راهنمای خرید کامپیوتر با کیس رومیزی

حدود دو الی سه دهه است که کامپیوتر به طور رسمی و با وجه عمومی پا به بازار لوازم الکترونیکی ایران گذاشته است. خرید کامپیوتر در ابتدای ورود گسترده به بازار ایران بنابر نظر کارشناسان خبره انجام می‌گرفت و مجموع فروشندگان سیستم های کامپیوتری، کمتر از یک دهم مجموع فروشگاه های آنلاین و مغازه های عرضه کامپیوتر در دوره و زمانه کنونی بود. در ابتدای پا گرفتن واردات و عرضه سیستم های کامپیوتری ، انواع لپ تاپ در ایران مانند سایر کشورهای مرکز آسیا ، گران قیمت به نظر می رسید و اکثر مردم برای خرید کامپیوتر به فکر تهیه و اسمبل سیستم های خانگی و رومیزی بودند.

تاریخچه خرید کامپیوتر در ایران

در دو دهه گذشته تا کنون رشته های تحصیلی و علوم کامپیوتر به طور عمومی و همه پسند رایج شد. آن زمان استارتاپ ها و تحصیلات مرتبط با رشته کامپیوتر اوج گرفت خرید کیس و سیستم خانگی از یک وسیله صرفا سرگرمی به یک ابزار علمی تبدیل شد. امروزه و با همه گیری کرونا نیز بسیاری از افراد به فکر تهیه لپ تاپ مناسب و یا کیس های کامپیوتری میان رده هستند. اینجا با شما هستم تا مهم ترین نکات و راهنمای جامع خرید کامپیوتر را در اختیار شما قرار دهم.

چرا هنوز خرید کامپیوتر مهم است؟!

علیرغم گسترش تبلت ها، لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و همه وسایل دیجیتالی مدرن، رایانه رومیزی هنوز هم اولین عزیز اهل کامپیوتر است. انواع مختلفی از رایانه ها وجود دارد، اما رایانه رومیزی همیشه بر تخت پادشاهی می ماند و این به دلیل سهولت در مونتاژ با قابلیت های بالا و هزینه مناسب است.

یک کامپیوتر رومیزی را نمی توان با هیچ نوع سخت افزار دیگری جایگزین کرد زیرا یک سیستم دسکتاپ : قدرت، سهولت، توانایی و انعطاف را فراهم می کند و همه به آن عادت دارند و شما به راحتی می توانید آن را تغییر دهید تا قطعات را با هزینه کمتری نسبت به هر دستگاه دیگری به جدیدترین نسخه ارتقا داده یا تامین دهید. بنابراین، ما این مبحث را برای همه دوستداران کامپیوتر رومیزی ادامه می دهیم

همه چیز باهم رشد می کند!

بسیاری از مردم وقتی با یک کامپیوترi7   دست دوم روبرو می شوند، خیلی خوشحال و با روی خوش از قیمت آن استقبال می کنند. آنها فقط به عدد ها و مدلها توجه می کنند اما یک نکته برای خرید یا جایگزینی کامپیوتر وجود دارد و اینکه : نسل جدید تر بودن سیستم کامپیوتری مهم تر از اعدادی چون   i3 , i7 است. یه این دو مثال توجه کنید

یک سیستم کامپیوتری مجهز به پردازنده نسل چهام و سری i5  شرکت اینتل بسیار ضعیف تر از یک سیستم i3  جدیدتر است! پردازنده های جدید تر ارتقا یافته و پر سرعت تر هستند و از تکنولوژی های به روز و بهینه شده ای برای معماری آنها استفاده شده است. پس به این نکات توجه کنید

کدام نکته برای خرید کامپیوتر از همه مهم تر است؟!

توجه به پردازنده به عنوان یک اصل اساسی برای خرید کامپیوتر رومیزی همیشه مورد توجه بوده است. شرکت INTEL , AMD  دو ابر قدرت تولید کننده پردازنده ها هستند و معمولا شرکت اینتل پیشرو و قدرتمند تر است. البته در حال حاضر لقب برترین پردازنده متعلق به جدید ترین CPUشرکت AMD است اما اگر قصد خرید قطعات کامپیوترهای میان رده را دارید باید بدانید که اکثر پردازنده های اینتل قوی تر از محصولات همتا در مدل AMD هستند. پس در هنگام مقایسه پردازنده اینتل و ای ام دی به عددهای بیشتر که برای نام گذاری محصولات AMD لحاظشده است اعتماد نکنید و ترازبندی مقایسه محصولات این دو شرکت را حتما بررسی کنید.

