دلیل گران قیمت بودن کارت گرافیک در 2024 چیست؟

دلیل گران قیمت بودن کارت گرافیک چیست؟ ممکن است متوجه شده باشید که کارت های گرافیک در حال حاضر چقدر گران قیمت هستند. اما علت گران شدن کارت گرافیک چیست !؟ در اینجا به دلایل فنی و عمومی افزایش قیمت کارت گرافیک می پردازیم.

در حال حاضر تهیه یک کارت گرافیک جدید ” از نظر مالی ” سخت است. چه به دنبال یک کارت نسل جدید باشید یا یک کارت قدیمی، همه کارت هایی که این اخیراً ارائه می شوند دارای قیمتی بیش از حد انتظار و در دسترس بودن همه هستند. گران شدن کارت های گرافیک در همه محصولات Nvidia , AMD دیده می شود. اینجا دلیل را بررسی می کنیم

افزایش قیمت کارت گرافیک , دلیل گران قیمت بودن کارت

سال ۲۰۲۴ یک اوج گیری تازه برای افزایش قیمت کارت گرافیک!

سال ۲۰۲۴ میلادی با بمبارانی از خبرها و تبلیغات مختلف درباره هوش مصنوعی شروع شد. جالبه بدانید که هوش مصنوعی به کمک تراشه‌های پردازش تصویری کار می‌کند. اگرچه کارت‌های گرافیک مخصوص هوش مصنوعی با آنچه که ماین کردن و یا حتی بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود تفاوت دارد اما برای تولید کارت‌های گرافیک مخصوص هوش مصنوعی  همچنان پای غول‌های فناوری گرافیکی مانند nvidia در میان است در حال حاضر کمپانی nvidia  به عنوان بزرگترین تولید کننده تراشه‌ها و کارت گرافیک‌ها در جهان حتی به اندازه دو و سه سال آینده نیز سفارشاتی را مبنی بر تولید و عرضه کارت گرافیک‌های مخصوص پردازش‌های هوش مصنوعی در دستور کار خود دارد. 

image

این روزها که من این مقاله را به روز رسانی می‌کنم. درست در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ هجری شمسی که اتفاقاً با سال جدید میلادی یعنی سال ۲۰۲۴ مصادف شده است اخیرا شرکت عرضه کننده هوش مصنوعی چت جی بی تی از هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرده این یعنی علاوه بر نوشتن متن و تصویرسازی، اکنون پ تولید محتوای ویدیویی نیز به پکیج محصولات این شرکت افزوده شده . در نتیجه ما انتظار نداریم که قیمت‌های کارت گرافیک رسماً ارزان شود و حتی هنوز مدل‌های دست دوم و استوک نیز با افزایش قیمت احتمالی روبرو هستند. 

در ادامه این مقاله به دلایل اصلی و مهم موضوع  قیمت بالای کارت‌ها و پردازنده‌های گرافیکی می‌پردازیم لطفاً این موارد را دنبال کنید تا بتوانید برای خرید گرافیک تصمیمات بهتری بگیرید  

گران قیمت بودن کارت گرافیک

به طور خلاصه، تقاضای فعلی برای کارت‌های گرافیک بسیار بیشتر از حجم تولید و عرضه آن است. اما چگونه این اتفاق افتاد و چرا میزان عرضه نمی تواند مطابق با تقاضا باشد؟! در این مقاله به دلایل حال حاضر برای گرانی کارت‌های گرافیک می‌پردازیم. ممکن است قبلاً با برخی از آنها آشنا شده باشید، اما برخی دیگر ممکن است برای شما یک خبر جدید باشند پس این موارد را باهم مرور می کنیم.

کمبود تراشه ها در جهان مهم ترین دلیل گران قیمت بودن کارت گرافیک

اکنون در میانه معضل کمبود تراشه گرافیکی در ابعاد جهانی هستیم که می تواند تا آینده و زمان غیر قابل پیش بینی ادامه یابد و مسئله افزایش قیمت کارت گرافیک را به بحران تبدیل کند. تراشه های نیمه هادی در همه چیز از رایانه گرفته تا هواپیما استفاده می شوند، بنابراین تولیدکنندگان در سراسر جهان به دلیل کمبود ( تراشه و ریز تراشه ) تولید خود را کاهش داده یا محدود کرده اند. این مهم ترین دلیل افزایش قیمت VGA Card است.

