آیا کیفیت فیلم دوربین مداربسته واقعا بد است؟!

معمولا کیفیت فیلم دوربین مداربسته ( CCTV video quality ) برای همه مهم است و علاقه مندان به عکاسی و کسانی که از نزدیک فناوری های مدرن عکاسی و تکنولوژی دوربین ها را دنبال می کنند، از میزان پیشرفت چشمگیری که در این ماشین ها در طول دهه گذشته رخ داده است مطلع هستند و اینکه دستگاه های عکاسی چگونه از نظر اندازه بسیار کوچکتر از قبل، وزن سبک تر و گسترده تر شده اند مردم را به تحسین وا می دارد.

همه مردم و حتی شما می‌توانید  حداقل یک دوربین در نزدیکی خود پیدا کنید و هر مکان و هر کجا که می‌روید دوربین ها وجود دارد. لنز دوربین ممکن است روی موبایل وجود داشته باشد، یا مثلا در کنار جاده در خیابان‌های اصلی برای نظارت بر ترافیک از انواع دوربین ها استفاده می شود، یا شاید همین الان یک دوربین پیشرفته برای عکاسی هوایی بالای سرتان در حال حرکت باشد، یا هنگام ایستادن در ورودی ساختمان ها، مغازه ها، ادارات و موسسات مختلف یا دستگاه های خودپرداز می توانید  دوربین هایی را برای اهداف امنیتی مشاهده کنید.

کیفیت فیلم دوربین مداربسته

بدون شک بهبود کیفیت فیلم دوربین مداربسته و تصاویر ثبت شده یکی از مواردی است که در تمام این مدت در راس اولویت های توسعه دهندگان این دستگاه ها قرار داشته است و این امر با توسعه فناوری های تصویربرداری با برد دینامیکی بالا در دوربین های HDR مشهود بود. و در کیفیت و دقت دوربین های تصویربرداری نسخه های جدیدتر گوشی های هوشمند و دوربین های دیجیتال که دقت سنسورهای آن گاهی به 12 مگاپیکسل رسیده و کیفیت عکس ها و فیلم های گرفته شده با استفاده از آن به 4K با نرخ 60 فریم در هر می رسد و اینجا هم ما شاهد بهبود کیفیت فیلم های ضبط شده توسط دوربین های جدید تر بودیم.

علیرغم همه این پیشرفت‌ها، توجه داریم که کیفیت تصویربرداری دوربین‌های مداربسته مورد استفاده در سیستم‌های نظارتی هنوز(  در مقایسه با سایر دوربین ها ) بسیار پایین است، به طوری که تصاویر در فیلم‌هایی که دوربین های مداربسته می‌گیرند شامل نویز ، دانه‌دار، تار و گاهی تک رنگ به نظر می‌رسند. این شبیه به خروجی تصاویر توسط دوربین های تلفن همراه در حدود دو دهه پیش است. اما دلیل پایین بودن کیفیت و خروجی تصاویر دوربین مدار بسته چیست؟

به نظر برخی مردم اگر هدف از استفاده از این دوربین ها در درجه اول یک هدف امنیتی باشد و به شناسایی مجرمان و خرابکاران کمک کند که نیاز به دقت بیشتری دارد ، کیفیت ضعیف دوربین های مدار بسته واقعا دردسرساز خواهد بود.

  دوربین مداربسته چیست؟

شامل یک یا چند دوربین و در کل ؛ سیستم هایی هستند که برای اهداف نظارتی استفاده می شوند و شامل دوربین های ویدئویی هستند که ممکن است ثابت یا متحرک باشند، هر کدام به گونه ای توزیع شده است که یک منطقه خاص یا چندین منطقه را برای ضبط فیلم های ویدئویی پوشش دهند و خروجی تصاویر علاوه بر ضبط شدن به یک صفحه نمایش یا گروهی از صفحه نمایش های متصل به دوربین ها ارسال می شود.

