مقایسه لپ تاپ قدیمی و جدید 10 ویژگی برتر اینجاست!

فوریه 18, 2024

مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی یکی از موارد قابل توجه برای افرادی است که قصد خرید رایانه قابل حمل را دارند؛ زیرا لپ تاپ های جدید و امروزی ، گران قیمت هستند. جالبه بدانید که خرید لپ تاپ دست دوم به عنوان گزینه ای مقرون به صرفه نیز ارزش بررسی کردن را دارد. اما دوستان یا فروشندگان برای بررسی تقاوت ها و عملکرد لپ تاپ های قدیمی و جدید چقدر می‌توانند به ما کمک کنند ؟! وقتی که یک لپ تاپ نو و کارکرده را با یکدیگر سنجش می کنیم واقعا چه تفاوت هایی دارد؟! و ویژگی لپ تاپ جدید چه خواهد بود ! این سوالات را در ادامه بررسی می کنیم.

دلایل مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی

در سال‌های اخیر برخلاف به بروزرسانی و تغییرات معمولی که در دنیای گوشی های موبایل اتفاق افتاده ما اتفاقات گسترده تر و تغییر و تحولات اساسی را طراحی و ساخت رایانه‌ای قابل حمل مشاهده کردیم. چیزهای هستند که دستگاه های جدید را نسبت به لپ تاپ های قدیمی واقعا متفاوت کرده و دنیای رایانه قابل حمل را حتی از کامپیوتر های رومیزی؛ به طور کلی جدا می کند. در ادامه این مقاله ما برترین نکات را بررسی کرده و مهمترین تفاوت لپ تاپ قدیمی و جدید را برای شما توضیح می دهم.

دلایل مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی
  1. در بررسی‌های اولیه شاهد تفاوت های ظاهری در بین لپ تاپ های قدیمی با نوت بوک ها و اولترابوک های جدید هستیم. بخصوص وقتی درباره وزن رایانه های قابل حمل تحقیق می کنیم متوجه می شویم که ویژگی لپ تاپ جدید واقعا مثبت و مهم هستند. در نتیجه بهبود در کارایی و سخت افزارها بیشتر از هر چیز دیگر، مفید واقع شده.
  2. معمولا مردم رایانه ها را با ظرفیت رم و قدرت پردازنده می شناسند و آن ها را با اعدادی مانند گیگابایت ارزیابی می کنند. کسانی که بیشتر تحقیق کرده یا در علوم کامپیوتر تخصص دارند درباره تفاوت سیستم های رایانه ای مبتنی بر اینتل و AMD نیز اطلاعاتی دارند و از این دو غول بزرگ فناوری به عنوان ملاک ارزیابی استفاده می کنند. در مقایسه لپ تاپ قدیمی و جدید متوجه خواهید شد که رقابت این غول های فناوری به نفع مصرف کنندگان بوده است.
  3. مردم دستگاه هایی که دارای گرافیک دوم هستند را قوی تر از لپ تاپ های گرافیک آنبرد میداند. اما واقعاً به نظر شما این مقایسه ها تا چه اندازه درست است؟! رایانه های قابل حمل جدید بخاطر بهبود تراشه ها از نظر گرافیک آنبورد و مدارهای مجتمع؛ ارتقای قفابل توجهی داشته اند.

تا اینجا در بالا سه دلیل مهم را برای مقایسه و ارزیابی لپ تاپ های جدید و قدیمی بیان نموده ایم. اکنون همه چیز را با جزئیات و دقت بیشتر بررسی میکنیم.

تفاوت های اصلی در مقایسه لپ تاپ قدیمی و ویژگی لپ تاپ جدید

همانطور که در ابتدا اشاره کردم مهم ترین تفاوت ها به ظاهر و سخت افزار رایانه های قابل حمل مربوط میشود. ما سعی می کنیم آنها را به طور جداگانه و با توجه چند ویژگی لپ تاپ جدید ، دسته بندی نموده و برای شما با شرح موضوع توضیح دهیم. می خواهم به طور واضح وقتی به ارزیابی مدل های قدیمی و جدید فکر می کنید نتیجه قطعی و مورد آنها خود را پیدا کنید. پس با ما همراه باشید