اول کفش و پیراهن را اندازه گیری کنید

شاید این تعبیر خنده دار به نظر برسد اما اول باید همه چیز را بسنجید. قبل از هرچیز باید یک مادربرد انتخاب کنید. هنگام بررسی و انتخاب مادربرد نیز باید حساب کنید که چه الان چه در آینده آیا توانایی خرید سایر قطعات برای این مادربرد را دارید یا خیر. برای خرید مادربرد کامپیوتر های رومیزی میتوانید آینده نگری کنید ولی هرگز دور اندیش نباشید! شاید سالها گذشت و توانایی مالی برای ارتقای پردازنده را بدست نیاورید و در این حین سیستم ها به روز شده و شما باید همه چیز را عوض کنید.

ASUS Motherboard Error Codes and What They Mean Twitter

مادربرد چه اهمیتی دارد؟

همانطور که قبلا گفتیم؛ کامپیوتر یک واحد کامل و غیر قابل تقسیم است و تمامی دستگاه های موجود در آن با یکدیگر کار می کنند و می توان گفت هیچ فرآیندی در کامپیوتر بدون اتصال همه این قطعات به یکدیگر و کارکردن صحیح سخت افزارها به طور هم زمان، نمی تواند موفق باشد.

مادربرد از مواد رسانای الکتریسیته ساخته شده و با مواد پلاستیکی پوشانده شده و با خطوط آلومینیومی به نام کانکتور چاپ می شود، این کانکتورها بسیار دقیق هستند و قطعات را به هم متصل می کنند، علاوه بر این مدارها مادربرد دارای کانکتورها و سوکت های زیادی برای اتصال قطعات روی آن است. مادربرد

قسمت های اصلی مین برد

با دیدن قسمت های مختلف روبروی خود به احتمالا گیج خواهید شد. برای اینکه بفهمید کامپیوتر چگونه کار می کند باید تک تک قسمت های مادربرد و نحوه عملکرد آن را درک کنید. این برای افراد نا آشنا سخت است، اما درک برخی از قسمت های اصلی بی فایده نیست! نحوه کار و نحوه اتصال آن، قسمت های اصلی مادربرد (به طور خلاصه) به شرح زیر است:

  • سوکت پردازنده CPU: پردازنده مستقیماً به سوکت متصل می شود، از زمان ظهور پردازنده های مدرن که با سرعت بالا کار می کنند، استفاده از خنک کننده هایی که نیاز این پردازنده ها را برآورده می کند ضروری شده است، بنابراین به احتمال زیاد سوکت پردازنده را نخواهید دید. مگر اینکه کولر و پردازنده را بردارید.
  • سوکت برق: وظیفه تغذیه کل مادربرد را بر عهده دارد.
  • سوکت های حافظه: برای اتصال حافظه و جریان از مادربرد استفاده می شود.
  • پل شمالی: مستقیماً به مادربرد متصل است و وظیفه آن مدیریت ارتباط بین پردازنده و سایر قسمت های رایانه است.
  • سوکت های متعدد: اتصال فیزیکی بین مادربرد و قطعات خارجی را انجام می دهند.
  • سوکت SATA یا PCie: برای اتصال هارد دیسک و درایو ih
  • تراشه ROM: حافظه فقط خواندنی که حاوی دستورالعمل ها و اطلاعات بوت است و می توان آن را BIOS نامید.
  • ورودی ( اسلات یا اسلات ها ) برای اتصال کارت گرافیک
  • پورت های PCI: برای اتصال قطعات دیگر مانند مودم یا کارت صدای اضافی.

