مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ 2022 و 10 نکته که جایی نیست!

مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ ( Comparison of Samsung and Xiaomi phones ) یکی از مهم ترین سوالات خریداران گوشی های هوشمند است. البته اینکه بخوای بگی کدوم گوشی بهتره سوال بزرگی هست اما بزرگ بودن این سوال نه به  این معنا که نتونیم به آن پاسخ دهیم یا پاسخ دقیق نداشته باشه! سامسونگ و شیائومی ده ها و بلکه صدها مدل گوشی تولید کردند و تا به امروز وارد بازار کردند که هر کدومشون یکسری مزیت دارند و برخی از مدل ها یک سری عیب و ایراد هم دارند که همه این موارد با توجه به نوع کاربر و ارزیابی سلیقه و اولویت‌های شخص استفاده کننده تعیین خواهد شد!

مثلاً یک گوشی با پردازنده قوی تر میتونه برای بازی کردن مناسب باشه ولی اگر هیچ استاندارد امنیتی نداشته باشد ؛ برای یک مربی استخر یا کسی که شغل صنعتی داره احتمالا گوشی فاقد استاندارد امنیتی اصلا مناسب نیست !! من محمد کدخدایی هستم امروز این مقاله رو براتون آماده کردم همراهم باش تا چندتا نکته مهم رو باهم بررسی کنیم

قدرت سخت افزار و بازدهی

همه ما اخیراً از عرضه خانواده جدید سامسونگ با عنوان گلکسی اس ۲۲ واقعاً ذوق کردیم اما شیائومی به تازگی یک سری گوشی از خانواده 12 و جدید با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس آماده کرده که تراشه اون واقعا داره خوب میاد بالا و تا همین الان که من دارم این مقاله رو مینویسم جزء ۵ پردازنده برتر جهان محسوب میشه !! در نتیجه ، مقایسه بین سامسونگ و شیائومی و حتی سایر برندها از نظر قدرت سخت افزار و بازدهی برنامه ها و حتی بازی ها؛ یک سوال مقطعی و لحظه‌ای هست یعنی نتیجه ها به طور روزانه ممکنه عوض بشن و اگر یک کارشناس تستی انجام بده که ثابت کنه  که فلان مدل گوشی شیادومی واقعا خیلی بهتر از فلان مدل گوشی از سامسونگ در اومده که تا دیروز خیلی عالی و درخشان عمل کرده بود، احتمال اینکه چند هفته بعد نتایج عوض بشه وجود خواهد داشت.

Snapdragon 8 Gen1 Plus

رفع ابهام: البته این قضیه که گفتم ربطی به نوع و مدل پردازنده ها نداره و منظور ما اینجا مربوط به زمان عرضه است و اینکه تراشه جدید بازدهی بهتری داشته نتیجه را مشخص می کنه! البته معمولا اوضاع اونقدر وخیم نیست که بخوایم بشینیم گریه کنیم 


عمر مفید دستگاه برای مقایسه گوشی سامسونگ و شیائومی

از جهتی و در بعضی مواقع، برتری گوشی ها حتی پرچمدار ها در دراز مدت مشخص میشه! چونکه ممکنه امروز ما با یک گوشی شیائومی با کارایی عالی و خوش قیمت سروکار داشته باشیم که واقعا همه را راضی نگه داشته و حتی تا ۶ ماه آینده هم فوق العاده باشید اما وقتی یک سال از کار کردن با آن گذشته متوجه میشیم که با دریافت نسخه جدید اندروید  دچار مشکل شده و یا آپدیت ها واقعاً روی سرعت تاثیر گذاشت و یا به طور مثال با کوچکترین ضربه  دچار شکستگی و خط و خش شده یا اینکه سنسور دوربینش از بین رفته است! 