سیستم مانیتورینگ می تواند در صورت مشاهده فعالیت غیرعادی یا حرکت ناآشنا در منطقه تحت نظارت، اعلان هایی را برای کاربر یا مسول امنیت ارسال کند، مثلاً در ساعات شب و پس از خروج کارکنان، به مالک شرکت اطلاع دهد که حرکاتی غیر عادی وجود دارد. افرادی که در آن زمان به طور غیرعادی در مکان حرکت می کنند، یا اینکه شخصی در شرف نفوذ به مرکز است توسط دوربین ها قابل ردیابی و ثبت است.

  دوربین مداربسته از چه چیزی ساخته شده و چگونه کار می کند؟

یک سیستم دوربین مداربسته از یک یا چند دوربین فیلمبرداری، حداقل یک لنز، یک صفحه نمایش و یک ضبط کننده ویدئو تشکیل شده است و تعداد بیشتری از این اجزا را می توان برای پیکربندی سیستم های نظارتی پیچیده تری ( بسته به منطقه ای که باید تحت نظارت باشد ) استفاده کرد. یک دوربین منفرد یا گروهی از دوربین ها تصاویر را در یک توالی ثابت می گیرد و سپس آنها را به صورت بی سیم یا با استفاده از کابل (بسته به نوع سیستم مورد استفاده) به دستگاه ضبط ویدیو و سپس به صفحه نمایش یا گروهی از مانیتورها ارسال می کند.

اکثر این سیستم‌ها، بسته به نوع دوربین‌های مورد استفاده، ویژگی‌های اضافی مانند زوم، کوچک‌نمایی یا چرخش 360 درجه را ارائه می‌کنند که از طریق آنها می‌توان تصاویر گرفته شده را بیشتر کنترل کرد.

  چرا کیفیت فیلم دوربین مداربسته هنوز اینقدر پایین است؟

خواننده گرامی، ممکن است قبلا کلیپی از یکی از تصادفات در جاده ها یا سرقت در یکی از مغازه ها یا اماکن عمومی را در اینترنت مشاهده کرده باشید و با وجود توانایی این تجهیزات برای ثبت تصاویر در مقابل کیفیت پایین عکاسی؛ از اینکه پول زیادی برای خرید بهترین فناوری‌ها و سیستم‌های نظارتی برای محافظت از افراد یا اموال پرداخت کنید پشیمان شده باشید!

آیا پایین بودن کیفیت فیلم دوربین مداربسته واقعا فاجعه است ؟!

بر خلاف دوربین های گوشی های هوشمند که بهتر است ابعاد کوچک و وزن سبک داشته باشند و باید با رنگ های روشن عکس بگیرند، دوربین های مداربسته نیازی به اندازه بسیار کوچک ندارند یا به اینکه رنگ ها را با دقت بالا ثبت کنند اهمیت داده نمی شود، بلکه باید آنها را با توانایی در گرفتن عکس در شرایط مختلف نور کم و در مواردی که رنگ های کنتراست بالا دارند متمایز کرد.

کاربرد دوربین برای زمانی که فرد تحت نظارت لباس های تیره در شب می پوشد واقعا مهم است. بطور مثال: بسیاری از دوربین ها از سیستم های نظارت مادون قرمز استفاده می کنند که می تواند مناطق تاریک را روشن کند تا بتوانیم تصاویر خوبی بگیریم.

دوربین های مداربسته نصب شده در ارتفاعات، تصویر وسیعی از خیابان یا فضای بزرگ اطراف را ثبت می کنند و امکان زوم یا بزرگ نمایی بدون تحریف تصویر یا از دست دادن جزئیات ، یکی دیگر از ویژگی هایی است که دوربین های سیستم نظارتی را نسبت به دوربین های گوشی های هوشمند متمایز می کند.

انواعی از دوربین های دیجیتال نیز وجود دارند که این کار را ( تا حد زیادی ) با کیفیت های بالا تر انجام می دهند، مانند دوربین های DSLR که خروجی تصویر خوبی دارد. البته نباید فراموش کنیم که سیستم‌های نظارتی باید ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار زیادی داشته باشند.دوربین‌ها ممکن است ساعت‌ها یا روزها بدون توقف ضبط کنند، که ضبط بی وقفه در مورد انواع دیگر فناوری‌های تصویربرداری، از جمله دوربین‌های دیجیتال صدق نمی‌کند.

