تفاوت IPS، TN و VA صفحه نمایش مانیتور با 10 نکته جدی دنبال کن

امروزه تفاوت IPS، TN و VA و خصوصا تفاوت بین پنل IPS و VA انتخاب یک نمایشگر یا همان مانیتور مناسب اهمیت ویژه ای دارد. نوع پنل استفاده‌شده در نمایشگر، یعنی IPS (In-Plane Switching)، TN (Twisted Nematic) و VA (Vertical Alignment)، از جمله عواملی است که بر کیفیت و عملکرد نهایی تأثیرگذار است.

تفاوت IPS، TN و VA

تفاوت بین پنل IPS و VA چیست؟ 

IPS مخفف In-Plane Switching و VA برای تراز عمودی است.به طور معمول، تفاوت بین پنل IPS و VA در 3 جنبه نهفته است که عبارتند از: 

  1. زاویه دید
  2. ویژگی کنتراست 
  3. یکنواختی سیاه.
IPS VS VA Comparison

هیچ چیزی به عنوان بهترین پنل وجود ندارد، این به نوع استفاده کاربر خلاصه می شود و بستگی به این دارد که شما یک گیمر باشید یا علاقه مند به سینما.

IPS و VA: زاویه دید

پنل IPS:   IPS زاویه دید وسیع تری دارد. دقت تصویر آن‌ها حتی با مشاهده از کنار نسبتاً بالا باقی می‌ماند

پانل VA:   نمایشگر VA به‌طور آشکاری به نظر می‌رسید که در زوایای باز در کناره با افت غلظت مشاهده میشود.

IPS VS VA

IPS و VA: از نظر ویژگی کنتراست

پنل IPS: یک پنل IPS نسبت کنتراست 1000:1 را ارائه می دهد. وقتی یک محیط سیاه رنگ را در پنل IPS تماشا می کنید، رنگ سیاه کمی خاکستری به چشم می خورد. 

پنل VA: پنل های VA نسبت کنتراست عالی 6000:1 را ارائه می دهند که بسیار چشمگیر است. این قابلیت را دارد که محیط های تاریک را تاریک تر از IPS نشان دهد. 

Contrast Feature

IPS و VA: یکنواختی سیاه

پنل IPS :  با توجه به نسبت کنتراست پایین، رنگ مشکی کمی خاکستری به نظر می رسد.   

پنل VA:  به طور کلی پنل های VA یکنواختی مشکی بهتری نسبت به پنل های IPS دارند. 

Black Uniformity

منبع : hisense.sg

IPS (In-Plane Switching):

  • رنگ و دقت تصویر: نمایشگرهای IPS به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دقت رنگ و بازدهی رنگ شناخته می‌شوند. این پنل‌ها قادر به ارائه رنگ‌های زنده و دقیق با زاویه دید گسترده هستند.
  • زاویه دید: یکی از مزایای بزرگ IPS، زاویه دید گسترده‌ نسبت به سایر پنل های موجود است. این ویژگی آنجا اهمیت پیدا می کند که معمولا چندین نفر به طور همزمان به یک مانیتور نگاه می کنند.
IPS (In-Plane Switching)

طیف رنگی پنل های IPS؛ بالاترین طیف رنگی

دارای بالاترین طیف رنگی هستند. این بدان معنی است که این مانیتورها گرافیک بازی شما را به صورت واقعی تری نشان می دهند. صفحه نمایش IPS کیفیت نمایش را با زوایای دید گسترده هماهنگ می کند، بنابراین اگر مستقیماً در مقابل مانیتور بازی نیستید، می توانید تصاویر واضحی را مشاهده کنید. مثلاً اگر با دوست خود فیفا بازی می کنید طبیعتا هردو شما نمی توانید درست در روبروی نمایشگر قرار گیرید. خصوصا در مواقعی که قصد دارید در ضربات حرفه ای از کدها استفاده کرده و یا برای کرنر و پنالتی جهت گیری ” مخفیانه ” داشته باشید؛ دید گسترده و کیفیت دقیق تر پنل IPS به شما کمک می کند.

