصادف فوق العاده بود!”.

ظاهرا تا حد زیادی دلیل معرفی آیفون X و نادیده گرفتن آیفون 9 به همین دلیل است که اگر اپل آیفون 8 و آیفون 9 را در همان کنفرانس عرضه می کرد، مخاطبان متعجب می شدند که چرا دو گوشی همزمان معرفی شده اند.

در سال 2017 این شرکت نقش خود را هوشمندانه بازی کرد و دو گوشی با عملکرد بسیار متفاوت با هزینه بسیار بالاتر را ارائه نمود و نهایتا همه توجه ها روی گوشی دهم با قابلیت های قدرتمند، شکل متفاوت با چینش جدید و با همان شماره سالگرد منعطف شده بود.

شاید به این دلیل که آیفون X سود بیشتری دارد!

همانطور که گفتیم در کنفرانس 2017 ، گوشی جدید با طراحی کاملا متفاوتی عرضه شد تا جایی که بازار را شگفت زده کرد و رقبا را وادار کرد تا با تقلید از آن پدیده “ناچ” را ایجاد کنند و هر گوشی جدیدی را که از سال 2017 تا به امروز عرضه می شود را همراهی کند.

از آنجایی که گوشی های آیفون «مرغی است که تخم های طلایی می گذارد» تعیین قیمت گوشی های جدید برای اپل با تمرکز روی ویژگی هایی که ارزش قیمت گذاری عالی را دارند بازهم ریسک بزرگی است. چنین ریسک بزرگی می تواند برای شرکت هزینه گزافی داشته باشد. اپل نمی خواهد هیچگاه بدون مقدمه یا بدون متقاعد کردن توده های مردم، قیمت های بی پروا یا تصادفی دیوانه وار را روی محصولاتش بگذارد.

بر این اساس، آیفون X با قیمت 1000 دلار عرضه شد. که 300 دلار گرانتر از آیفون 8 با قیمت 700 دلاری بوده. این اولین بار در تاریخ بود که یک آیفون به 1000 دلار رسید. برای اینکه این شرکت بتواند این عدد را برای مصرف کنندگان قابل قبول کند، باید گوشی را در سطوح مختلف متمایز می کرد و این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاد.

به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه آیفون 9 با قیمت 800 دلار عرضه شود، آیفون X با قیمت 1000 دلار عرضه شد تا شبیه به یک ارتقای واقعی و یک گوشی جدید و رده بالا باشد و اپل در واقع به اهداف دلخواه خود در قیمت گذاری و افزایش سهم بازار دست یافت و حتی فراتر از انتظارات بود. چه کسی می داند، شاید اگر آیفون 9 عرضه می شد، این هیاهو برای گوشی که همه چیز را تغییر می داد هرگز وجود نداشت.

ضمناً قیمت گذاری گوشی جدید بهانه ای بود که گوشی های اندرویدی برای افزایش قیمت ها در نظر گرفتند و از آن زمان و این قیمت برای شرکت ها عادی شده است، پس متشکرم اپل!

بنابراین ظاهرا تا حد زیادی دلیل معرفی آیفون X و نادیده گرفتن آیفون 9 به همین دلیل است.همچنین اگر اپل آیفون 8 و آیفون 9 را در همان کنفرانس عرضه می کرد، مخاطبان متعجب می شدند که چرا دو گوشی همزمان معرفی شده اند. در همان زمان سطح این شرکت آن را هوشمندانه بازی کرد و دو گوشی با عملکرد بسیار متفاوت با هزینه بسیار بالاتر ارائه کرد و همه چراغ ها روی گوشی دهم با قابلیت های قدرتمند و شکل متفاوتش و در چینش آن با همان شماره سالگرد بود.

بازاریابی همه چیز است

اگر می خواهید مشتری را وادار به خرید یک گوشی با قیمت 1000 دلار کنید، باید آنها را متقاعد کنید که این کار را انجام دهند و این فقط با بازاریابی اتفاق می افتد که اپل همیشه در آن فوق العاده خوب بوده است. بله عدد 9 عددی است که بعد از 8 می آید اما از نظر روانشناسی لحن یا صدای X را ندارد.

iup overview landing year 202109?wid=5120&hei=944&fmt=jpeg&qlt=90&

نه تنها این، بلکه X به روشی کاملاً جدید آمد، با نحوه تعامل کاربر با تلفن و باز کردن قفل آن با چاپ چهره، و حتی لغو دکمه Home برای آیفون از اولین انتشار. البته اگر گوشی جدید تنها بر نماد X تکیه می کرد، موفق نمی شد، اما نزدیک ترین نام به ما را از نظر روانشناسی، قابلیت های قوی و طراحی متمایز ترکیب کرد.

آیفون 9 الان کجاست؟

همه دلایل قبلی در واقع نوعی گمانه‌زنی‌ و تفسیر بودند که ما از نظر میزان متقاعدسازی متفاوت از تحلیل‌های زیادی جمع‌آوری کردیم. اما سوال اینجاست: چرا این شرکت گوشی آیفون 9 را در سال بعد از معرفی آیفون X عرضه نکرد؟!

آیا به عنوان شرکت اپل نمی توانید معرفی زودهنگام آیفون X را به مناسبت دهمین سالگرد استثنا قائل شوید و سپس آیفون 9 را پس از آن در سال 2018 به عنوان جانشینی منطقی برای آیفون 8 عرضه کنید؟!

اما صبر کنید! ممکن است اپل آیفون 9 را مخفیانه روانه بازار کرده باشد! پس از عرضه آیفون X به ویژه در کنفرانس سپتامبر 2018، این شرکت آیفون XR را به بازار عرضه کرد که آن را به عنوان یک گوشی پیشگام با قیمتی پایین برای جایگزینی با آیفون 8 قرار داد و سپس اعلام کرد گوشی پرچمدار پیشرفته آیفون XS به عنوان اعلام توقف فروش گوشی های جدید آیفون X توسط این شرکت منتشر شده! البته آیفون XS نسبت به نسل قبلی خود (iPhone X) ارتقاء قابل توجهی به همراه داشت.

  • اپل به جای ارائه آیفون 9 ، چندین سال به فروش گوشی های جدید آیفون 8 ادامه داد و پس از عرضه نسل دوم آیفون SE که با طراحی مشابه آیفون 8 عرضه شد، فروش ایفون 8 در آوریل 2020 متوقف شد.
  • اگر آیفون 9 در سال 2017 آن را به طور رسمی عرضه می کرد آن محصول چه چیزی می شد ؟! ظاهری مشابه با آیفون 8 با فناوری های به کار رفته در آن که فقط حفظ ظاهر می کند.

در پایان: ما واقعاً سرنوشت آیفون 9 را نمی دانیم و هیچ کس 100٪ نمی داند چه اتفانی افتاد. این شرکت دلیل رسمی کنار گذاشتن آیفون 9 را اعلام نکرده است، ما نمی دانیم مشکل شرکت ها با این شماره چیست. اتفاقا خیلی ها نادیده گرفتن ویندوز 9 توسط مایکروسافت و نادیده گرفتن اپل از آیفون 9 را ربط دادند و این فرضیه را مطرح کردند که شرکت ها این عدد را دوست ندارند و موضوع را به جنبه بازاریابی هم نسبت دادند، اما موضوع به طور رسمی همچنان مبهم است. مچکرم که با این مقاله همراه بودید.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

چهار + 17 =

سبد خرید