گذر زمان یکی از مواردی است که باید مدنظر بگیریم و اجازه بدیم یک مدتی بگذرد نظر قطعی درباره مقایسه بین دو مدل گوشی هوشمند شیائومی یا سامسونگ داشته باشیم و بگیم کدومش بهتر بود. مثلاً عمر مفید بدنه و کیفیت ساخت توی اکثر گوشی های پرچمدار یا گوشی های میان رده سامسونگ خیلی بهتر از ماندگاری نسبتا پایین شیائومی بوده و پشتیبانی طولانی مدت سامسونگ نرم افزار ها واقعا عالیه و در ادامه همین مطلب به این موارد بیشتر می پردازیم

تجربه کاربران از استفاده شخصی

برخی از ارزیابی ها به نظر مستقیم خود کاربران نیز مربوط است. مثلا ممکنه ما یک گوشی رو مشاهده کنیم خیلی زیبا و خوش دست و عالی به نظر برسه و پس از عرضه شدن به بازارهای جهانی توسط کارشناسان خبره از اون گوشی آزمایش گرفته میشه و مثلا حتی بازدهی رم و پرردازنده اندروید گوشی مذکور نسبت به اپل هم عالی به نظر برسه! ولی چند ماه گذشت و این گوشی وارد بازار شد متوجه میشیم که کاربران در دنیای واقعی ,اصلا نتیجه خیلی خوب نگرفته اند. به طور مثال اگر گوشی سنگین باشه بد وزن باشه و یا اینکه رضایت اونارو در مقابل مواردی که پیش‌بینی نشده بوده فراهم نکنه کاربران نظرات منفی را منتشر می کنند. پس رضایت کاربران و استفاده کنندگان یکی از عوامل تاثیر گذار برای مقایسه و ارزیابی گوشی های موبایل است.

مقایسه گوشی سامسونگ و شیائومی از نظر کاربران

من خودم به شخصه ترجیح میدم وقتی گوشی جدیدی به بازار عرضه میشه حداقل ۶ ماه صبر کنم تا تعدادی از علاقمندان اون گوشی رو تهیه کنن ازش استفاده کنند و نظرات خودش را منتشر کنند. حتی وقتی که مدتی بگذره و تعدادی از این گوشی به فروش برسه ما میتونیم به سایتهایی بریم که کاربران نظر گذاشتند و نظرات شخصی و حتی کارشناسی خودشون رو اعلام کردند را بررسی کنیم و بهتر نتیجه گیری کنیم.

بررسی Review ها

یکی از عواملی که این گذر زمان ( نسبت به عرضه اولیه ) باعث میشه کمک های شایان توجهی به ما بشه، مربوط به بازبینی های مجدد هست که کارشناسان و بلاگرها انجام می دهند! من بسیار دیدم که وقتی گوشی معروف وارد بازار میشه ( سه ماه شش ماه یا یک سال بعد) کارشناسان و بلاگرهای معروف ( در سراسر جهان ) گوشی فوق الذکر رو دوباره مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند.

آنها درباره کیفیت بدنه، تجربه نرم افزار و سخت افزار مفصل صحبت میکنند و بعد از دریافت آپدیت ها و چند ماه روشن ماندن گوشی وضعیت کارایی را سنجش کرده و دوباره با پرچم داران و یا هم رده های سایر برندها مقایسه کرده و نتایج را بازتاب می کنند. حتی و وضعیت باتری بعد از چند ماه کار کردن و چندین با پر و خالی شدن باتری را سنجش کردند و تجربه خوب یا بد مقایسه قبل و بعد گوشی را منتشر می کنند.

آنها نهایتا نتایج را منتشر می کنند و درباره سایر مواردی از این قبیل صحبت می‌کنند. در نتیجه؛ بررسی این کارشناسی ها هم خالی از لطف نخواهد بود زیرا یک بازبینی مجدد هست که معمولا شش ماه بعد از عرضه اولیه گوشی انجام خواهد شد . این ارزیابی‌ها واقعاً بی نظیره و نتایجی از مقایسه های دقیق رو اعلام می کند. 