1-ظاهر : طراحی ظاهر و بدنه دستگاه 

 زبان طراحی لپ تاپ ها زیاد تفاوتی نکرده است . به طور مثال وقتی که یک لپ تاپ طراحی شده در ده سال پیش را روی میز رو به روی خودتان قرار میدهید؛ یک دستگاه دو تکه خواهد بود که از وسط آن باز می شود. وقتی آن را باز میکنیم روبروی ما یک صفحه نمایش قرار گرفته و در قسمت پایینی صفحه کلید و تاچ لمسی رو مشاهده میکنید. این سبک طراحی برای لپ تاپ های جدید نیز وجود دارد. البته چند نکته مثبت در دستگاه های جدیدتر مشاهده می شود:

  1. وجود صفحه لمسی برای نمایشگر یا تاچ پد و کلید های لمسی؛ به عنوان ویژگی لپ تاپ جدید واقعا جذاب است.
  2. وقتی جزئیات را بیشتر بررسی می کنیم متوجه می شویم که دستگاه های جدید پورت های کمتری دارد. البته این یک نقطه ضعف نخواهد بود زیرا امکانات بی سیم در فناوری های جدید به طرز مثبتی ارتقاء یافته است.
  3. احتمالاً اگر دستگاه های جدید را ( از لحاظ فیزیکی ) با دقت بیشتری بررسی کنید متوجه تفاوت های کاربردی نیز خواهید شد. به طور مثال : لولای لپ تاپ های مدرن بیشتر از قبل باز میشود.
مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی از نظر ظاهر

این ها ارتقاء و تغییرات مهمی هستند که به تجربه کاربری کمک خواهد کرد و قطعاً مثمر ثمر واقع خواهد شد. ما از این تغییرات و به روز رسانی چشم پوشی نخواهیم کرد و از سازندگان و طراحان تشکر می‌کنیم ؛ اما منظور ما صحبت کردن درباره نکات بسیار مهم مهمتر از موارد ظاهری است. پس همراه ما باشید

2- پورت ها و اتصالات

وقتی یک لپ تاپ قدیمی و نوت بوک جدید را کنار هم قرار داده و آنها را بررسی می کنیم به وضوح شاهد تفاوت هایی در ظاهر آن هستیم. برخی از لپ تاپ های قدیمی و حتی مدل های صنعتی دارای تعداد بسیاری از انواع پورت ها و اتصالات ورودی و خروجی هستند. بسیاری از این پورت تا 10 سال پیش واقعاً پرکاربرد بودند اما امروزه  درگاه های قدیمی برای ما هیچ استفاده ای ندارد! !

به طور مثال: پورت هایی مانند پورت VGA واقعاً قدیمی و از کار افتاده است و هیچ کس از درگاه قدیمی آن استفاده نمی کند و HDMI در سیستم های مدرن جایگزین VGA شده است. حتی پورت HDMI دارای ورژن های متفاوتی است و ورژن های جدید ؛ خروجی بسیار با کیفیت تری را ارائه می دهند.

مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی و ویژگی لپ تاپ جدید برای اتصالات

حذف شدن تدریجی درگاه شبکه : یکی دیگر از پورت هایی که از کار افتاده به حساب می‌آید درگاه اتصال کابل لن است. به لطف افزایش قدرت و پهنای باند بالای وای فای، درگاه اتصال کابل اینترنت نیز یکی از مواردی است که در حال پیوستن به تاریخ است.

تغییرات در پورت یو اس بی: لپ تاپ هایی که تعداد زیادی از پورت های USB را ارائه می دهند. شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد اما بهتر است بدانید اگر دستگاه شما فقط ، دو یا سه عدد پورت یو اس بی داشته باشد ولی ورژن های جدید تر و پر سرعت آن را ارائه دهد بسیار مفیدتر از یک لپ تاپ قدیمی با تعداد زیادی از درگاه USB خواهد بود.

 درگاه ها و امکانات اتصال با فناوری جدید: ما در لپ تاپ های جدیدتر شاهد پورت ها و درگاه های اتصال پرکاربردتر هستیم. مثلا دستگاه های دارای پورت تاندربولت واقعا خوب هستند و سیستم های جدیدتر ها از اتصال USB ورژن تایپ سی پشتیبانی می کند .

مجموعه این امکانات، یک لپ تاپ جدید را به دستگاه شگفت‌انگیزی تبدیل نموده و کارایی آن را نسبت به لپ تاپ های قدیمی برتری بخشد. در نتیجه؛ مقایسه امکانات کاربردی لپ تاپ قدیمی و جدید مهمترین نکته برای یک بررسی اساسی است. 

