راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

راهنمای خرید کیبورد و 5 نکته درباره صفحه کلید کامپیوتر

نکات مهم درباره انتخاب کیبورد و صفحه کلید کامپیوتر

چرا یه راهنمای خرید کیبورد هنوزم اهمیت داره ؟! صفحه کلید یکی از نوستالژی ترین بخش های رایانه هستش! حتی وقتی همه چیز تاچ شده و با وجود دستیارهای صوتی هوشمند و در دنیایی که ما شاهد مانیتورهای فوق باریک و حتی all in one بدون کیس و یا مینی کیس ها هستیم؛ هنوز هم رایانه ها و حتی لپ تاپ ها چه ساده و چه مدل دو در یک به همراه یک کیبورد ارائه میشه ! داشتم به این فکر میکردم که اگه یه مسافر زمان به هزار سال آینده سفر کنه شاید موقع برگشت با خودش یه صفحه کلید بیاره

این راهنمای خرید کیبورد چه ارزشی داره ؟

اگه قصد خرید کیبورد جدید برای کامپیوتر رومیزی را دارید یا حتی اگر تصمیم گرفتید یه صفحه کلید کمکی برای لپ تاپ تهیه کنید من چند تا توصیه خیلی خوب را به عنوان راهنمای خرید کیبورد یا همون صفحه کلید برای شما آماده کردم! اینها یه سری تجربیات دوستانه هستند که گاهی برای خرید کیبورد مفید و موثر به نظر میرسه! منو دنبال کن تا چند تا نکته جالب را باهم مرور کنیم تا تجربه خرید بهتری داشته باشی دوست عزیز. من محمد کدخدایی هستم و اینجا دیجی بارانه! یک عالمه تجربه و نکته منتظرته!

آیا واقعا کیبوردم خراب شده !؟

آیا واقعا کیبوردی که داری باهاش کار میکنی خراب شده و وقتش رسیده بری سراغ فروشگاه و یه صفحه کلید جدید بخری ؟! اگه فقط برای تنوع دنبال صفحه کلید جدید هستی یا اگه کیبوردهای RGB یا دارای نور پس زمینه توجهت رو جلب کرده خب این بخش از مقاله به دردت نمیخوره ولی اگه دلیلت به خرابی ها و ایرادات صفحه کلید مربوط میشه این قسمت را حتما بخون؟!

 معمولا دو سه تا دلیل برای جایگزین کردن یه صفحه کلید جدید وجود داره! اینکه یک یا چند عدد از کلیدها کار نمی کنه یا برخی مواقع ما کلا صفحه کلید را از دست میدیم و حتی چراغ ها ی اون روشن نمیشه ! اگه چندسالی هست که کامپیوتر داری و پسر کنجکاوی هستی معمولا یه تجربه نافرجام از باز کردن کیبورد داری ! صفحه کلیدی که باز شده و دیگه اصلا به درد نمیخوره! خب به هر حال ما اصفهانی ها  حتی اگه از صفحه کلید قبلی خودمون دلزده شده باشیم بازم اونو میزنیم زیر بغلمون و با خودمون میبریم بازار کامپیوتر! فکر بدی هم نیست !

شایدیه ایراد جزئی وجود داشته باشه و بشه رفعش کرد! اما یه نکته خیلی مهم به عنوان دلیل تعمیر نکردن کیبورد وجود داره و اون به پایان عمر صفحه کلید مربوط است. خصوصا در دوران کرونا که ما به همه جا الکل زدیم متاسفانه به طور ناخواسته به صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر خودمون آسیب رسوندیم! صفحه کلید کامپیوتر در دو نوعه: مکانیکی و گرافیتی. صفحه کلید های مکانیکی از مدل های خیلی قدیمی الهام گرفته و واقعا گرون قیمت هستند و اما صفحه کلید گرافیتی چیزی هست که اغلب زیر دستای ما وجود داره.

 این صفحه کلید ها دارای یه لایه خاص هستند که جنسش چیزی شبیه به گرافیت نوک مداد هست و به مرور زمان در اثر استفاده زیاد و یا همین الکل زدن های دوران کرونا و یا ریختن مایعات و … دچار قطعی میشه! چون مسیر های زیر کیبورد خیلی زیاده و تعداد کلید ها هم زیاد هستن و روند باز و بسته کردن صفحه کلید واقعا حوصله آدمو سر میبره ؛ نود درصد تعمیرکارها کیبورد را تعمیر نمی کنند!

