10 مورد مزایا و معایب کامپیوتر چیست

مزایا و معایب کامپیوتر بی شمار است. توان گفت کامپیوتر به دلیل مزایای فراوان و حوزه های کاربری وسیعی که در تمامی عرصه های زندگی گنجانده شده است به یکی از ضروریات زندگی تبدیل شده است. در ادامه به برخی از مزایای کامپیوتر و آموزش اشاره می کنیم که شاید برای شما جالب به نظر برسد.

با مزایا و معایب کامپیوتر راندمان کاری را افزایش دهید

یکی از مهمترین مزیت های کامپیوتر این است که جایگزین نیروی انسانی برای انجام کارهای سخت و تکراری می شود که ممکن است انجام آنها به صورت دستی به روزهای طولانی نیاز داشته باشد. مثلا انجام حساب و کتاب های طولانی در عرض چند دقیقه از طریق کامپیوتر به پایان می رسد و دلیل آن حرکت سریع داده‌ها، دستورالعمل‌ها و اطلاعات در مدارهای الکتریکی رایانه است. ساخت نتیجه برای میلیاردها دستورالعمل در چند ثانیه به وسیله رایانه امکان‌پذیر است.

1- ظرفیت ذخیره سازی بالا

حافظه ذخیره سازی

برای روشن شدن بیشتر این دیدگاه باید گفت که رایانه ها قادر به ذخیره نسبت های بزرگی از داده ها هستند و فایل های ملموسی را می توان ذخیره کرد که اگر قرار باشد روی کاغذ ها نگداری شوند پس از محاسبه می تواند کل اتاق را پر کند. علاوه بر این، دسترسی به داده ها کار در کامپیوتر بسیار سریع است و کامپیوترها برای تبدیل داده های ذخیره شده به اطلاعت قابل نمایش فقط به کسری از ثانیه نیاز دارند.

اتصال اینترنت اینترنت

شبکه جهانی اینترنت از مهمترین و بزرگترین اختراعات تاریخ است و قابلیتی است که از طریق رایانه و گوشی موبایل قابل دسترسی است و امروزه اکثر دستگاه های دیجیتالی امکان دسترسی به شبکه جهانی وب را می دهد تا کاربران بتوانند هرچه سریعتر با سایر مردم از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. ارسال ایمیل، برقراری تماس صوتی یا تماس تصویری یا ارسال پیام های سریع تنها بخشی از مزایای اینترنت است.

همچنین کاربران می توانند به وسیله اینترنت و کامپیوتر ، فایل ها را فوری به اشتراک بگذارند و حتی زبان های جدید را یاد بگیرند، پس رایانه یک ابزار آموزشی عالی است.

2- آموزش از راه دور به عنوان بهترین مزایای کامپیوتر

کامپیوتر به موفقیت آموزش از راه دور کمک کرد. زیرا به ابزاری برای برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان تبدیل شده است، به‌ویژه با در دسترس بودن اینترنت که برگزاری سخنرانی‌ها و کلاس‌ها را از طریق تماس تصویری و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و غیره را تسهیل می‌کرد و اینترنت به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد در طول سخنرانی‌ها تعامل داشته باشند.

مزایا و معایب کامپیوتر برای دانش آموزان از نظر والدین آنها بسیار اهمیت دارد اما مزایای کامپیوتر همیشه می تواند از معایب ان بیشتر باشد. مثلا به کمک کامپیوتر امکان دسترسی دانش آموزان به اطلاعات، دوره ها و درس های مهم برای هر زمان که می خواهند چیزی یاد بگیرند میسر شده و دسترسی علمی دانش آموزان از طریق محتوای آنلاین که طیف گسترده ای از منابع آموزشی را فراهم می کند گسترده تر است .

3-وسیله سرگرمی

رایانه به عنوان وسیله سرگرمی جایگاه مهمی را برای همه به خود اختصاص می دهد که از طریق آن افراد می توانند با استفاده از اپلیکیشن های مدرن در هر زمان و از هر کجا که هستند، علاوه بر تماشای فیلم و سریال و گوش دادن به موسیقی از طریق مرورگرهای مختلف، با دیگران ارتباط برقرار کرده و یا بطور آنلاین بازی کنند.

RTX , GTX , DLSS و آنچه باید درباره مشخصات NVIDIA بدانیم

این امکانات به صورت رایگان یا با قیمت های پایین، به غیر از آن به کاربران اجازه می دهد عکس ها و ویدیوهایی را که می گیرند ذخیره کنند تا خاطرات خود را زنده نگه دارند. آنها را سرگرم می کند

4-همه مسائل را بطور دیجیتال حل کنید

کامپیوتر در حل مسائل دیجیتالی مفید است زیرا قادر است اطلاعات و داده ها را از طریق حروف و علامت ها پردازش کند . همه داده های دیجیتال با استفاده از دو عدد (0,1) بیان شده و پس از تبدیل آنها به این سیستم باینری، کامپیوتر شروع به محاسبه می کند.

