درباره پلی استیشن 5 و مشخصات سخت افزار PlayStation 5

سونی با کنسول جدید پلی استیشن 5 گامی جسورانه برداشت تا به همگان ثابت کند که نه تنها یک دستگاه بازی جدید ، بلکه نسل جدیدی از سرگرمی را از طریق کنسول های بازی ارائه می دهد. در مورد ویژگی ها و مشخصات پلی استیشن 5 توضیح خواهیم داد ، و البته طراحی PlayStation 5 جدید به خودی خود بیانگر همه چیز هست ، این دستگاه بیشتر از آنکه شبیه کنسولی باشد که مخصوص بازی ها است با این طراحی جدید  ، دارای ظاهری  مثل دستگاه های فضایی است.

طرح ظاهری پلی استیشن 5

طراحی پلی استیشن 5 بحث انگیزترین جنبه در بین طرفداران است ، برخی آن را نوآورانه ترین طراحی از سال 1994 که سونی اولین کنسول خود را راه اندازی کرد ، می دانند. در طرف مقابل ، بسیاری از مخالفان ایده جدید بکار برده شده در طراحی ؛ از فرم محصول جدید به عنوان یک طراحی پیش پا افتاده و خالی از هرگونه ایده خلاقانه یاد می‌کنند.

 البته دیجیباران ، طراحی جدید و نحوه استفاده از این ترکیب رنگ سیاه و سفید را برای ارائه یک طراحی ” آینده نگرانه ” و دید نوین به دستگاه ، بسیار دوست دارد ؛ که به ابر رایانه هایی که در فیلم های علمی تخیلی می بینیم نزدیکتر است و حتی جویستیک ها نیز به روشی مشابه طراحی شده اند که با طراحی کلی دستگاه ادغام می شود.

دیجیباران

پلی استیشن 5 از طراحی بزرگی برخوردار است و  بزرگترین پلی استیشن ساخته شده توسط سونی به حساب می آید ، اما این اندازه بزرگ به عنوان راحتی و تهویه بهتر به عنوان مزیت دستگاه محسوب می شود. دستگاه به صورت عمودی طراحی شده است ، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید آن را به صورت افقی قرار دهید ، زیرا سونی یک قطعه پلاستیکی را در اختیار دستگاه قرار داده است تا آن را روی PS5 در یک مکان خاص قرار دهد تا بتوانید آن را به صورت افقی نصب کنید. البته با سهولت.

این دستگاه PlayStation 5 همچنین دارای دریچه های هوا در جلو و عقب است که به میزان زیادی در کاهش مشکلات گرما در دوره های طولانی بازی کمک می کند و نکته خوب در مورد آن ؛ این است که صدای فن بسیار آرام است . البته بر خلاف صدای بلند فن که کاربران با PS4 مواجه می شوند.

جلوه های نوری در طراحی ویژه PlayStation 5

فضای نور پردازی که با رنگ های نسبتاً کم نور تابش می شوند ، فضای بیشتری را به قسمت فوقانی دستگاه می دهد ، زیرا رنگ ها هنگام روشن شدن از آبی به سفید تغییر می کنند و در حالت استراحت (Standby)  به نارنجی تغییر می کنند.

بدنه پلاستیکی در رنگ مشکی براق تأثیر این چراغ ها را دو چندان می کند ، اما بسیار حساس به لکه های گرد و غبار و انگشت است و خراشیده شدن ” بدنه ” آسان است ، بنابراین باید هنگام کار با آن توجه کنید ، مخصوصاً در ناحیه نزدیک درگاه های USB  حواستان را جمع کنید تا دستگاه دچار خط و خش نشود.

سخت افزار پلی استیشن نسل پنجم

PlayStation 5  توسط یک پردازنده هشت هسته ای x86-64-AMD Ryzen Zen مجهز شده و دارای 16 رشته با فرکانس 3.5 گیگاهرتز است + پردازنده گرافیکی مبتنی بر AMD Radeon RDNA 2 که این پردازنده گرافیکی فناوری ردیابی اشعه را تا 2.23 گیگاهرتز (10.3 ترافلاپس ) تسریع می کند .

92085 20201110T074936Z 335709997 RC270K98G3PB RTRMADP 3 SONYPLAYSTATION5 1605151454079

این دستگاه همچنین با 16 گیگابایت حافظه تصادفی GDDR6 همراه با فضای ذخیره سازی داخلی  NVMe  SSD با سرعت زیاد زیرا از نسل چهارم رابط PCIe 4.0 می آید و کل فضای ذخیره داخلی بر مبنای SSD  و این حافظه دستگاه حدود 825 گیگابایت است ؛ اما چیزی که می توانید ( به عنوان کاربر ) استفاده کنید فقط 667.2 گیگابایت است ( این امر با کسر فضای سیستم دستگاه محاسبه شده )

مشخصات پلی استیشن 5

  • ابعاد260x92x390 میلی‌متر
  • وزن3900 گرم
  • نوع درایو بازیندارد

پردازشگر

  • پردازشگر اصلی CPUAMD Ryzen Zen 8 Cores
  • پردازشگر گرافیکی GPURay Tracing Acceleration Up to 2.23 GHz (10.3 TFLOPS)
  • حافظه RAM16GB GDDR6/256-bit
  • کارت گرافیکAMD Radeon RDNA 2-based graphics engine