بررسی بلاگرها

یکسری افراد و وبلاگهای ایرانی هستند که به محض اینکه یک گوشی جدید پرچم دار به بازار موبایل ایران عرضه میشه گوشی را آنباکس کرده و همه خصوصیات آن را جز به جز بررسی می‌کنند و نقد و بررسی خودشون رو به صورت یک فایل ویدیویی منتشر می کنند

به طور مثال آقای مهدی شجاری و می شناسیم. ایشون به عنوان بلاگر سایت موبونیوز که واقعاً نقد و بررسی خوبی منتشر می کنند و تقریباً هر گوشی جدیدی که وارد بازار میشه از همه نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته میشه. به طور مثال بعد از جعبه گشایی گوشی موبایل جدید، صفحه نمایش دستگاه را بررسی می‌کنند یا اینکه با دوربین ها عکس می گیرند، فیلمبرداری می کنند و مورد بررسی قرار می‌دهند و من به شخصه این چند سال زیاد دیدم که یک گوشی شیائومی را با مدل مشابه از برند سامسونگ نیز مقایسه کنند 

mobo news

این مقایسه ها تا حد زیادی تخصصی هستند و خصوصاً به دوربین و کیفیت عکاسی توجه میشه. حتی عکاسی در شب رو مورد بررسی قرار می‌دهند و می‌توانید عکس‌هایی که شخصا توسط تیم موبونیوز گرفته شده رو مورد ارزیابی قرار بدید. توجه داشته باشید که این به هیچ وجه یک متن تبلیغاتی برای موبونیوز نیست این یک تجربه شخصی ما هست.

نکته منفی درباره مقایسه های موبو نیوز : وقتی قرار باشه تعداد زیادی گوشی موبایل را باهم مقایسه کنید بسیاری از این بررسی ها برای شما خسته کننده خواهد شد و احساس می کنید که مثلا اگر بخواهید به عنوان یک فروشنده حرفه ای موبایل در بازار فعالیت کنید؛ نسبت به آنچه که در وب سایت موبونیوز در حال اتفاق افتادن دادن هست به تخصص بیشتر نیاز خواهید داشت.

چیزی بهتر از سامسونگ و شیائومی

امسال برای چندمین سال پیاپی گوشی های آیفون جزو پرفروش ترین های دنیا بودند و تراشه  ۵ نانومتری اپل که فناوری شبکه نسل پنجم را ارائه می کند هنوز در صدر جدول قدرتمندترین تراشه های دنیا قرار دارد و هیچ چیز برای اپل به جز برتری در مقابل سایر سازندگان تلفن همراه انتظار نمیرفت! گوشی های آیفون سیزده با تراشه جدید بیونیک A15 بسیار کم مصرف تر و پرسرعت تر از همتای نصب شده روی سامسونگ و یا شیائومی هستند!

موبایل های دوست داشتنی اپل گران قیمت است و معمولاً بالای ۶۰۰ دلار هزینه خرید دارد. خرید یک گوشی هوشمند جدید از بین محصولات آیفون برای همه افراد امکان پذیر نیست. در قیمت های پایین تر ما سامسونگ را مشاهده میکنیم! گوشی های پایین رده ، میان رده و پرچمدار سامسونگ گلکسی فون در کنار سری های مشابه از شیائومی در حال رقابت های نفس گیری هستند و امکانات قابل رقابت و بی نطیری را با بهترین های دنیا برقرار می کنند. برای همین اکثر مردم به سمت اسمارت فون های شیائومی می روند و اپل را رها می کنند.

چرا این مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ ارزشمنده !

تا اینجا متوجه شدیم که گرایش اکثریت ایرانی ها روی خرید سامسونگ و شیائومی هست. اما کدام مدل از کدام سری این گوشی های مقرون به صرفه برای انتخاب مردم ایران مناسب است !؟ با ما در ادامه همراه باشید نکات مهم انتخاب بین گوشی های هوشمند سامسونگ گلکسی فون و شیائومی را بررسی نمایید. این جدیدترین مقاله درباره مقایسه گوشی سامسونگ و شیائومی است که توسط دیجی باران برای شما آماده شده و تقدیم تان می گردد. به این نکته توجه داشته باشید که در ادامه : کیفیت نمایشگر باتری و تصاویر خروجی سنسور های دوربین در این نقد و بررسی مورد توجه ویژه ای قرار خواهد گرفت.

