عیب یابی لپ تاپ با آموزش کامل ویدیویی و 15 نکته مهم

مارس 26, 2024

عیب یابی لپ تاپ یا حل مشکل نوت بوک و هر رایانه قابل حمل دیگر در واقع فرآیند بررسی ، شناسایی، جداسازی و حل مشکلاتی است که در لپ تاپ رخ می دهد. پیدا کردن ایراد دقیق یک گام مهم در حفظ عملکرد رایانه و کاهش هزینه تعمیر و یا اثبات عدام نیاز برای مراجعه به تعمیرگاه است، زیرا عیب یابی اصولی می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات جزیی توسط مردم عادی کمک کند.

آیا همیشه عیب یابی لپ تاپ آسان است ؟!

روند عیب یابی لپ تاپ گاهی پیچیده به نظر می رسد اما در برخی موارد نیز پیدا کردن ایراد آن بسیار آسان است. به هر حال همانطور که گفتیم ؛ ایراد اگر جزیی باشد و یا به لوازم جانبی مرتبط باشد به طور کلی نیاز مراجعه به تعمیرگاه را رفع می نماید.

حتی اگر عیب یابی خیلی پیچیده به نظر برسد و نیاز به مهارت و دانش خیلی زیاد باشد، این نیز باعث کاهش هزینه تعمیرات لپ‌تاپ یا نوت بوک شما خواهد شد.

مشکلات رایج که می توان آنرا شناسایی و برطرف کرد عبارتند از:

  • پیدا کردن دلیل عملکرد آهسته یا انجماد ( کرش و هنگ کردن )
  • مشکل صفحه آبی مرگ با پیام های خطای مختلف
  • رفع عیب مشکلات اتصال به اینترنت
  • پیدا کردن دلیل مشکلات صدا یا بلندگوها
  • ریشه یابی مشکلات باتری یا برق
  • پیدا کردن دلیل مشکلات نمایش تصویر یا ویدیو
  • عیب یابی صفحه کلید یا صفحه لمسی

دلایل اصلی تمام مشکلات در دو دسته یا موضوع گروه بندی می شوند

اینکه نوت بوک یا لپ تاپ روشن نمی شود یا اگر هنگ می کند و یا هر ایراد کلی و جزیی دیگری که وجود داشته باشد به هرحال این مشکلات دو منبع دارند: 1-نرم افزار 2-سخت افزار

در ادامه بامن همراه باش تا اهمیت و نحوه عیب یابی سخت افزار و نرم افزار لپ تاپ را به صورت گام به گام و با جزیات بیشتری بررسی کنیم. توصیه می کنم قبل از مراجعه به بازار کامپیوتر اصفهان حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

1- عیب یابی نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری معمولا دردسر ساز ترین ایرادات در لپ تاپ است و پیدا کردن این مشکلات گاها ساده خواهد بود. به طور مثال : ممکن است در تاریکی شب ، نور صفحه نمایش را تا انتها کم کرده باشید و فردا در روشنایی روز متوجه شوید که هیچ چیز در صفحه نمایش دیده نمی شود! یا مثلا دستکاری در تنظیمات صدا می تواند خروجی را مختل نماید. همیشه برای اقدام به رفع ایرادات بهتر است سابقه کاربر را مورد ارزیابی قرار دهید.

ویندوز 10 و ویندوز یازده به همراه یک برنامه عیب یابی لپ تاپ ارائه شده است. این برنامه خیلی راحت در دسترس است و مشکلات اتصال به اینترنت و حتی ایرادات مهم تر را شناسایی کرده و رفع می نماید. در برخی از مواقع : این نرم افزار یک گزارش خطایابی نیز جمع آوری کرده و پیشنهاد ارسال گزارش خطا به مایکروسافت را می دهد.

windows troubleshoot

برخی از مشکلات در دستگاه ممکن است به خاطر باگ های نرم افزاری و سیستم عامل دستگاه باشد. من به خاطر دارم یکبار با سرچ ویندوز 10 مشکل پیدا کرده بودم و وقتی برای رفه عیب سرچ ویندوز دست بکار شدم ، در همین حین توجه شدم که یک آپدیت جدید آمده و به محض آپدیت جدید ، مشکل سرچ به سادگی رفع شد.