3-ظاهر : وزن دستگاه

مهم ترین نکته این مقایسه لپ تاپ قدیمی و جدید مربوط به ابعاد و مقایسه وزن دستگاه است زیرا رایانه های جدید واقعاً باریک شده و سبک تر از برادران کهنسال خود هستند. بدنه دستگاه های جدید  به لطف مواد اولیه ای که برای آنها استفاده می شود واقعا وزن سبکی دارد و استحکام بیشتری دارد.

مثلاًجنس بدنه برخی از لپ تاپ های جدید از پلاستیک کربنی فوق العاده سبک و محکم ساخته شده  که به کاهش وزن آن کمک کرده و استحکام بدنه را بالا برده است. همچنین ارتقاء سخت افزار فشرده و فناوری به روز شده ساخت لپ تاپ های جدید کمک شایان توجهی به کاهش وزن و یا ابعاد دستگاه نموده است.

ویژگی لپ تاپ جدید

4-وزن دستگاه را جدی بگیرید

توجه به سبک بودن  لپ تاپ واقعا برای شما اهمیت دارد. به طور مثال؛ سبک بودن لپ تاپ دانشجویی به معنای حمل و نقل راحت است. وقتی شما یک نوت بوک یا اولترابوک سبک داشته باشید شانه های شما از وزن بالای کوله پشتی اذیت نخواهد شد. 

البته داستان سبک و سنگین بودن لپ تاپ فقط به قدیمی و جدید بودن آن ارتباط ندارد اما طبیعتاً دستگاه های جدید تر سبک تر خواهند شد. شما تصور کنید که یک لپ تاپ قدیمی که حدود دو و نیم یا 3 کیلوگرم وزن دارد را مدام بخواهید حمل کنید؛ این واقعا خسته کننده به نظر می رسد! وزن برخی از لپ تاپ های قدیمی و مدل های صنعتی که قیمت های مقرون به صرفه ای دارند واقعا سنگین و خسته کننده به نظر می رسد.

لپ تاپ های جدید وزن بهتری دارند

لپ تاپ های جدید تا اینجا نمره قابل قبولی را دریافت کنند زیرا بسیار سبک تر و ظریف تر هستند و سخت افزار قوی تر را با وزن کاهش یافته و بسته ی سخت افزاری ظریف‌تر ارائه کردند. تا اینجا ما نمره قبولی را به لپ تاپ جدید می دهیم! اما به این موضوع دقت داشته باشید که لپ‌تاپ‌هایی سبک تر و ظریف که سخت افزار قوی دارند معمولاً گران قیمت هستند و سبک بودن لپ تاپ با افزایش قیمت خرید آن ارتباط مستقیمی خواهد داشت.

ویژگی لپ تاپ جدید

برتری ظاهر و تجربه کاربری بهتر در مدل های جدید 

دستگاه های جدید علاوه بر کاهش وزن عالی که دارد. امکانات واقعا بهتری نیز ( به عنوان اصل برتر ویژگی لپ تاپ جدید ) به آنها اضافه شده است. مثلا برخی از لپ تاپ ها ۳۶۰ درجه باز  میشود و در برخی مدل ها قسمت صفحه کلید و صفحه نمایش جدا شده و شما می توانید از صفحه نمایش به عنوان یک تبلت لمسی استفاده کنید . البته برخی از این تکنولوژی ها نیز کمی قدیمی به نظر می رسد.

دستگاه های جدید امروزی در مورد های پیشرفته تر دارای مانیتور یا صفحه دوم هستند که در قسمت بالا یا پایین کیبورد قرار دارد. همچنین در برخی از مدل های امروزی ما شاهده صفحه نمایشگر لمسی پیشرفته در قسمت تاچ دستگاه هستیم.

5- بهبود در سیستم تهویه

من در بررسی فیزیکی برخی از لپ تاپ های جدید متوجه شدم که قسمت تهویه هوای سیستم واقعا بهبود یافته است و دستگاه های جدید که دارای گرافیک دوم هستند معمولاً دارای دو فن خنک کننده می باشد و هوا را به جای اینکه از قسمت کف به داخل بکشند از طرفین به داخل می کشند و این برای جریان هوا بهتر خواهد.