رقابت بین سامسونگ و شیائومی همچنان برقرار است

سامسونگ به‌لطف گوشی های عالی و خوش قیمتی که ارائه می دهد با سری اس حدود ۱۰ سال است که در  چشم مشتریان قرار گرفته؛ اما در چند سال اخیر بازی توسط گوشی های هوشمند جدید شیائومی کمی عوض شده است در حالی که گوشی های هوشمند شیائومی مدل های بسیار ارزان قیمت تولید و عرضه می‌شود اما بسیار دیده شده که گوشی های زیر ۵ میلیون تومان تولید این کارخانه چینی فاقد کیفیت مناسب بدنه نمایشگر و سایر قطعات داخلی می باشد.

این گوشی‌های بی کیفیت شیائومی اغلب با ادعای امکانات بیشمار تولید شده و با پایین ترین قیمت خرید گوشی روانه بازار می شود اما آیا واقعاً همه چیز برای تجربه بهترین گوشی مهیا شده اینکه ما باید از بین اسمارت‌فون‌های میان رده سامسونگ انتخاب کنیم!

البته ناگفته نماند به لطف طراحی ویژه شیائومی؛ محصولات پرچم داره این برند را با امکانات بالا کیفیت بی نظیر و طراحی های ظاهری فوق العاده دیده ایم. مدل 12 الترا با بهترین دوربین امسال ثابت کرد که می تواند توجه مخاطبینی که به دوربین‌های بهتر علاقه مند هستند را به خود جلب نماید!

 مدل جدید پوکو F4 GT و S22 که با بهترین پردازنده های اسنپدراگون ارائه شده توان تجربه ای بی نظیر برای اجرای قویترین بازی های موبایل را ارائه داده است. برخی از گوشی های شیائومی قدرت شارژ سریع فوق العاده ۱۲۰ وات را ارائه کرده است. همه اینها باعث شده که سامسونگ با چند دهه سابقه تولید گوشی های موبایل و اکثر تولیدات خود یک یا چند پله از شیائومی پایین تر بماند اما کاربران همه به طور موافق اعلام کردند که گوشی های سامسونگ در دراز مدت عمر طولانی بیشتری دارد. درست است که ما در برخی از مدل های S7 Edge و S8 سامسونگ در گذشته اشکالات نمایشگر را تجربه کردیم اما در کل از کیفیت کارایی و دوام گوشی های سامسونگ راضی تر بودیم!

 اجازه دهید برای مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ با پرچمدار ها شروع کنیم

بیایید ابتدا با گوشی های پرچمدار شروع کنیم که مهمترین محصول ارائه شده توسط سازندگان تلفن های هوشمند به حساب می آیند، اینجا جایی است که آنها جدیدترین فناوری هایی را که هر شرکت به آن دست یافته است را ارائه می دهند. به طور مثال ؛ در طول سال 2022، سامسونگ سری جدید گوشی های Galaxy S22 را در 9 فوریه عرضه کرد. بعداً شیائومی گوشی های سری 12 شیائومی خود را به عنوان مهمترین رقیب در رده گوشی های اندرویدی پیشرو معرفی کرد.

مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ S22 ultra

در حال حاضر سه مدل از سری گلکسی اس 22 به نام های گلکسی اس 22، گلکسی اس 22 +، گلکسی اس 22 اولترا و سه مدل از سری 12 شیائومی به نام های شیائومی 12، شیائومی 12 ایکس و شیائومی 12 پرو وجود دارد که انتظار می رود شیائومی یک گوشی اضافی در این سری را معرفی کند که احتمالا شیائومی 12 اولترا است.

  • اینها جزو قلمرو میان رده و یا پرچمداران دو برند معروف سامسونگ و شیائومی بودند.