2- عیب یابی سخت افزار ها

وقتی در بایوس یا نرم افزار ها مشکلی وجود نداشته باشد و لوازم جانبی به درستی کار کند معمولا مهم ترین دلایل ایجاد نقص در کارکرد صحیح لپ تاپ به ایرادات سخت افزار مربوط است و الزاما عیب یابی به روش سخت افزاری ، باید به دست تعمیرکار متخصص و به وسیله ی تستر ها و یا با تکیه بر دانش و تجربه انجام شود.

به طور مثال مهم ترین تستر برای عیب یابی لپ تاپ ؛ تستر دیباگر است که تعمیرکاران متخصص از آن استفاده می کنند.

برخی از پرکاربردترین ابزارها و وسایل عبارتند از:

  • مولتی متر: مولتی متر وسیله ای است که برای اندازه گیری الکتریکی مانند ولتاژ، جریان و مقاومت استفاده می شود. از این ابزار می توان برای تشخیص مشکلات مربوط به منابع تغذیه و مدارهای شارژ استفاده کرد.
  • مانیتور خارجی: می توان از یک مانیتور خارجی برای تست خروجی نمایشگر لپ تاپ و تعیین اینکه آیا مشکلی در صفحه نمایش یا کارت گرافیک وجود دارد استفاده کرد.
  • درایو USB: از درایو USB می توان برای راه اندازی لپ تاپ در یک محیط عیب یاب یا بازیابی استفاده کرد که می تواند برای تشخیص مشکلات نرم افزاری و تعمیر سیستم عامل آسیب دیده مفید باشد.
  • پیچ گوشتی ها: از پیچ گوشتی ها می توان برای جدا کردن لپ تاپ برای دسترسی به اجزای داخلی برای تعمیر یا ارتقا استفاده کرد.
  • سیم لحیم کاری: می توان از آهن لحیم کاری برای تعمیر اتصالات روی مادربرد یا سایر قطعات الکترونیکی استفاده کرد.
  • هوای فشرده: هوای فشرده را می توان برای تمیز کردن گرد و غبار و زباله ها از دریچه ها و فن های لپ تاپ استفاده کرد که می تواند عملکرد خنک کننده را بهبود بخشد.
  • نرم افزار تشخیص مشکل سیستم: نرم افزارهایی مانند ابزارهای تشخیصی سخت افزاری یا ابزارهای اطلاعاتی سیستم را می توان برای نظارت بر عملکرد سیستم و تشخیص مشکلات سخت افزاری استفاده کرد.
  • صفحه‌کلید و ماوس خارجی: می‌توان از صفحه‌کلید و ماوس خارجی برای تست دستگاه‌های ورودی لپ‌تاپ و تعیین مشکلی در صفحه کلید داخلی یا تاچ پد استفاده کرد.
  • درایو فلش یا هارد اکسترنال: فلش مموری یا هارد اکسترنال را می توان برای پشتیبان گیری از اطلاعات مهم یا انتقال داده ها بین رایانه ها استفاده کرد.

تخصصی ترین ابزار عیب یابی لپ تاپ چیست ؟!

یک نوع دیگر از انواع ابزارهای عیب یابی ؛ تستر دیباگر لپ تاپ است. ما در ادامه انواع مشکلات را بنا بر منبع آن دسته بندی کردیم. لطفا با من همراه باش

laptop tester

آیا لازم است خودتان دست به کار شوید ؟!

وقتی لپ تاپ و نوت بوک دچار ایراد میشود و سیستم برای کاربر دردسر ایجاد می کنه، معمولا اولین سوالی که پیش میاد اینه که دقیقا ایراد از کدام قسمته و آیا خودم می تونم حلش کنم یا خیر ؟! معمولا همه افراد ترجیح می دهند به جای مراجعه به تعمیرگاه و منتظر ماندن و پرداخت هزینه ، دستگاه را خودشان بررسی و رفع عیب کنند. برخی از این موارد توسط خودتان قال انجام است اما باید خیلی زود انجام شود.

چرا عیب یابی و رفع ایراد زودهنگام اهمیت دارد؟!

عیب یابی این مشکلات به محض ظاهر شدن علایم سخت افزاری و حتی نرم افزاری بسیار مهم است، زیرا می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و صرفه جویی در زمان و هزینه ها کمک کند.