نرخ تازه سازی IPS؛کمترین نرخ تازه سازی

مانیتوری با فناوری IPS معمولا کمترین نرخ تازه سازی را دارد. نرخ تازه سازی بیش از 75 هرتز در واقع برای این نوع مانیتور تامل بر انگیز است. این بدان معناست که شما بازی ها را با نرخ فریم بالاتر و روان تر را در سایر مانیتور ها بهتر تجربه می کنید. نمایشگرهای IPS همچنان در حال توسعه هستند و سری های اولیه از نمایشگرها با نرخ تازه سازی تا 144 هرتز اکنون در دسترس هستند و قطعا آنها را محدوده قیمت بالاخواهید یافت.

زمان پاسخ دهی IPS

در مانیتورهای IPS به مسئله زمان پاسخ دهی کمتر دقت شده،اکثر مانیتورهای بازی با فناوری IPS دارای زمان پاسخگویی 4 میلی ثانیه هستند. این برای بسیاری از بازی ها مشکل خاصی ایجاد نمی کند. آیا بازی های مسابقه ای زیادی انجام می دهید یا بازی های تیراندازی سریع؟ اگر چنین است، از سایه ها رنج خواهید برد. از آنجایی که توسعه فناوری های مربوط به نرخ پاسخگویی در IPS هنوز ثابت است یا سرعت کمی دارد، اکنون اکثر مانیتورهای بازی IPS با سرعت پاسخگویی 2 میلی‌ثانیه یا 1 میلی‌ثانیه وجود دارند.

TN (Twisted Nematic):

  • زمان پاسخ: پنل‌های TN به دلیل زمان پاسخ کوتاه‌تر، برای کاربردهایی مانند بازی‌های ویدئویی سریع، مناسب هستند. این ویژگی باعث کاهش مسئله افت نمایش تصاویر در حالت حرکت می‌شود.
  • هزینه: نمایشگرهای TN به طور عمومی ارزان‌تر هستند که می‌تواند یک انتخاب مقرون به صرفه برای افراد با بودجه محدود باشد.
تفاوت IPS، TN و VA

نمایش رنگ TN ؛ نمایش رنگ کمتر

Gaming با پنل TN نمایش رنگ کمتری نسبت به سایر مانیتورها دارند. برای مثال، در مقایسه با صفحه نمایش IPS، رنگ ها کمی کسل کننده و سردتر به نظر می رسند. به همین دلیل است که هیچ مانیتور TN با DisplayHDR وجود ندارد. زاویه دید پنل قدیمی TN نیز نسبت به انواع دیگر گیم پدها کوچکتر است. معمولاً مانیتور TN را برای سایر مشخصات آن انتخاب کنید. نمایشگر TN در ابعاد بزرگ و برای دوربین های مدار بسته مناسب و مقرون به صرفه تر از IPS است.

نرخ پاسخ دهی مانیتورهای TN

نمایشگرهای پنل TN با نرخ پاسخ دهی پایین شناخته شده اند. تنها 1 میلی ثانیه زمان پاسخگویی در این نوع صفحه نمایش رایج است. در نتیجه با پنل TN هرگز دچار تار شدن خطوط نخواهید شد، حتی در سریع ترین بازی ها سرعت قابل تحسینی را تجربه خواهید کرد.

پنل TN از نظر رفرش برای بازی و کارهای سریع مناسب است

به لطف فناوری موجود در مانیتور TN ( سری گیمینگ ) این مانیتورها بالاترین نرخ تازه سازی را در محدوده قیمتی خود دارند. سایر مانیتورهای ( غیر گیمینگ ) پانل TN با نرخ تجدید 144 هرتز یا بیشتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند در نتیجه اکثر بازی ها روان به نظر می رسند و دچار لکنت تصویر ” لگ زدن ” نمی شوند. 