مقایسه و پردازش آنها بر اساس دستورالعمل های داده شده توسط کاربر و به طور عمده در حافظه رایانه ذخیره می شود و به خاطر اینکه رایانه قادر به انجام وظایف، حل مسائل دیجیتال، کنترل فرآیندهای صنعتی، سازماندهی کار ماشین ها، تجزیه و تحلیل و سازماندهی داده ها است. برای شرکت ها و مشاغل مختلف بسیار سودمند و کاربردی است

5-معایب کامپیوتر برای سلامتی

کامپیوتر یک شمشیر دولبه است که علیرغم مزایای فراوانی که دارد معایب زیادی نیز دارد. در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم. مشکلات سلامتی استفاده ناسالم و طولانی مدت از رایانه باعث ایجاد اختلالات و صدمات در آرنج، مچ، گردن، کمر و چشم می شود. البته با استفاده از رایانه در محیطی با طراحی مناسب، نشستن در وضعیت سالم و استراحت می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

6-مضرات رایانه برای کودکان

نشستن طولانی مدت جلوی کامپیوتر کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و به دلیل کاهش سطح علمی آنها در مطالعه و علاوه بر مشکلات چاقی ناشی از عدم تحرک و نشستن طولانی مدت، باعث بی خوابی نیز می شود. خشونت و رفتاری که کودک با تقلید از آنچه در صفحه نمایش می بیند دنبال می کند می تواند به اختلالات روحی منجر شود.

7- اتلاف وقت

اتلاف وقت یکی از معایب اصلی کامپیوتر است زیرا بسیاری از افراد برای برقراری ارتباط بیهوده با دیگران زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر می گذرانند. ارسال پیام و تماشای محتوای جفنگ که از طریق آن پخش می شود فقط وقت و زمان را هدر داده و این همان چیزی است که کامپیوتر را به مرور زمان اعتیاد آور می کند چون کاربران پس از مدتی به سختی از کامپیوتر دور می شوند.

زمانی که شخصی می خواهد وظایف خود را در رایانه انجام دهد، ممکن است با حواس‌پرتی‌های زیادی مانند تبلیغات مواجه می‌شود که وقت او را تلف می‌کند و البته شرکت های تبلیاتی مانند فیسبوک اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست می‌آورند.

8- نفوذ به حریم خصوصی

رایانه در برابر هک توسط افراد متقلب که در سیستم های رایانه ای مهارت دارند آسیب پذیر است. رایانه شخصی حاوی اطلاعات، داده های شخصی، عکس ها و فایل های محرمانه و خصوصی است. هنگامی که رایانه ای هک شود، همه چیز هک می شود. دسترسی هکرها به حساب‌های کاربر، سرقت داده‌ها و اطلاعات او و باج‌گیری با آنها اتفاقات ناخوشایند است و مهم تر از همه؛ دسترسی به حساب‌های بانکی و سرقت برای هکرها آسان است.

9-تحریک فروپاشی خانواده

فناوری و وجود رایانه در خانه ها با کاهش زمانی که قرار است اعضای خانواده با یکدیگر بگذرانند و همچنین در کاهش تعامل بین آنها و افزایش اختلافات خانوادگی ناشی از مشغله های فکری، بر روابط خانوادگی تأثیر منفی گذاشته است.

نشستن بیش از حد زمان معمول در جلوی کامپیوتر و اینترنت حتی ممکن است منجر به از بین رفتن روابط خانوادگی و بروز فروپاشی خانواده شود، زیرا خانواده مهمترین بخش زندگی افراد است و عدم ارتباط بین اعضای آن به معنای حضور غیر مرتبط فرد در یک خانواده است که نظام خاصی بر آن حاکم نیست. معمولا جدایی والدین از یکدیگر و عدم ارتباط مؤثر و واقعی بین آنها منجر به افزایش اختلافات می شود.

10 ایجاد انزوای اجتماعی

استفاده طولانی مدت از رایانه باعث دور شدن کاربر از خانواده، دوستان و جامعه می شود، به این معنی که وسواس استفاده از رایانه و اعتیاد به آن، دشمنی کاربر با جامعه خود و منزوی شدن از آن را آسان تر می کند. اینها بخشی از زندگی معتاد به بازی های الکترونیکی وشبکه هی مجازی است. بنابراین به جای نشستن با دیگران و تعامل با آنها این رایانه است که به گزینه مطلوب برای کاربر تبدیل می شود. علاوه بر بازی های الکترونیکی، خرید آنلاین از رفتن کاربر به بازار و دیدن دنیای بیرون جلوگیری می کند.

نتیجه

کامپیوتر دنیای تکنولوژی را متحول کرده است تا جایگاه بزرگ و کارآمدی را در بین همه مردم به خود اختصاص دهد.کامپیوتر در زمینه های مختلف زندگی مانند کار، سرگرمی، مطالعه، ارتباطات و عملیات تولیدی استفاده می شود اما در عین حال به دلیل تاثیرات منفی بر روی کاربران باید استانداردهای استفاده از رایانه را درنظر گرفت.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

سبد خرید