  • فهمیدن دقیق مشکل پیش آمده باعث می شود که از بازکردن لپ تاپ در مواقعی که ضرورت ندارد جلوگیری شود.

عیب یابی و رفع ایراد لپ تاپ ( بسته به مشکل موجود ) می تواند شامل روش ها و تکنیک های مختلفی باشد. برخی از مراحل رایج عیب یابی عبارتند از:

  • راه اندازی مجدد لپ تاپ: این اغلب اولین قدم در عیب یابی است زیرا می تواند به حل مشکلات ناشی از خرابی موقت نرم افزار یا سیستم عامل کمک کند.
  • بررسی به‌روزرسانی‌ها: به‌روز نگه داشتن نرم‌افزار و درایورهای لپ‌تاپ می‌تواند به حل مشکلات مرتبط با عدم سازگاری و بهبود عملکرد سیستم کمک کند.
  • اسکن بدافزار: بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند مشکلات مختلفی را روی لپ‌تاپ ایجاد کنند، مانند عملکرد کند یا مشکلات اتصال. اجرای اسکن آنتی ویروس می تواند به شناسایی و حذف هر گونه ویروس کمک کند.

آیا ریسک عیب یابی لپ تاپ را می پذیرید ؟!

کنجکاوی درباره نحوه رفع مشکلات یک عملیات هیجان انگیز و سرگرم کننده برای آدمهای علاقه مند به الکترونیک است ولی اکثر مردم ترجیح می دهند ریسک نکنند و حتما به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند. یا اینکه برخی از آدمها وقتی دستگاه دچار ایراد میشود تصمیم میگیرند با یک تعمیرکار الکترونیک مشورت کنند و از تجربه آنها بهره مند شوند …

چند گام عملی و موثر برای انجام عیب یابی لپ تاپ یا نوت بوک در خانه وجود داره که شاید بتوانید با چند بررسی مختصر و ساده ، برخی از مشکلات را حدس بزنید و حتی برای رفع ایراد اقدام کنید. این مقاله حاوی چند راهنمای عیب یابی لپ تاپ و نوت بوک است و معمولا نکات گفته شده اولویت خاصی ندارد. همه موارد را بررسی کنید تا بیشترین شباهت با ایراد پیش آمده را بیابید.

قبل از اینکه بخواهید اجزای لپ تاپ را از هم جدا کنید تا مشکل را پیدا کنید، باید با صبر و حوصله مشکلات اولیه را برطرف کنید و ببینید آیا می توان آن را به سادگی تعمیر کرد یا نه؟! با دیجیباران همراه باش

چند سوال مهم درباره مشکلات کاربران با انواع رایانه های قابل حمل

دیجیباران هرگز تعمیر خودسرانه لپ تاپ را توصیه نمی کند. اگر اطمینان ندارید انجام ندهید!

چند مورد از علایم و دلایل مشکلات شایع لپ تاپ را بررسی می کنیم

اگر بخواهیم مشکلات و ایرادات لپ تاپ را بصورت اجمالی بررسی کنیم کار سختی نیست اما کمی پیچیده است. ایرادات هر رایانه معمولا یک یا چند منبع دارد که در دسته مشکلات نرم افزار و‌‌ یا سخت افزار قرار می‌گیرد که آن را روند بررسی لپ تاپ را عیب یابی می نامند.

یافتن دلیل مشکل لپ تاپ ، مراحل تعمیرات را آسان کرده و هزینه تعمیرات لپ تاپ را مشخص می کند.  البته مشکل لپ تاپ معمولا از یک قسمت خاص و مشخص نشات می گیرد یا  در برخی مواقع ممکن است دارای علت گنگ باشد که از نظر ظاهری نامشخص است و روی سایر بخش ها و قسمت ها اثر می گذارد. 

مثلا ممکن است از لپ تاپ شما صدایی به گوش برسد که تصور کنید صدای فن است اما در اصل ایراد از هارد باشد.

چند مشکل وجود دارد که کاربران با نواع آن درگیر هستند. در ادامه این مقاله؛ رایج ترین مشکلات دردسر ساز انواع رایانه های قابل حمل : ایسوس – لنوو – ایسر – دل – سامسونگ و غیره را برای شما لیست نموده ایم. شما می توانید این موارد را بررسی کنید.

