آیا عملکرد مادربرد روی رایانه تأثیر می گذارد؟

مارس 20, 2023

عملکرد انواع مادربرد برای خرید هر نوع کامپیوتر اهمیت دارد زیرا مادربرد جزء اصلی کامپیوترها اعم از دسکتاپ یا لپ تاپ است که همانطور که از نامش پیداست اجزای کامپیوتر مانند پردازنده به کارت گرافیک و رم را به یک دیگر متصل می کند. به طور کلی می توان گفت که مادربرد ستون فقرات هر دستگاهی است و در واقع وظیفه اصلی آن ارسال اطلاعات به صورت سیگنال های الکتریکی بین اجزای مختلف کامپیوتر است. این یک راهنمای خرید مادربرد نیست و در این مقاله به بررسی عملکرد مادربرد و یک نکته مهم درباره تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی می پردازیم.

mainboard چیست مقایسه مادربرد چه فایده ای دارد

مادربردها مانند هر قطعه سخت افزاری دیگر از نظر مشخصات، اندازه یا فرم فاکتور با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین از خودتان خواهید پرسید که آیا علاقه به انتخاب بهترین مادربرد واقعا مهم است یا می توان آن را به نفع خرید سایر قطعات مانند قدرتمندترین پردازنده یا کارت گرافیک نادیده گرفت! اجازه دهید در مقایسه مادربرد به این سوال با جزئیات پاسخ دهیم.

what does a motherboard do hero1570642015700812

در طول سال‌های گذشته، مادربردهای کامپیوتری دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های عمده‌ای شده‌اند، اما وظیفه اصلی آن‌ها همانطور که اشاره کردم هنوز هم اتصال قطعات سخت‌افزاری مختلف است. در ادامه باید گفت که مادربرد وظیفه تامین قدرت پردازشی برای مدیریت جریان داده‌ها را بر عهده دارد.

عملکرد مادربرد و پردازنده را همانگ انتخاب کنید

این برد الکترونیکی که به عنوان قطعه مادر و برد اصلی رایانه نام گذاری شده، بین قطعات کامپیوتر مانند پردازنده، کارت گرافیک، رم و حافظه ذخیره سازی، ارتباط (سازماندهی شده ) را برقرار می کند. مادربرد هنوز امکان اتصالات اضافی به سایر قطعات ( کارت صدا ) و لوازم جانبی داخلی ( هاب USB ) اسلات های توسعه ( گرافیک و رم اضافه ) را می دهد اما عملکرد اصلی همه توسط CPU تعیین می شود، پس در نظر گرفتن CPU نیز برای افزایش عملکرد و بهره وری از سیستم ، دارای اهمیت است.

آیا مادربرد به تنهایی ربطی به عملکرد دارد؟

پاسخ کوتاه ما یک نه مستقیم است زیرا مادربرد به تنهایی هیچ کاری انجام نمی دهد اما تاثیرات مهمی در ساز و کار اجزای کامپیوتر دارد. فرض می کنیم که از یک پردازنده با عملکرد بالا و نسل مدرن مانند Intel Core i9 سری دوازدهم و همچنین یک کارت گرافیک درجه یک مانند RTX 3080، رم ظرفیت بالا و SSD M.2 استفاده کرده اید. نهایتا انتظار می‌رود این مشخصات عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

اگر فرض کنیم که شما از این قطعات با یک مادربرد گران قیمت و یک مادربرد ارزان استفاده کرده‌اید، آیا عملکرد در هر دو حالت یکسان خواهد بود؟ البته که نه! زیرا هر دو مادر برد در صورتی عملکرد یکسانی را ارائه می دهند که هر کدام از استانداردهای عملکرد یکسانی داشته باشند ولی اگر یکی از مادربردها پیشرفته تر باشد داستان متفاوت خواهد بود

به عنوان مثال ؛ مادربردی را تهیه کرده اید که از اسلات PCIe 3.0 پشتیبانی می کند. آنگاه اگر شما یک SSD M.2 خریداری کنید که از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، SSD کار خواهد کرد اما راندمان آن برابر با حداکثر عملکرد پشتیبانی شده توسط PCIe 3.0 در مادربرد خواهد بود. یک یک نمونه مقایسه ای برای عملکرد مادربرد است.

سناریوی آورکلاک در تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی

اورکلاک کردن به فعالیت پردازنده یا کارت گرافیک با سرعتی بیشتر از حدی که برای آن طراحی شده است اطلاق می‌شود. قطعاتی مانند پردازنده های اینتل که نام آنها با حرف “K” ختم می شود از آورکلاک کردن پشتیبانی می کنند تا سرعت آنها به طور ایمن اورکلاک شود.