ابتدا با تمرکز بر مهمترین شباهت های این دو سری شروع می کنیم، زیرا هر دو جدیدترین فناوری ها مانند صفحه نمایش AMOLED با نرخ به روز رسانی 120 هرتز و دوربین های متعدد با کیفیت بسیار بالا و همچنین استانداردهای مدرن بی سیم مانند 5G، بلوتوث 5.1 / 5.2 و وای فای 6 علاوه بر آخرین نسخه این سیستم عامل که اندروید 12 است و همه اینها با پشتیبانی و 3 سال بروزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها ارائه می شود .

ناگفته نماند که جدیدترین تراشه های SoC برتر دنیا اولین بار توسط پرچم داران تجربه می شود. به طور مثال اژدهای جدید کوالکام با نام snapdragon 8 gen 1 plus و یا بهترین تراشه بیونیک اپل با نام Bionic A15 در پرچمداران جا گرفته است.

تفاوت های سامسونگ و شیائومی

تفاوت های واضحی بین محصولات برتر شیائومی و سامسونگ وجود دارد. به طور مثال محصولات پرچمدار شیائومی فناوری های شارژ سریع خیلی بهتری ارائه می دهد اما پرچمداران سامسونگ با دوربین های فوق العاده بی نظیر در عکاسی ما را شگفت زده می کند خانواده جدید اس ۲۲ فوق العاده بی نظیر انواع عکاسی و فیلمبرداری برای ما مهیا کرده است.

اگر بخواهیم همین خط مشی را برای کارایی و بازدهی نرم افزار دنبال کنیم می توانیم به پشتیبانی از نسخه های به روز رسانی آینده اشاره مختصری داشته باشیم. در حال حاضر سامسونگ با ۴ سال به روز رسانی اصلی اندروید و 5 سال پشتیبانی انواع بسته های امنیتی نسبت به رقیب خود برتری دارد. این در حالی است که شیائومی به طور متوسط ۳ سال به روز رسانی رسمی اندروید و چهار سال به روز رسانی ها وصله های امنیتی پشتیبانی می کند.

با توجه به اینکه کیفیت و قدرت دوربین ها در اولویت کاربران ایرانی است و البته پشتیبانی از سیستم عامل های جدید برای همه کاربران از اهمیت بالا برخوردار است و واقعا حیاتی خواهد بود. تا اینجا جام زرین این رقابت به سامسونگ با S22 تعلق گرفته است.

داستان میان رده ها چگونه خواهد بود 

تمرکز بدون دغدغه بر روی گوشی‌های پرچمدار گران قیمت منطقی نیست، زیرا گوشی‌های میان‌رده نیز ویژگی‌های زیادی را با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهند،  سامسونگ و شیائومی هردو گوشی‌های متوسط ​​بسیار خوبی را در دو سال گذشته ارائه کرده‌اند و سامسونگ اعلام کرد امسال در مورد نسخه‌های جدید در طبقه متوسط ​​که گلکسی A73، A53 و A33 هستند رضایت و توجه اکثر کاربران را کسب کرده. این شرکت همچنین A52s را در پایان سال 2021 معرفی کرد همانند بسیاری از مدلها و در خور شأن طرفداران این برند بوده و صاحب امتیازهای بالایی است.


دوباره به شیائومی برمیگردیم

این محصولات به کاهش قیمت شهرت دارد و شیائومی به این شهرت دارد که از نظر قیمت به عنوان بهترین شرکت شناخته می‌شود. اگرچه گوشی‌های شیائومی ایرادات زیادی دارند، اما ویژگی‌های قدرتمندی را با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌کنند. نمونه‌ای از آن سری گوشی‌های Redmi Note 12 است که اخیراً عرضه شده است. این تلفن همراه هوشمند با صفحه نمایش AMOLED، نرخ تازه سازی بالا تا 120 هرتز، شارژ سریع تا 67 وات و دوربین های قدرتمندی که تا 108 مگاپیکسل ضبط می کنند، با قیمت های بسیار رقابتی و بسیار کمتر از رقبا ارائه می شود.

xiaomi

با این حال، یکی از معایب گوشی های شیائومی، سیاست آپدیت هایی است که نسبت به سایر شرکت ها دارد و به روز رسانی آن نسبتا کمتر است و سیستم عامل MIUI گوشی های شیائومی حاوی تعداد زیادی نرم افزار از پیش نصب شده (Bloatware) و حتی تبلیغات بسیار آزاردهنده است.