مقایسه لپ تاپ قدیمی و جدید از نظر خنک شدن

این جریان هوای همرفت به خنک شدن  مین بورد و سایر قطعات کمک خواهد کرد. این در حالی است که لپ تاپ های قدیمی فقط یک عدد فن دارند و هوا را از کف به دستگاه داخل کشیده و  دردسر های خاصی را برای کاربر و سیستم ایجاد می کند.

امیدوارم خسته نشده باشید ! دوستانه بگویم : این مقایسه طولانی واقعاً کاری خسته کننده به نظر می رسد اما تعداد زیادی نکته کوچک و بزرگ وجود دارد که می توان از سرنوشت خرید شما را تحت تاثیر قرار دهد. ما میخواهیم مهمترین جزئیات را بیان کنیم و سعی کنیم چیزی از قلم نیفته پس بر ادامه در کنارم باشید! این داستان در حال جالب شدن است

6-به روزرسانی های ارزشمند سخت افزار

لپ تاپ های جدید تر از نظر سخت افزاری به طور کلی باز طراحی شده است و معماری و طراحی ساخت اجزای سخت افزار رایانه های قابل حمل جدید از کامپیوترهای رومیزی فاصله گرفته است. به طور معمول ؛ سازندگان معماری سیستم های جدید را به طور کلی تغییر داده اند .

  1. پردازنده اصلی ( Alder Lake ) خصوصا از نسل دوازدهم به بعد، شگفت انگیز هستند و بازدهی بالا و مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین در بیشتر مدل های جدید؛ حافظه RAM روی مین بورد نصب شده. این تغییرات باعث ظریف تر شدن رایانه ها شدند و البته مصرف برق و باتری به طور محسوسی کاهش یافته.
  2. لپ تاپ های جدید تر تجربه بهتری از صفحه نمایش را جلوی چشمان ما  می گذارد و علاوه بر افزایش رزولوشن و تراکم پیکسل ها، شاهد فناوری‌های جدیدی هستیم که نرخ تازه سازی را افزایش داده است.
  3. صفحه نمایش نوت بوک های جدید زاویه دید را گسترش می دهند؛ به طوری که با جابه جا شدن کاربر نورها و تصاویر به هم نمیریزند!
  4. در مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی ، پردازش های تصویری نیز بهینه شده و همچنین بهبود فناوری ساخت پنل نمایشگر باعث میشود تجربه بهتری را از مشاهده کردن صفحه داشته باشیم!

لپ تاپ های قدیمی در برابر مدل های جدید

امروز لپ تاپ های قدیمی بی شماری را در بازار مشاهده می‌کنیم. آنها ظاهر تمیزی دارند و در ظاهر قانع کننده هستند و به خاطر قیمت پایین که برای خرید آنها لحاظ شده است واقعاً وسوسه کننده به نظر می رسند. دستگاه های بیشماری را از انواع مدل های را مشاهده می‌کنیم که با تبلیغ i7 به فروش می رسند و فروشنده ادعا کند این دستگاه واقعاً قوی و بی نظیر است.

مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی N5110

حتی بسیاری از فروشندگان اعلام می‌کنند که فلان لپ تاپ دارای ۸ گیگابایت رم است و البته ظرفیت ۸ گیگابایت یک عدد معروف و برای ما شناخته شده است زیرا ما این مقدار را در بسیاری از لپ تاپ ها و گوشی های موبایل مشاهده کردیم. و همین که به گوشمان میرسد فلان دستگاه 8 گیگ رم دارد به نظر ما مناسب خواهد بود!

در جمع بندی این مقایسه لپ تاپ جدید و قدیمی باید گفت اگرچه خرید لپ تاپ های کارکرده و نسبتا قدیمی واقعا مقرون به صرفه به نظر می رسد ولی اگر محدودیت بودجه ندارید به فکر خرید مدل های جدید تر باشید. هنگام خرید لپ تاپ های قدیمی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

دوستان گلم بهترین آرزوها را براتون دارم و به زودی این مطلب را به روز رسانی خواهم کرد.

دیجی باران
1 نظر
  1. من خودم ترجیم یه دستگاه پیشرفته تره ولی خیلی بد گیر میاد ! مگر ادم یه مکبوکی چیزی از اشنای خودش بخره!!!! بار به هرحال ممنونم از مطلب زیبای شما

پاسخ دهید

سیزده + دو =

سبد خرید