اگر نرخ تازه سازی بالا را با G-Sync یا Freesync مرتبط کنید، که به طور همزمان تعداد هرتز را با تعداد فریم در ثانیه بالا و پایین می کنند، قطعا لگ تصویر ( مربوط به مانیتور ) را تجربه نخواهید کرد.

VA (Vertical Alignment):

  • نسبت کنتراست: پنل‌های VA به دلیل نسبت کنتراست بالا، توانایی ارائه سطوح تاریک و روشن با کیفیت بالا را دارند. این ویژگی آن‌ها را برای مصارف حرفه‌ای مربوط به ویرایش تصویر یا ویدئو مناسب می‌کند.
  • زاویه دید: هرچند زاویه دید پنل‌های VA بهتر از TN است، اما معمولاً از زاویه دید کمتری نسبت به IPS برخوردارند.

بیشترین زمان پاسخگویی مانیتورهای VA
با پنل VA به طور پیش فرض بیشترین زمان پاسخگویی را دارند که حدود 5 میلی ثانیه است. یعنی با این صفحه نمایش ها بیشتر تحت تاثیر تار شدن تصویر در حرکت قرار می گیرید. توسعه در اینجا نیز به سرعت در حال انجام است، در نتیجه نمایشگرهای VA امروزی پنل های بسیار سریع تری دارند. VA با محدوده قیمت بالاتر برابر با پنل TN هستند.

از طریق درک این تفاوت‌ها، انتخاب نمایشگر متناسب با نیازهای شما، می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش بهره وری در فعالیت‌های روزمره کمک کند.

نرخ تازه سازی مانیتورهای VA

نمایشگرهای دارای پنل VA از نظر نرخ رفرش در دسته میان رده و متوسط ​​هستند. اگرچه بسیاری از پنل‌های VA دارای نرخ تازه‌سازی 60 هرتز هستند، اما در این نوع مانیتور ( VA ) صفحه نمایش‌هایی با فرکانس 120 هرتز یا بیشتر نیز خواهید دید. احتمالا با یک مانیتور VA می توانید تمام بازی های خود را روان بازی کنید.

کلیات پنل های تکنولوژی VA

صفحه نمایش VA میان رده خوبی بین IPS و TN است زیرا محدوده رنگ آن به پنل IPS نزدیک است و زاویه دید کمی کوچکتر از صفحه نمایش IPS دارد اما محوطه دید شما از صفحه نمایش TN باز تر است. مانیتورهای بازی VA از نظر در کنتراست ( درخشندگی ) عالی هستند. تفاوت روشن و تاریکی در این نوع صفحه نمایش بسیار مشهود است و برای محیط های تاریک مانند کافی نت ها خیلی مناسب و ایده آل است.

تفاوت IPS، TN و VA برای گیمرها چیست؟!

برای استفاده حداکثری از جدیدترین بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS)، ورزشی، مسابقه‌ای و سایر بازی‌های سریع، نه تنها به یک سیستم گیمینگ مجهز به کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارید، بلکه به مانیتوری نیاز دارید که بتواند بدون اینکه چشم شما را در معرض تصاویر تار، سوسو زدن، بریدگی تصویر و سایر عوامل برهم زننده قرار دهد، در نهایت یک تجربه خوب و حرفه ای از نمایشگر را برای شما به ارمغان آورد.

با یک مانیتور مخصوص بازی که قدرت کارت گرافیک را در حداکثر توان به نمایش می گذارد ، تجربه بازی کردن را ارتقا می دهید.  تفاوت IPS، TN و VA بخشی از یک سری نکات مهم هستند که باید هنگام خرید مانیتور به دنبال آن باشید. 

چگونه بهترین پنل را برای خرید مانیتور گیمینگ انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب مانیتور گیمینگ با انواع مختلفی از پنل ها ( IPS و غیره ) مواجه می شوید. این پانل ها “خروجی ” تصویر را نشان می دهند و بنابراین بخش اصلی صفحه نمایش شما هستند. در این بخش مقاله، تفاوت بین سه نوع پنل محبوب برای مانیتورهای بازی: TN، IPS و VA را توضیح می دهیم. ما این کار را در سه بخش انجام می دهیم: کیفیت تصویر، نرخ تازه سازی و سرعت پاسخگویی را بررسی کرده تا تصویر ذهنی از آنچه که باید انتخاب کنید برای شما واضح تر شود و بتوانید با خیال راحت برای انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ تصمیم گیری کنید.