البته فرآیند اورکلاک برای هر یک از این قطعات به معنای مصرف انرژی بالاتر و تولید گرمای بیشتر است. بنابراین اگر خنک کننده مادربرد خوب نباشد، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

Overclocking menu

مادربردهای رده بالا حاوی اجزای خنک‌کننده اضافی برای کاهش دما هستند و این توانایی را دارند که در حین اتصال به قطعات، قدرت را به طور موثرتری مدیریت کنند. مادربرد ( های اند ) همراه با گزینه‌های زیادی برای تنظیم دقیق فرآیند اورکلاک ارایه می شود؛ بنابراین انتخاب مادربرد شما تأثیر بسزایی در آورکلاک کردن دارد.

اینکه آیا می‌خواهید اجزای سخت‌افزاری را اورکلاک کنید یا اینکه کارت گرافیک از اورکلاک پشتیبانی می کند یا خیر ! همه اینها برای انتخاب مادربرد با قابلیت آورکلاک کردن موثر است.

PCMAG
عملکرد مادربرد در آورکلاک

در موارد مربوط به اورکلاک متوجه می‌شویم که CPU ها و پردازنده‌های گرافیکی مدرن می‌توانند با توجه به بازده انرژی رایانه و ظرفیت حرارتی آن، محدودیت عملکرد اولیه را به طور خودکار و بدون دخالت کاربر بشکنند. به نظر می‌رسد که پردازنده ها دارای حسگری هستند که می تواند وضعیت دستگاه را به طور کلی تشخیص دهد، اگر متوجه شود که بقیه اجزا از جمله مادربرد برای بالا بردن فرکانس کاری بدون تأثیر منفی بر پایداری دستگاه مناسب هستند، این کار را انجام می دهد. بنابراین اگر از یک مادربرد ارزان قیمت استفاده کنید، این پردازنده ها به عملکرد بالایی نخواهند رسید.

از مطالب بالا نتیجه می گیریم که مادربردها به تنهایی بر عملکرد تاثیر نمی گذارند. پردازنده، کارت گرافیک ، حافظه دسترسی تصادفی و مادربرد قطعاتی در داخل پازل هستند و هر قطعه نقشی دارد و مجموعا بر عملکرد مادربرد رایانه تاثیر می گذارد.

اکنون مشخص است که انتخاب شما در مجموع قطعات ، عملکردی را که به دست می آورید تعیین می کند. هنگام انتخاب یک پردازنده با مشخصات بالا و همچنین کارت گرافیک، رم و واحدهای ذخیره سازی باید هماهنگی وجود داشته باشد و همه آنها هستند که ( مجموعه ) عملکرد بالا را ارائه می دهند. شما باید مادربرد مناسبی را انتخاب کنید که توانایی پشتیبانی این قطعات را با عملکرد عالی یا حداقل مطابق انتظار ارائه دهد.

pc main

علاوه بر انتخاب برد مناسب، لازم است به ارتقای  قطعات کامپیوتر در آینده نیز توجه داشته باشید. این یعنی پردازنده ای که اکنون انتخاب کرده اید با عملکرد مادربرد سازگار است اما اگر می خواهید در آینده پردازنده را ارتقا داده و با یکی از نسل بالاتر جایگزین کنید؛ مادربرد باید استانداردهای نسل جدید را پشتیبانی کند، در غیر این صورت باید مادربرد را به طور کامل عوض کنید تا بتوانید از پردازنده جدید با حداکثر عملکرد استفاده کنید.

بنابراین اگر قصد دارید مادربردی بخرید که سال ها دوام بیاورد و در هر دوره امکان ارتقای پی در پی را فراهم کند، مادربردی از بالاترین رده را انتخاب کنید، حتی اگر هزینه آن بیشتر باشد.

در ادامه باید به تعداد پورت ها و اسلات های روی برد توجه کنید تا در هنگام خرید سایر قطعات با مشکل کمبود پورت ها و اسلات ها مواجه نشوید. طبیعتا مادربردهای حرفه ای احتمالا تعداد بیشتری از پورت های مورد نیاز را در دسترس ما قرار می دهد.

نتیجه بحث مقایسه و عملکرد مادربرد

اگرچه مادربرد مستقیماً بر عملکرد تأثیر نمی گذارد، اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مادربرد ستون فقرات رایانه شما است پس لازم است برای اندازه ی کارهایی که می خواهید رایانه شما انجام دهد و همچنین با بقیه اجزای شما سازگار باشد.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

سیزده − 9 =

سبد خرید