  1. به دستگاه برق نمی رسد.
  2. بایوس یا تنظیمات آن ایراد دارد.
  3. راه انداز به درستی کار نمی کند یعنی هارد دیسک یا حافظه اس اس دی شناسایی نمی شود .
  4. یک قطعه مانند : کلید پاور یا جک اتصال شارژر دچار ایراد شده.
  5. یکی از قطعات اصلی مانند : آداپتور – باتری – نمایشگر – مادربرد یا سایر قطعات از کار افتاده و نیاز به تعمیر دارد. 

شارژ نشدن باتری

مشکلات روشن نشدن مربوط شارژ و احتمال نیاز به تعویض یا تعمیر باتری لپ تاپ خیلی شایع است به این بخش دقت کنید: انرژی مورد نیاز مدار از دو طریق تامین می شود، یا به طور مستقیم و به کمک آداپتور و شارژر برق  و یا به وسیله باتری دارای شارژ .

  • پس اگر لپ تاپ شما روشن نمی شود ، ابتدا برق و باتری را جدا نموده ، کلید روشن شدن را 15 ثانیه نگه داشته و سپس هرکدام از این روش ها را بطور جداگانه امتحان کنید.
  • مشکلات باتری و یا قطعی سیم شارژر برای روشن شدن رایانه دردسر ایجاد می کند. اگر لپ تاپ شما روشن نمی شود ابتدا سلامت آداپتور شارژر و باتری را بررسی کنید.

مواردی که به قطعات داخلی لپ تاپ مربوط هست را باید یک نمایندگی یا مرکز تعمیرات لپ تاپ در اصفهان باید رایانه را بررسی کند.

لپ تاپ از انوع باتری لیتیومی – یون لیتیوم – لیتیوم پلیمر استفاده می کند – احتمالا سیکل شارژ دچار خطا شده است – یا چرخه شارژ به اتمام رسیده. شاید باتری نیاز به خرید و تعویض دارد. یا اینکه در زمان روشن نشدن رایانه فقط سیم برق آداپتور شارژر قطع شده و باید عوض شود. ممکن است سیم خروج آداپتور از کار افتاده باشد و شما به کابل تعویضی شارژر لپ تاپ نیاز داشته باشید – اما توصیه ما خرید و تعویض شارژر اورجینال است.

 فقط به ولتاژ و آمپر آداپتور دقت کنید : مثلا انواع شارژر 19 ولت یا 19.5 ولت را بطور دقیق انتخاب کنید. ترجیحا توان خروجی آداپتور جایگزین را با شارژر اصلی تطبیق دهید. در ادامه به سوکت و کانکتور اتصال، دقت کنید.

مشکلات بعد از روشن شدن لپ تاپ

شاید مشکل هنگ کردن به علت سنگین بودن ویندوز 10 برای سخت افزار اتفاق افتاده باشد. در این هنگام شما با خرید و جایگزینی حافظه اس اس دی می‌توانید مشکل لپ تاپ را رفع کنید خرید و ارتقای حافظه رم نیز مفید است. تعمیرگاه مجرب و یا نمایندگی معتبر ایسوس – لنوو – ایسر – دل – اچ پی – سامسونگ و یا سایر تولید‌ کنندگان لپ تاپ می توانند با بررسی و عیب یابی دقیق به طور موشکافانه ای ایراد را پیدا کرده و هزینه دقیق تعمیرات را اعلام کنند

اگر صداهای عجیب می شنوید این مورد ار بررسی کنید

آیا از رایانه صدای بوق شنیده می شود ؟ این یک کد خطای سخت افزاری برنامه P.O.S.T است و باید تعمیرکاران دستگاه را بررسی کنند. منبع برخی از صداهای عجیب تر مانند: شنیده شدن صدای تیک تیک از هارد دیسک است. در این هنگام برای تعمیرات هارد لپ تاپ در اصفهان به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر لپ تاپ را روشن می کنید و دورفن بطور ناگهانی افزایش یافت ، سیستم را خاموش کرده و ادامه ندهید.