نرخ تجدید – تازه سازی و رفرش

نرخ تازه سازی به تعداد فریم هایی که یک صفحه نمایش می تواند در هر ثانیه شمارش ” منتشر ” کند اشاره دارد. این با هرتز نشان داده می شود که تعداد دفعاتی است که یک تصویر در هر ثانیه دوباره محاسبه می شود. مانیتورهای بازی با فرکانس 75 هرتز و 144 هرتز رایج ترین هستند و اگر این عدد بیشتر باشد یعنی مانیتور تصاویر صاف تری تولید می کند.

بررسی زمان پاسخگویی برای تفاوت IPS، TN و VA

سرعت پاسخ صفحه نمایش نشان می دهد که چقدر طول می کشد تا یک پیکسل سیاه سفید شود و برگردد. اگر سرعت پاسخگویی صفحه نمایش شما خیلی زیاد باشد، هنگام اجرای بازی های سریع، تاری حرکت یا چیزی شبیه به شبح را تجربه خواهید کرد و شما این مشکل را می توانید با چیزی مثل خطوط در حال حرکت در پشت یک جسم سریع تشخیص می دهید.

کدام یک برای تایپ کردن و تولید محتوا و طراحی سایت بهتر است؟

انتخاب نمایشگر با توجه به تفاوت IPS، TN و VA برای تایپ کردن، تولید محتوا، و طراحی وبسایت، معمولاً بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. هرکدام از انواع پنل‌ها (IPS، TN، VA) ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر به بررسی این موارد از دیدگاه تایپ کردن، تولید محتوا، و طراحی وبسایت می‌پردازیم:

کدام یک برای تایپ کردن و تولید محتوا و طراحی سایت بهتر است؟

با توجه به نیازهای تولید محتوا و ویرایش گرافیک، پنل IPS به عنوان یک گزینه مناسب انتخاب می‌شود. پنل IPS بازدهی رنگ بالا، دقت بصری فوق‌العاده، و زاویه دید گسترده دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که تصاویر با کیفیت بالا و بازدهی بهتری در زمان ویرایش و تولید محتوا داشته باشید. به‌ویژه اگر نیاز به انجام کارهایی با حرکت و سرعت بالا دارید زمان پاسخ مناسب این پنل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کدام نوع پنل برای چشم بهتر است؟

لبه های تیزتر روی متن خواندن تاثیر مثبت دارد و این کار را از نظر فیزیکی برای چشمان شما آسان تر می کند. پس باید پنل نمایشی که مانیتور از آن استفاده می کند را در نظر بگیرید. برای انجام کارهایی مثل تایپ توصیه می کنیم به دنبال پنل های IPS یا VA باشید .

نتیجه بررسی تفاوت IPS، TN و VA

انتخاب بهترین فناوری برد برای بازی امکان پذیر نیست. همه انواع پانل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به دقت در مورد آنچه می خواهید با صفحه نمایش انجام دهید فکر کنید. کسانی که به دنبال مانیتوری هستند که در درجه اول نرخ تازه سازی بالا و کمی تاری حرکت را ارائه می دهد، به زودی با یک پنل TN روبرو می شوند. البته مانیتورهای دارای پنل VA گزینه خوبی در بین این دو ارائه می دهند. به خصوص اکنون که تعداد کمی مانیتور با تاخیر کم نیز در بازار وجود دارد کسانی که خواهان بهترین کیفیت تصویر هستند باید مانیتور IPS را انتخاب کنند.

تماشای این ویدیو درباره تفاوت IPS، TN و VA نیز خالی از لطف نیست

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

5 × 5 =