پیش بینی می شود که حدود 99.9 درصد از عکس ها و فیلم های گرفته شده و ضبط شده توسط دوربین های مداربسته در این ساعت ها و روزها بی اهمیت باشد و فقط نشان دهنده وضعیت عادی و شرایط امنیتی پایدار باشد مگر اینکه اتفاق غیرعادی رخ دهد، بنابراین بسیاری از افراد به خرید ارزان ترین دوربین های مداربسته متوسل می شوند.

شاید هدف از نصب ، استفاده از دوربین های سیستم نظارتی برای فیلمبرداری با کیفیت بالا و نظارت مداوم خیابان یا محیط کار نباشد و احتمالا وجود دوربین ها کافی خواهد بود. نصب دوربین ممکن است هدف امنیتی ما را سوق داده و به عنوان ابزاری برای بازدارندگی مجرمان و منصرف کردن آنها از ارتکاب جنایات کافی باشد. برای مثال، یک سارق ممکن است از سرقت مکانی که می‌داند همیشه با استفاده از دوربین‌ها تحت نظارت است، خودداری کند.

به همین دلیل، برخی از صاحبان مشاغل ممکن است دوربین های نظارتی را برای مدتی خاموش کنند و به این فکر کنند که وجود فیزیکی آنها به خودی خود به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر سرقت کافی باشد و   و تصور کنند ؛ تا زمانی که مجرمان احتمالی از خاموش بودن دوربین ها آگاه نباشند مشکلی پیش نخواهد آمد. در برخی موارد دیگر، زمانی که مجرمان از دوربین‌های موجود در یک مکان آگاه می‌شوند، سعی می‌کنند ویژگی‌های ( ظاهر و هویتی ) خود را پنهان کنند که باعث می‌شود تصاویر گرفته شده با دوربین‌های مداربسته در فاش کردن هویت مجرمان حتی با کیفت بالا موثر نباشد.

  عواملی که کیفیت تصویربرداری دوربین های مدار بسته را محدود میکند

عوامل زیادی ممکن است در کیفیت فیلم دوربین مداربسته نقش داشته باشند. این موارد مانند هزینه سیستم مانیتورینگ مورد استفاده ، هزینه نگهداری و تعمیر دوره ای در صورت خرابی، کیفیت لنزهای مورد استفاده، فشار داخلی و تنظیمات ضبط ویدیو باشد و دلایل دیگری که در زیر توضیح می دهیم می تواند کیفیت تصویر دوربین مدار بسته را تحت تاثیر قرار دهد:

هزینه نصب سیستم مانیتورینگ

وقتی شخصی بخواهد در خانه، محل کار یا شرکت خود یک سیستم نظارتی نصب کند، صدها مدل و گزینه برای خرید دوربین های مدار بسته موجود در بازار پیدا می کند و البته امکانات و مزایایی که فرد می تواند از سیستم امنیتی خود بگیرد به آن بستگی دارد.

معمولا بودجه ای که فرد برای این منظور اختصاص خواهد داد و هزینه تهیه سیستم نظارتی محدود است. به عنوان مثال، بسته امنیتی پایه که از 4 دوربین و یک گیرنده تشکیل شده است، بین 300-400 دلار آمریکا است و به دست آوردن سیستم های نظارتی که مناطق بزرگتر یا بیشتر را پوشش می دهد. داشتن قابلیت های بالاتر از نظر کیفیت سنسور، فشار، پایداری سازه و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مستلزم پرداخت هزینه های اضافی است که ممکن است به هزاران دلار آمریکا ختم شود و به عنوان هزینه های پرداختی بابت سیستم های نظارتی  مورد استفاده شرکت های بزرگ به نظر برسد.

