آیا لپ تاپ با صفحه نمایش OLED برای شما مناسب است!؟

لپ تاپ با صفحه نمایش OLED از مهمترین معیارهایی که افراد هنگام خرید یک لپ تاپ جدید در نظر می گیرند، صفحه نمایش خوب و متناسب با نیازشان است. قبلا صفحه‌نمایش‌های LCD تنها گزینه در دنیای نمایشگرهای لپ‌تاپ بوده است، تا اینکه  مدل های دارای صفحه نمایش OLED برای اولین بار در سال 2016 جلوی چشم خریداران ظاهر شدند

سامسونگ اولین شرکتی است که این نوع صفحه نمایش ( OLED Display panel ) را به دستگاه های خود اضافه کرد و سپس برخی از شرکت های دیگر مانند دل، ریزر و ایسوس شروع به پیروی از این رویکرد کردند و رایانه هایی تولید کردند که نمایشگر آنها به صفحه نمایش های OLED مجهز است. البته استفاده مجدد LCD در برخی از مدلهای جدید مانند اپل، ممکن است شک ما را در مورد ارزش پرداخت پول بیشتر برای خرید لپ‌تاپ با صفحه نمایش OLED ایجاد کند. در این مقاله به مزایای این نوع صفحه نمایش برای رایانه قابل حمل می پردازیم و به سوالی که در اینجا مطرح می شود پاسخ می دهیم که آیا باید برای یک لپ تاپ جدید با صفحه نمایش OLED پول پرداخت کنیم یا خیر.

صفحه نمایش های OLED چیست؟

این نوع صفحه‌نمایش سال‌هاست که در بسیاری از تلویزیون‌ها، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر روش کار شبیه به صفحه‌نمایش‌های LCD است و متکی به کریستال‌های مایع است که در آغاز قرن بیست و یکم ظاهر شدند. نام OLED به نمایشگرهایی اطلاق می‌شود که به دیود ساطع نور ارگانیک ( که نام خود را از آن گرفته‌اند ) به عنوان منبع روشنایی برای کریستال‌های مایع، متکی هستند.

سبک تر شدن و قابلیت تا شدن رایانه قابل حمل

صفحه نمایش های OLED نیازی به پنل نور پس زمینه اضافی ندارند که باعث می شود باریک تر و سبک تر از سایر پنل ها باشد و این واقعا برای لپ تاپ ها مناسب است و وزن کلی دستگاه را کاهش می دهد. این ویژگی همچنین باعث می شود تا برخی از انواع این صفحه نمایش ها قابلیت تا شدن و خم شدن را داشته باشند و این ویژگی در صفحه نمایش برخی از گوشی های هوشمند و رایانه ها که از صفحه نمایش OLED استفاده می کنند استفاده شده. به طور مثال دستگاه Zenbook 17 Fold OLED یکی از اولین لپ تاپ با صفحه نمایش OLED  تاشو در جهان است.

لپ تاپ با صفحه نمایش OLED تاشو

نمایشگرهای OLED که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند درست مانند تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند می‌توانند تصاویری با رنگ‌های روشن‌تر و واقعی‌تر تولید کنند و تصویر آن دارای سطوح کنتراست بالاتری است زیرا می‌تواند سطوح بالایی از سیاهی عمیق را نشان دهد. این پنل ها توانایی روشن و خاموش کردن هر پیکسل ( به طور جداگانه ) را دارد.

صفحه نمایش های OLED انرژی بهینه مصرف می کنند زیرا برای نشان دادن رنگ مشکی نیازی به برق ندارند، این باعث می شود در مصرف انرژی توسط پیکسل های اضافی صرفه جویی شود، بنابراین استفاده از پس زمینه سیاه صفحه باعث صرفه جویی در عمر باتری گوشی یا لپ تاپ می شود.

در صفحه‌نمایش‌های LCD به دلیل اینکه نور پس زمینه همیشه روشن است نمی‌توانند رنگ سیاه عمیق را نشان دهند و مصرف انرژی پنل LCD  بیشتر است اما مصرف باتری لپ تاپ توسط OLED  کمتر خواهد بود.

نرخ تازه سازی بالاتر

صفحه‌نمایش‌های LCD سنتی ( به دلیل نیاز به منبع نور پس‌زمینه مجزا) معمولاً برای نمایش تصویر متحرک با تاری حرکت روی صفحه نمایش درگیر است و اصطلاحا دیر پاسخ می‌دهند، در حالی که کاربران لپ تاپ مجهز به صفحه‌های OLED به دلیل عدم نیاز صفحه به منبع نور پس‌زمینه از این مشکل رنج نمی‌برند. پنل OLED  لپ تاپ این توانایی را به دستگاه می دهد تا تصویر را با نرخ تازه سازی بالا نمایش دهد. نرخ تازه سازی سریع تر و زاویه دید وسیع تر مهم ترین ویژگی خروجی تصویر پنل OLED  برای لپ تاپ است.

معایب OLED برای لپ تاپ

در پنل های OLED احتمال و خطر سوختگی پیکسل ها وجود دارد به طور مثال در جاهایی مانند آرم و لوگوی ویندوز که همیشه روشن است احتمال پیکسل سوختگی شایع است البته پنل های جدید تتر به فناوری هایی مجهز شده که احتمال سوختن پیکسل ها و حاله نمایشگر را کاهش میدهد. یکی دیگز از معایب این صفحه نمایش ها به بالا تر بودن قیمت آنها مرتبط است. این دو مشکل بیشتر کاربران عمومی را درگیر می کند اما این مورد را در ادامه باید برای طراحان در نظر گرفت

اشباع بیش از حد رنگ

در برخی زمینه‌ها مانند عکاسی، طراحی گرافیک و سایر هنرهای تجسمی، کاربر نیاز به استفاده از دستگاه‌های مجهز به صفحه‌نمایش با دقت رنگ بالا داشته باشد این در حالی است که تصاویر تولید شده توسط صفحه‌نمایش‌های OLED ممکن است گاهی اوقات خروجی غیر واقعی و متمایل به اشباع بیش از حد رنگ ها داشته باشند. در نتیجه احتمال خطا در شناسایی رنگ ها ( در حین طراحی ) برای کاربران مبتدی که با لپ تاپ های ویژه ادیت عکس و فیلم کار می کنند رابالا خواهد برد.

انحصار پنل OLED  لپ تاپ در دست سامسونگ

تا کنون سامسونگ هنوز تنها سازنده این نوع صفحه نمایش ( مورد استفاده برای لپ تاپ با صفحه نمایش OLED ) در جهان است، به این معنی که اگر لپ تاپ با صفحه نمایش OLED را از هر شرکت دیگری مانند لنوو، دل یا اچ پی خریداری کنید، همه آنها از صفحه نمایش های OLED ساخته شده توسط سامسونگ استفاده کرده اند و این انتخاب ها را بسیار محدود می کند. مثلا؛ سامسونگ از سال 2019 فقط برای لپ‌تاپ‌های 15 اینچی صفحه‌نمایش‌های OLED طراحی می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید لپ‌تاپی با صفحه نمایش OLED کوچک‌تر یا بزرگ‌تر بخرید، با محدودیت هایی روبرو خواهید شد! تجربه خودتان را درباره این مورد باما در میان بگذارید.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

3 × دو =