تعمیر کیبورد لپ تاپ و 3 نکته برای تعویض صفحه کلید !

فوریه 18, 2024

کیبورد لپ تاپ به عنوان رابط کاربر با سیستم شناخته شده و قطعا پس از مدتی دچار ایراد می شود . تعمیر کیبورد لپ تاپ معمولا سوال بر انگیز است زیرا کاربران میخواهند بدانند که آیا تعمیر یک یا چند کلید کیبورد لپ تاپ امکان پذیر است یا در مواقعی که صفحه کلید دچار ایراد میشود باید تعویض کیبورد به صورت کامل انجام شود!

همچنین به اطلاعاتی درباره نحوه باز کردن صفحه کلید، پیدا کردن مدل مناسب برای جایگزین کردن و مدل های مشابه سوالات مهمی دارند. با من در دیجی باران همراه باش تا در مورد رفع مشکل صفحه کلید لپ تاپ اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهم

ساختار فیزیکی صفحه کلید لپ تاپ

صفحه‌کلیدهای مدرن مطابق با کنوانسیون‌های ایالات متحده معمولاً دارای 104 کلید هستند در حالی که طرح‌بندی کلیدها با تعداد 105 عدد نیز در بقیه جهان عادی است. این عدد همیشه رعایت نمی‌شود و کلیدهای جداگانه ای که در صفحه کلید کامپیوتر رومیزی وجود دارند معمولاً به خاطر فشرده‌بودن ساختار رایانه های قابل حمل یا ترجیح کاربر برای طراحی لپ تاپ نادیده گرفته می‌شوند.

برخی از مشکلات صفحه کلید بخاطر خرده های زباله ای است که زیر این صفحه و یا زیر کلیدها گیر کرده و باید تمیز شود.

laptop keyboard

همه کلیدها در حالیکه معمولا یک فریم دور آنها را گرفته اصطلاحا روی یک سینی قرار دارند. لایه زیری نیز یک پد چند لایه هست و پدها به وسیله کابل فلت به سیستم متصل می شود.

در کیبوردهایی که دارای این نوع پدها هستند معمولا در اثر فرسایش و یا کارهایی مانند الکل زدن به کیبورد این صفحه خراب می شود. این لایه بعضا قابل تعمیر است ولی پیشنهاد می کنم صفحه را به طور کلی عوض کنید.

انواع کیبورد ها شامل چند مدل هستند :

کیبورد کامل دارای نام لوک یا صفحه کلیدهایی که کلیدهای ماشین حساب در آنها تعبیه شده است . گاها یک کلید از کار می افتد و یا ممکن است کل صفحه کلید کار نکند و لازم شود برای تعمیر یا تعویض کیبورد لپ تاپ اقدام کنیم. اما راه حل چیست؟

صفحه کلید لپ تاپ چگونه کار می کند؟

  • مرحله 1 – کاربر کلیدی را روی صفحه کلید فشار می دهد. …
  • مرحله 2 – صفحه کلید فشار کلید را تشخیص می دهد. …
  • مرحله 3 – صفحه کلید کد اسکن را به رایانه ارسال می کند. …
  • مرحله 4 – کد اسکن به حرف/عددی که فشار داده شده تبدیل می شود. …
  • مرحله 5 – پیام به نرم افزار منتقل می شود.

 لیست بالا مهم‌ترین مراحل کار کردن کیبورد رایانه را توضیح دادم. اگر صفحه کلید لپ تاپ شما مشکلی دارد برای عیب یابی و رفع این ایراد باید تمام این مراحل را بررسی نمایید.

یک نکته مهم!

این نکته را در نظر داشته باشید که در صفحه کلیدهای لپ‌تاپ یک سری کلیدهای عملکردی از نظر فیزیکی حذف شده.  برخی از عملکردها نیز کلید اختصاصی و جداگانه ندارند و با سایر کلیدها ادغام شده است.به طور مثال با فشردن کلید اف ان و یکی دوتا از کلیدهای سری اف می‌توانید نور صفحه را کم و زیاد کنید.

fn in keyboard

در این حالت اگر متوجه شدید کلیدهای اختصاص داده شده به نور صفحه نمایش کار نمی‌کند نه تنها خرابی فیزیکی وجود ندارد بلکه فعال کردن ویژگی لازم است. در چنین مواقعی نه تنها به تعمیر کیبورد نیازی نیست بلکه باید با نحوه کار کردن و تسلط بیشتر بر روی تنظیمات صفحه کلید آشنا شوید

آیا تعویض کیبورد لپ تاپ برای ما امکان پذیر است؟!

پاسخ این سوال به مهارت های الکترونیکی شما بستگی دارد. اگر در تعویض قطعات الکترونیکی مهارت دارید ممکن است در مورد تعمیر یا تعویض کیبورد موفق عمل کنید.

تعویض کیبورد چگونه انجام می شود!؟

دو نوع صفحه کلید وجود دارد. برخی از صفحه کلیدها به قاب رویی لپ تاپ پرس شده است و تعویض آن دردسر دارد. مردم اغلب این نوع را به همراه قاب رویی تعویض می کنند اما برخی از تعمیرکاران قادرند تا صفحه کلیدهای پرس شده را تعویض کنند.
نوع دوم کیبوردهایی هستند که به وسیله پیچ ها محکم شده است . همه این کیبورد ها معمولا از پشت به قاب کف دستگاه پیچ شده است. برای بازکردن صفحه کلید ابتدا باید پیچ های مربوط به صفحه کلید که در پشت دستگاه قرار دارد و اصولا نشانه گذاری شده اند را یافته و همه آنها را باز کنید. سپس دستگاه را به طرف کیبورد روی میز قرار دهید. تعدادی پین دور صفحه کلید قرار دارد باید به طرف عقره های ساعت و به آرامی انها را باز کنید !
برای اینکار از یک قطعه پلاستیکی یا کارت عابربانک استفاده کنید


خطر تعویض کیبورد لپ تاپ چیست ؟

اگر یکی از کلیدها از کار افتاده ، هنگام باز کردن و تعویض کیبورد لپ تاپ باید مراقب باشید تا به کابل فلت آسیبی نرسد. مورد دوم که باید مراقبت کنید این است که مواظب باشید تا به قطعات ریز روی مادربرد آسیبی نرسد.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

3 × 4 =

سبد خرید