کمبود تراشه ها در جهان مهم ترین دلیل گران قیمت بودن کارت گرافیک

مشکلات تامین نیمه هادی ها و تولید تراشه نه تنها بر روی محصولات سخت افزار گرافیک رایانه اثر می گذارد ، بلکه سایر دستگاه‌های الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ، تلفن و کنسول‌های بازی ویدیویی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پاندمی کووید 19 و تاثیر آن در افزایش تقاضا و خرید وسایل الکترونیکی

به دلیل COVID-19، تعداد افرادی که از راه دور کار می کنند یا در خانه می مانند تا حد امکان افزایش یافته است. این امر منجر به افزایش تقاضا برای وسایل الکترونیکی شخصی شده است. چه برای کسب و کار باشد و چه برای تفریح، بسیاری از مردم به دنبال خرید دستگاه های الکترونیکی مانند کامپیوتر، گوشی های هوشمند یا تبلت هستند. این امر تقاضا برای کارت های گرافیک را به شدت افزایش داده است. افزایش تقاضا و کمبود کالا در بازار دلیل گران قیمت بودن کارت گرافیک و حتی سایر تجهیزات و دستگاه های دیجیتال است.

یکی دیگر از تأثیرات COVID-19، اختلال در زنجیره تأمین است. بسیاری از شهرها و کشورها اقدامات قرنطینه ای را اجرا کرده اند که میزان واردات و صادراتی را که از طریق منطقه آنها انجام می شود، محدود می کند. این محدودیت ها منجر به لغو برخی از روش های حمل و نقل هوائی و حتی عادی شده است.

گران قیمت بودن کارت گرافیک

کارت‌های گرافیکی قدرتمند و جدید ( GAMING VGA CARD ) بیشتر از سایر لوازم ضروری مانند غذا یا آب به عنوان یک کالای لوکس در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، دولت‌های محلی که به دنبال محدود کردن واردات خود هستند، احتمالاً پیش از هر چیز دیگری، محموله‌های کارت گرافیک یا سایر موارد مشابه را محدود خواهند کرد. این محدودیت ها برای مسئله گران قیمت بودن کارت گرافیک و علت افزایش قیمت کارت گرافیک به صورت روز افزون تاثیر دارد. ماینرها و علاقه دنیا به رمز ارزها نیز تاثیرات مهمی برای افزایش بی رویه قیمت کارتهای گرافیکی دارد.

کارت های پیشرفته قیمت ها را افزایش می دهند

کارت های نسل بعدی خصوصا کارت های گرافیک DDR6 از مواد بهبود یافته و ساختار بازطراحی شده استفاده می کنند. به طور کلی ( هر دفعه ) ساخت کارت گرافیک جدید نسبت به نسل قبلی دشوارتر است و منجر به افزایش هزینه های تولید می شود. برای همین کمبود تراشه ها و تکنولوژی های جدید و پیچیده انتظار می رود کارت های گرافیک DDR6 قیمت های نجومی داشته باشند.

تولیدکنندگان ترجیح می دهند آنچه را که می توانند هزینه آن را بپردازند تولید کنند، بنابراین وقتی با افزایش هزینه های تولید مواجه می شوند، باید خلاق باشند و بدانند که چگونه تولید خود را بدون به خطر انداختن کیفیت یا کمیت محصول به حداکثر برسانند. این یک چالش بزرگ است اما نو آوی همیشه هزینه دارد.

کارت‌های نسل جدید و اخبار NVIDIA و AMD و آنچه که با عنوان نسل بعدی DDR6 از آن یاد می کنند؛ مرزهای گرافیک کامپیوتری را تا حد زیادی جابه جا می کنند. این کارت‌ها جهش بزرگی در رکورد GPU ایجاد می‌کنند، زیرا برای تولید گرافیک ( با کیفیت ) بالا در رزولوشن‌های تاریخی ( مانند 4K ) طراحی شده‌اند. جهش از وضوح 1080p به وضوح 4K بسیار مهم و قابل توجه است و طبیعتا نسل بعدی کارت‌های گرافیک به طور تصاعدی در حال رشد هستند و این موضوع برای افزایش قیمت کارت گرافیک و به طور نجومی تاثیرگذار است.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

2 × 5 =