وقتی مادربرد می‌خرید بین اینکه در حال ارتقای دستگاه خود هستید یا یک دستگاه جدید می‌خرید تفاوت زیادی وجود دارد. شما باید چند نکته را در نظر بگیرید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سازنده: چندین شرکت پیشرو در زمینه صنعت مادربرد وجود دارد مانند: Asus, Gigabyte, Msi و قبل از خرید حتما نقد و نظر دیگران را به صورت بررسی یک مادربرد و مقایسه مادربردها مطالعه کنید.
  • اندازه : مادربرد دارای سایزهای مختلفی است که به آن فرم فکتور نیز می گویند. بنابراین باید قبل از خرید مادربرد یا ارتقا آن به اندازه کیس خود توجه کنید.
  • سوکت پردازنده: دو سوکت معروف وجود دارد که البته LGI برای پردازنده های اینتل و Am3 برای پردازنده های AMD هستند و امکان جایگزینی وجود ندارد.
  • اسلات PCI: تعداد و سرعت اسلات ها مهم است و این اطلاعات در پشت کیس مادربرد قرار دارد.
  • ورودی های داخلی: تعداد ورودی های SATA و نوع ورودی های برق را در نظر بگیرید.
  • بررسی تعداد USB و ورودی یا خروجی های دیگری که نیاز دارید به عهده شماست.

حتما به پورت ها و اسلات های مادربرد دقت کنید: مادربردهای جدیدتر به اسلات های نصب حافظه اس اس دی مجهز هستند و قیمت ها را افزایش می دهند اما اینها برای تهیه کامپیوتر خانگی ضرورت ندارد. البته تعداد پورت های یو اس بی و درگاه های اتصال ساتا و حتی تعداد اسلات رم حایز اهمیت است پس به این موارد دقت کنید. فکر می کنم این توضیحات کافی باشد تا شما در مورد مادربردها ایده خوبی داشته باشید.

سلامت ظاهری مادربرد

مادربرد از رسانای الکتریسیته ساخته شده که با روکش مواد پلاستیکی پوشانده شده است. خطوط آلومینیومی به نام کانکتور بر مادربرد چاپ می شود. این کانکتورها بسیار دقیق هستند و قطعات را به هم متصل می کنند. علاوه بر این مدارها، مادربرد دارای کانکتورها و سوکت های زیادی برای اتصال قطعات روی آن است. اگر قصد خرید مادربرد نو و یا مادربرد دست دوم برای کامپیوتر را دارید مراقب زدگی احتمالی و یا آسیب سطحی روی مدار و فیبر چابی باشید.

درباره رم

حافظه دسترسی تصادفی ( RAM ) نیز در واقع به عنوان دستیار پردازنده مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد. همه اینها روی مادربرد سوار می شود پس اگر قصد انتخاب و خرید قطعات سیستم کامپیوتری را دارید باید نوع رم ( DDR 3 DDR4 ) و ظرفیت حافظه و تطابق آن با تکنولوژی مادربرد را در نظر بگیرید.

برای انتخاب رم ماسب باید گفت : بهتر است حداکثر ظرفیت حافظه مد نظر خودتان را بر تعداد رم بیشتر تقسیم کنید. این برای شما هزینه بیشتری دارد اما بازدهی 4 عدد رم 8 گیگابایت بهتر از یک رم 32 گیگابایتی است.

کدام گرافیک برای خرید کامپیوتر خانگی مناسب است؟!

اگر یک جوان فعال و پر شور باشید تنها چیزی که در مرکز توجه شما قراردارد قطعا کارت گرافیک است. کارت های گرافیکی سری   RTX  یک سری از تولیدات برجسته شرکت انویدیا است و به عنوان بهترین های گرافیک دنیا در معرض توجه است. البته کارت های گرافیک این سری جزیی از محصولات رده بالا به حساب می ایند و معمولا از 20 میلیون تومان شروع شده و قیمت آنها تا 150 میلیون تومان و بیشتر ادامه دارد.

اگر قصد خرید یک سیستم متوسط را دارید از میان انواع مادربرد گرافیک آنبورد و یا کارت گرافیک میان رده انتخاب کنید. برای خرید سیستم خانگی و متوسط به کارت گرافیک چهار گیگابایتی نسل جدید و هشت گیگابایتی کمی قدیمی تر بسنده کنید.

کیس مناسب انتخاب کنید

جعبه کیس کامپیوتر محل اسمبل قطعات اصلی شما است. خرید جعبه کیس نکته مهمی ندارد اما توجه کنید کیسی را انتخاب کنید که همه قطعات به طور مناسب در آن جا بگیرد. پنل جلویی جعبه کیس از پلاستیک و موارد پلی کربنات ساخته می شود پس مقاومت آن را در نظر بگیرید. یکی از نکاتی که برای خرید کیس اهمیت دارد این است که بررسی کنید آیا به خنک سازی توجه شده یا خیر؟! بهتر است فضای مناسبی بین پشت مادربرد و درب جعبه کیس وجود داشته باشد و برای نصب فن های خنک کننده تعداد کافی جایگاه نصب فن ها را بررسی کنید.