لپ تاپ بیش از حد گرم می شود

اگر رایانه بیش از حد داغ می شود ایراد از سیستم همرفت است. شاید فن داخل لپ تاپ ضعیف شده و نیاز به خرید و جایگزین کردن فن معیوب با یک فن اورجینال و سالم هست. قبل از تعویض فن لطفا بررسی کنید که اگر منافض روج هوا یعنی پره های هیت سینک مسدود شده و یا گاز لوله مسی انتقال حرارت ، تخلیه شده است آنگاه هرچه زودتر برای خرید و تعویض قطعات و مطعلقات خنک کننده اقدام کنید. اگر دمای داخل لپ تاپ بیشتر از حالت استاندارد باشد به همه قطعات منجمله اتصالات GPU  آسیب می رسد. دمای بالا می تواند عمر مفید باتری را تا حد محسوسی کاهش دهد.

  1. مسیر ورود و خروج هوای فن لپ تاپ را باز نگه دارید.
  2. پره های فلزی داخل لپ تاپ ( معمولا سمت چپ ) بررسی کنید که مسدود نشده باشد.
  3. برای سلامت بهتر لپ تاپ های دارای گرافیک قوی از فن خنک کننده ( کول پد ) استفاده کنید
راه‌حلقطعات درگیرنوعایراد احتمالی
بررسی منبع تغذیه، مادربردمنبع تغذیه، مادربردسخت‌افزاریروشن نشدن
تنظیم مجدد BIOS، بررسی سخت‌افزارمادربرد، پردازنده، رمسخت‌افزاریبوت نشدن
بررسی منابع مصرفی CPU/RAM، به‌روزرسانی نرم‌افزارمادربرد، گرافیک، رمنرم‌افزاریهنگ کردن
بررسی کابل‌ها، تعویض نمایشگرکابل‌ها، نمایشگرسخت‌افزاریتصویر ندادن نمایشگر
بررسی تامین برق، تعویض قطعات معیوبمنبع تغذیه، مادربردسخت‌افزاریخاموشی ناگهانی
تست بلندگوها، بررسی کابل‌هابلندگوها، کابل‌های صداسخت‌افزاریصدا نداشتن
تنظیم ترتیب بوت، بررسی درایورهابوت‌لودر، درایورهاسخت‌افزاریبوت نشدن از USB
تست هارد دیسک، بررسی کابل‌هاکابل‌ها، هارد دیسکسخت‌افزاریهارد دیسک نشناخته شد
تست کابل‌ها، تعویض کارت شبکهکابل‌ها، کارت شبکهسخت‌افزاریاتصال وقطعی شبکه
تست کارت گرافیک، تعویض نمایشگرکارت گرافیک، نمایشگرسخت‌افزاریمشکل در کارت گرافیک، خرابی نمایشگر
تست کیبورد، به‌روزرسانی درایورهاکیبورد، درایورهاسخت‌افزاریکیبورد دارای خرابی، مشکل درایورها
تست کارت صدا، به‌روزرسانی درایورهاکارت صدا، درایورهاسخت‌افزاریبوق و صدای عجیب
تمیز کردن خنک‌کننده، تعویض پاستخنک‌کننده، پاست، مادربردسخت‌افزاریگرم شدن زیاد
اسکن سیستم با آنتی‌ویروس، تعویض نرم‌افزارنرم‌افزار، آنتی‌ویروسنرم‌افزارینصب نرم‌افزار مخرب، آسیب به سیستم از طریق ویروس
به‌روزرسانی BIOS، تست دیسک سختدیسک سخت، BIOSنرم‌افزاریتاخیر در بارگذاری سیستم عامل
تست کارت صدا، بررسی کابل‌هاکارت صدا، کابل‌هاسخت‌افزاریصدای خراب یا خاموش شدن به طور ناگهانی
بررسی پورت‌های USB، تست کابل‌هاپورت‌های USB، کابل‌هاسخت‌افزاریمشکل در USB پورت‌ها
تست اتصال به دستگاه‌های مختلف، تست کابل‌هامودم/روتر، کابل‌هاسخت‌افزاریاتصال به اینترنت برقرار نشد
بررسی اجزا و کابل‌ها، به‌روزرسانی BIOSمادربرد، پردازنده، کابل‌ها، BIOSسخت‌افزاریاطلاعات BIOS نادرست، بوت نشدن از USB
بررسی اجزا و کابل‌ها، تست پاور ساپلایمادربرد، پردازنده، کابل‌ها، پاورسخت‌افزاریتغذیه ناکافی یا ناپایدار
تست کابل‌ها، تغییر DNS سیستمکابل‌ها، DNS سیستمنرم افزاری
دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

3 × یک =

سبد خرید