حجم ذخیره داخلی و تنظیمات ضبط ویدیو

همانطور که قبلا ذکر شد؛ معمولاً لازم است دوربین‌های مداربسته بتوانند در مدت زمان طولانی، از 24 ساعت تا چند ماه قبل ، بدون وقفه کار کنند و ویدیو ضبط کنند. بنابراین گاهی اوقات این سیستم ها اندازه ویدیوی در حال فیلمبرداری را قبل از ضبط ( به صورت داخلی ) فشرده می کنند تا فضای کمتری نسبت به ظرفیت ذخیره سازی سیستم اشغال کنند و البته این موضوع بر کیفیت و دقت فیلمبرداری تاثیر می گذارد.

این مرحله گاهی اوقات می‌تواند اولین مرحله از یک سری فرآیندهای فشرده‌سازی برای فیلمبرداری باشد تا بتوان ساعت‌ها، روزها و هفته‌های کامل عکس‌برداری را روی هارد دیسک ذخیره کرد. گرفتن یک ویدیو در طول یک روز کامل با استفاده از تنها یک دوربین تلویزیونی ، به تنهایی ممکن است نیاز به اشغال فضای ذخیره‌سازی تا یک ترابایت داشته باشد، پس در مورد سیستم نظارتی متشکل از ده‌ها دوربین که در طول چند روز یا چند هفته کار می‌کنند، چه می‌توان گفت!

برخی از شرکت ها کلیپ های ضبط شده را حداقل دو روز قبل از حذف نگه می دارند، اما برخی از شرکت ها و سازمان های بزرگ کلیپ های ضبط شده را قبل از گذشت یک ماه حذف نمی کنند. این امر به ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالایی نیاز دارد و حجم فایل های ویدئویی را افزایش می دهد.

تعمیر و نگهداری منظم دوربین های مدار بسته

اکثر دوربین‌های مداربسته برای عکاسی در فضای باز طراحی شده‌اند به طوری که در خیابان‌ها و ورودی ساختمان‌ها و مغازه‌ها نصب می‌شوند، بنابراین قرار است در برابر شرایط جوی مختلف مقاومت کنند و به دلیل اینکه از مدارها و قطعات الکترونیکی تشکیل شده‌اند در مواجهه با شرایط بد محیطی و طوفانی، مانند باران و طوفان شدید، در معرض نقص، آسیب و خوردگی هستند.

این مخاطرات بر کیفیت و وضوح تصاویری که می‌گیرید تأثیر می‌گذارد، بنابراین برخی از دوربین‌ها گهگاه نیاز به تمیز کردن یا تعویض کامل لنزهای داخلی دارند. یکی از دلایل کیفیت تصویربرداری بسیار پایین برخی از دوربین های امنیتی، عدم نگهداری منظم آن است.

فرمت فایل ویدیویی

پلتفرمی که فیلم های ضبط شده با دوربین مدار بسته را نمایش می دهد نیز نقش فعالی در تأثیرگذاری بر کیفیت این فیلم دارد و ممکن است در مواقعی تحت فرآیندهای فشرده سازی اضافی قرار گیرد تا فرمت آن برای نمایش در این پلتفرم ها سازگار باشد. به عنوان مثال، سایت هایی مانند یوتیوب گاهی اوقات ویدیوها را قبل از ارسال در سایت فشرده می کنند که به طور قابل توجهی بر دقت آنها تأثیر می گذارد.

برش و زوم

دوربین‌های مداربسته مورد استفاده در سیستم‌های نظارتی معمولاً از فریم‌هایی با زاویه دید عریض فیلم‌برداری می‌کنند که روی ناحیه خاصی از قاب تمرکز نمی‌کنند. اما هنگام ثبت یک رویداد ناآشنا مانند دزدی یا سرقت، مردم می خواهند جزئیات خاص و مفیدی را در وسط تصویر پیدا کنند که آنها را به سمت مقصر هدایت می کند. برش و بزرگنمایی دقیقاً در جایی که جزیات مد نظر آنها پدیدار می شود، کل صفحه را پر می کند و این بزرگ کردن ( اندازه ) پیکسل ها در نهایت منجر به وضوح پایین تر و کیفیت پایین تر تصویر نمایش داده شده می شود.

این مقاله دیجی باران به زودی به روز رسانی می شود

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

دو × یک =