خروجی / ورودی

  • خروجی تصویرHDMI با پشتیبانی از فرمت‌های 4K 120Hz TVs ،HDR
  • خروجی صداHDMI
  • شبکه بی سیم Wi-Fiبله
  • بلوتوثبله
  • پورت USBبله
  • شبکه Ethernetبله
  • تعداد دسته1

سایر قابلیت های پلی استیشن 5

  • هارد دیسکبله
  • ظرفیت هارد دیسک825 گیگابایت
  • دسته بی سیمبله
  • سایر امکانات- Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
  • – IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax

طراحی PS5 کمی متفاوت و شگفت آور است

دستگاه از چیزی به نام  Vibrant Frequency  پشتیبانی می کند. برای توضیح ساده آن باید گفت: این ویژگی به CPU و GPU اجازه می دهد تا بسته به بازی و شرایط ، فرکانس های کاری مناسب را ارائه دهد.به عنوان مثال ، اگر بازی به عملکرد بالایی نیاز داشته باشد ، پردازنده فرکانس را افزایش می دهد و همین مورد در مورد پردازنده گرافیکی صدق می کند. اگر بازی به عملکرد GPU  بیشتری نیاز داشته باشد ، فرکانس آن افزایش می یابد. در غیر اینصورت پردازشگرها در فرکانس پائین کار می کنند.تنظیم قدرت پردازش  به مصرف کمتر انرژی نیز کمک خواهد کرد.

اطلاعات فنی زیادی در مورد مشخصات پلی استیشن 5 وجود دارد که می خواهم در این قسمت درباره آنها صحبت کنم.اگر شما عاشق PS هستید ، مهم است که این مطلب را مطالعه کنبد که درباره سیستم خنک کننده جدید PS5 صحبت خواهیم کرد.خنک سازی این دستگاه با استفاده از یک فن بزرگ در داخل سیستم انجام می شود.دسترسی به این پنکه بسیار آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید حذف روکش خارجی است.البته به شما توصیه می کنم جلد را حذف نکنید مگر اینکه حرفه ای باشید یا فیلم آموزشی را تماشا کرده باشید

پس از جدا نمودن درب ، شیار ذخیره سازی خارجی ( SSD EXTERNAL ) نیز تحت پوشش خواهد بود

انتظار می رود که PlayStation با استفاده از داده هایی که از کاربران جمع می کند ، سیستم خنک کننده را ارتقا دهد.بنابراین ، باید با بروزرسانی های بعدی ” نرم افزاری ” انتظار عملکرد خنک کننده بهتری داشته باشید. سونی برای پلی استیشن 5 از  Liquid Metal استفاده می کند. این فلز مایع قرار است باعث گرم شدن و عملکرد بهتر خمیر حرارتی سنتی شود.اما چرا من در مورد خنک کننده صحبت کردم؟ به دو دلیل

  • اولین مورد این است که دستگاه از طریق فن بزرگ صدا تولید نمی کند؛ زیرا با تهویه های عظیم دستگاه این مشکل برطرف شده است.
  • دومین مورد مهم فناوری CPU و GPU است.این پردازنده ها با هم لحیم و مونتاژ می شوند.

سیستم خنک کننده با بررسی داده ها و با توجه به قابلیت های گرافیکی عظیم ، به همه قطعات کمک می کند تا عملکرد بالایی داشته باشند . قدرت پردازنده داخلی با این سیستم خنک کننده ( مناسب ) می تواند تا 3.5 گیگاهرتز افزایش را تجربه کرده و  GPUمی تواند تا 10.28 ترافلاپ ، قابل بهره برداری باشد.

برای این سیستم بازی ، کمبود خنک کننده می تواند باعث مشکلات عملکردی شود ؛ البته فن خنک کننده به منظور تنظیم دمای سیستم در گردش است. پس نگران نباشید. دریچه ها دقیقاً در محل خاصی قرار دارد تا با تکیه بر فرایند همرفت ، دمای بالا را کاهش دهد

نکته قابل توجه درباره پلی استیشن 5 این هست که PS5 دارای دریچه هایی برای تخلیه  گرد و غبار و آلودگی از محل ویژ انباشت گرد و غبار داخل دستگاه است. می توانید خاک و گرد و غبار جمع شده در این دریچه ها را جاروبرقی کنید.هر چند وقت یک بار می توانید این کار را انجام دهید.اگر دستگاه را در مکانی تمیز و بدون گرد و غبار قرار دهید ، حال شما خوب خواهد بود.

 نکته بسیار مهمی در اینجا وجود دارد

 قرار دادن کنسول پلی استیشن 5 در یک محفظه بسته می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود.قرار دادن دستگاه در کنار بخاری یا سایر وسایل گرمایشی می تواند آن را بیش از حد گرم کند.قرار دادن دستگاه در یک فضای مناسب با هوای خوب باعث عملکرد بسیار عالی دستگاه می شود و دیگر مهم نیست که چقدر از آن استفاده می کنید زیرا سونی دریچه ها را در نظر گرفت و آنها را در کنار دستگاه قرار داد تا مادربرد و اجرای دیگر ، بتوانند به درستی خنک شوند.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

سبد خرید