کیس های RGB برای اسمبل سیستم های گیمینگ مناسب است خرید کیس کامپیوتر نکات قابل توجه دیگری هم دارد. به موارد زیر دقت کنید.

تاثیر فن ها و جریان هوا

یکی از مهم ترین عواملی که باید بر اساس آن کیس کامپیوتر انتخاب شود، میزان هوای گرمی است که به بیرون هدایت می شود و مقدار هوای سردی است که به داخل هدایت می شود. جریان هوای سرد از بیرون به داخل کیس باید بیشتر از هوای گرمی باشد که به بیرون از کیس خارج می شود. همانطور که اشاره کردیم، افزایش فن های داخل کیس عامل مهمی نیست، بلکه میزان تاثیرگذاری و محل قرارگیری فن ها عامل مهمی است. همچنین کیفیت فن ها نیز باید بالا باشد تا در حین کار صدای آن آزاردهنده نباشد چرا که صدای بلند کامپیوتر در طولانی مدت برای شما بسیار آزاردهنده خواهد بود. در نتیجه ؛ کیفیت، کارایی و محل قرارگیری فن های داخل کیس کامپیوتر بسیار مهم است.

همانگی اندازه کیس و مادربرد

باید مطمئن شوید که مادربرد شما ( از نظر اندازه – فرم فاکتور ) با کیس سازگار است. برای هر کیس کامپیوتر اندازه هایی وجود دارد که ابعاد کوچک ( به جز مینی کیس ) نیز در آن دیده می شود، بنابراین شاید خرید مادربرد سایز بزرگ با اندازه کیس مطابقت نداشته باشد. 

اگر قصد دارید کیس را برای مدت طولانی تری نگه دارید، به شما توصیه می کنم یک کیس بزرگ بخرید، زیرا با اکثر مادربردها سازگار است. 

توجه داشته باشید که هنگام اسمبل سیستم و بستن آنها در جعبه، باید بین مادربرد و سایر اجزا مانند هارد دیسک و DVD/CD-ROM فاصله کافی بگذارید. مادربرد ممکن است درون جعبه جای گیرد اما اندازه آن به قدری بزرگ باشد که اجازه نمی دهد فاصله خوبی بین آن و هارد دیسک و سایر اجزای طرف دیگر وجود داشته باشد و هنگام انجام تغییرات سخت افزاری دردسر ایجاد کند.

پورت های اتصال

معمولاً درگاه های ارتباطی پشت کیس عبارتند از پورت های صوتی، میکروفون، USB و سایر پورت ها، اما ممکن است برخی از پورت ها را در جلو نیز لازم داشته باشید. به عنوان مثال USB جلوی کیس بسیار پرکاربرد است و نصب فلش مموری در پشت ممکن است برای شما مشکل باشد. اگر کیس در موقعیتی باشد که برای قرار دادن فلش مموری باید سیستم جابجا شود، وجود پورت های جلو این کار را آسان تر می کند. 

همچنین وجود پورت های صوتی در قسمت جلویی، نصب هدفون یا میکروفون را برای شما آسان می کند. بنابراین اگر شما مشغول تولید محتوا و بلاگری هستید، جک های صدا در جلو ممکن است به عنوان یک عامل مهم نیز در نظر گرفته شود.

منبع تغذیه

کیس کامپیوتر اغلب به منبع تغذیه نیازدارد و باید مطمئن شوید که پاور ( منبع تغذیه ) می‌تواند تمام اجزای دستگاه را به گونه‌ای با برق تامین کند که امکان کارکرد همه قطعات سخت افزاری را فراهم کند. بسته به قابلیت های دستگاه و قطعات، منبع تغذیه 500 وات یا بیشتر برای تغذیه دستگاه شما نیاز است. اگر قطعات نسبتاً بالا هستند، ممکن است نیاز به خرید منبع تغذیه قوی تر داشته باشید تا مشکلی در عدم تامین برق برخی از قطعات ( مانند تغذیه کارت گرافیک ) نداشته باشید.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

7 + هفده =