گوشی های اقتصادی

اگرچه گوشی‌های اقتصادی ارزان هستند، اما در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و ما گوشی های اقتصادی را با یک بسته کامل شامل: نمایشگر مناسب دوربین عکاسی در پشت و جلو و نوآوری‌های شبکه فایو جی مشاهده می کنیم. همین امر باعث شده است که برای بسیاری از کاربرانی که در زندگی روزمره خود چندان به گوشی‌ وابسته نیستند، ارزان ترین گوشی های اقتصادی نیز جالب و مناسب باشند و شیائومی تا حد زیادی در تولید و عرضه این گوشی‌ها پیشتاز است. منظورم دقیقا گوشی هایی با قیمت های رقابتی بسیار متمایز است که امکانات پایه یک گوشی هوشمند را ارائه می دهد.

mid mobile

سامسونگ نیز یکی از مهم ترین رقبا در این رده است و نمونه آن گوشی گلکسی A12 است. البته فراموش نکنید که سامسونگ و شیائومی هر دو مزایا و معایب زیادی در این رنج قیمت دارند. به طور مثال گوشی های ارزان قیمت هیچکدام استاندارد های مقاومت ip را نداشته و اکثر امکانات پایه مانند حسگر اثر انگشت در آنها وجود ندارد . همچنین تعداد سنسور های دوربین کاهش یافته یا اگر سنسور های نمای نزدیک در آنها دیده می شود فقط جنبه فانتزی دارد! البته نباید فراموش کنیم که تجارت گوشی های هوشمند یک کاسبی بی نظیر است و انتظارات ما تا حد و اندازه هزینه پرداختی محدود می شود! 

شیائومی برای گوشی‌های ارزان قیمتی که با برند پوکو ارائه می‌کند بهترین است، با این حال می‌توانید از ویژگی‌های عالی نیز از طریق گوشی‌های سامسونگ مانند کیفیت طراحی قابل قبول، رابط کاربری OneUI عالی و سایر ویژگی‌های مهم دیگر که برای توجه به سلیقه کاربران ارائه شده بهره مند شوید .

در اینجا، شباهت ها و تفاوت های گوشی های هوشمند سامسونگ و شیائومی را برای شما توضیح داده ایم، زیرا هر دو آن ها تعداد بسیار زیادی گوشی را در رده های قیمتی مختلف ارائه می دهند و شاید سامسونگ در گوشی های پیشرو بسیار برتر باشد، اما شیائومی در گوشی های ارزان برتری دارد. 


فراموش نکنید که هر دوی آن‌ها گوشی‌های عالی ارائه می‌دهند و اکثر مدل های تولید شده میان رده هستند که دسته متوسط ​​قرار دارد، بنابراین انتخاب نهایی به ترجیحات شخصی شما و نیازهایی که به دنبال آن هستید بستگی دارد. ساز و کار ایران همواره تلاش می‌کند که واردات گوشی های زیر ۶۰۰ دلار را محدود کنند وگرنه هنوز هم کمال گرایی و زیباشناسی فوق‌العاده‌ای برای توجه به مزیت های گوشی های خانواده آیفون وجود دارد.

به طور مثال خانواده های ۱۳ آیفون با تراشه Bionic A15 گوشی های داری تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ را خورد می کند و البته اپل برای تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس غروری باقی نگذاشته است. این برتری آیفون برای چند سال متوالی هنوز پابرجاست و گوشیهای بی‌نظیر آن واقعا ارزش خرید را دارد. البته این تمرکز ما به مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ محدود شده بود و در آینده ای نزدیک مقاله جامع و کاملی را تحت عنوان گوشی های آیفون تولید ۲۰۲۱ برای شما آماده خواهیم کرد. لطفا اگر سوال و یا نظری درباره این نقد و بررسی دارید حتما در قسمت کامنت ها اعلام بفرمایید با تشکر از وقتی که برای خواندن این مقاله  گذاشتید.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

سه + یازده =