وقتشه به انتخاب و خرید کیبورد مناسب فکر کنیم

حالا که فکر تعمیر صفحه کلید رو از سرت بیرون کردم بهتره یه تصمیم بهتر بگیری! خب حالا ما چندتا حالت که وجود داره و میتونه رو تصمیمت اثر بذاره را در زیر مرور می کنیم

  • 1-      جایگزینی کیبورد خراب با کیبورد سالم: این ساده ترین دلیل برای تصمیم به خرید کیبورد جدیده!
  • 2-      خریدن صفحه کلید گیمینگ و مخصوص بازی: این داستان رو فقط گیمر ها میدونن
  • 3-      صفحه کلید USB برای جایگزینی صفحه کلید لپ تاپ : وقتی نگران خراب شدن صفحه کلید لپ تاپ هستیم و کیبورد کمکی میخوایم یا وقتی واقعا صفحه کلید خراب شده و گیر نمیاد یا حوصله , هزینه تعمیر کردنش رو نداریم!
  • 4-      خرید کیبورد با امکانات بیشتر : مانند کیبوردهایی که دارای نور پس زمینه – کلید های اداری و یا کلید ها چند رسانه ای هستند.

انواع عمومی و اختصاصی

صفحه کلید ها از صدسال پیش تا حالا هنوزم از یک استاندارد مشخص برای چیدمان حروف الفبا پیروی می کنند! ترتیب کلیدهای رسمی روی صفحه مثل قوانین راهنمایی و رانندگی هست که تقریبا یکپارچه و در تمام دنیا یه شکل هستند. اگرچه حروف الفبای روی کیبرد اصلا به ترتیب حروف الفبا نیست ! اما این استاندارد جهانی تغییری نکرده است. صفحه کلید ها از جنبه عمومی در موارد زیر دسته بندی می شود.

keyboard guide form
  • 1-صفحه کلید های دارای کلید های اصلی به علاوه بخش ماشین حسابی
  • 2-صفحه کلید های فاقد ماشین حساب
  • 3-صفحه کلید هایی با کلید های اضافه : اداری – محاسبانی – مولتی مدیا – وب و …
  • 4-مدل های دارای نور پس زمینه یا دارای نور های RGB
  • 5-صفحه کلید های مخصوص بازی یا گیمینگ
  • 6-کیبورد های ژلاتینی ، تاشو ، ضد آب و …
  • 7-کیبوردهای مخصوص تایپ با استند زیر دست

این یکی از اصلی ترین دسته بندی های مربوط به صفحه کلید بود که خودتون با توجه به نیاز و یا سلیقه ای که دارید میتونید انتخاب بهتری داشته باشید. اگر شما تایپیست هستید و روزانه هزاران کلمه را تایپ می کنید و اگر از نظر بودجه محدودیت ندارید بهتره از صفحه کلید های مکانیکی استفاده کنید. البته تست کنید تا کلید ها برای شما سفت به نظر نیان! اگر هم قصد خرید کیبوردهای معمولی تر را دارین بهتره به سراغ مدل هایی بروید که استقامت بهتری دارن 

با پیشرفت بزرگی که در دنیای کامپیوترها شاهد آن هستیم و ابزارهای متعددی که برای وارد کردن داده‌ها اختراع شده اما هنوز هم میلیاردها نفر در سراسر دنیا هستند که خرید کیبورد و انتخاب بهترین صفحه کلید کامپیوتر را جدی می‌گیرند. از صفحه‌کلید لمسی، اسکنر و میکروفون گرفته تا وب کم و تبلت مخصوص طراحی و غیره برای ورود داده وجود دارد، اما ترکیب کیبورد و ماوس همیشه مهم‌ترین ابزار برای ورود داده‌ها به کامپیوتر است. این راهنمای خرید صفحه کلید دیجی باران برای چه کسانی مناسب است؟!

  • برای همه افراد و کاربران مبتدی و حرفه ای رایانه که به دنبال بهترین قیمت و مدل کیبورد هستند.
  • اشخاصی که قصد خرید کیبورد گیمینگ و صفحه کلید مناسب بازی را دارند.
  • افرادی که به وسیله کیبورد روزانه کلمات بسیاری را تایپ می کنند.
  • حسابداران و برنامه نویس ها که به دنبال راحتی صفحه کلید هستند.

نکات مهم برای خرید کیبورد رایانه با صفحه‌کلید مناسب

شکی نیست که همه کیبوردها وظایف موردنیاز را در رابطه با تایپ ده انگشتی یا استفاده از حروف و دکمه‌های اصلی انجام می‌دهند، اما آیا تا به حال برای شما پیش آمده که از صفحه کلید رایانه انتظارات بیشتری داشته باشید؟! پاسخ شما قطعاً بله است! ما اینجا برای تایپیست‌ها یا افرادی که به دنبال انتخاب و خرید کیبورد مالتی مدیا هستند و یا حتی به یک کیبورد گیمینگ با کلیدهای حرفه‌ای نیاز دارند مقاله‌ای را آماده کرده‌ایم. به این چند نکته توجه کنید:

  • کیبورد کامپیوتر دارای حدود 110 کلید اصلی شامل حروف الفبا است.
  • اگر قصد انتخاب و خرید کیبورد را دارید حتما به وجود حروف فارسی ( غیر عربی ) دقت کنید.
  • صفحه کلید معمولا به دو بخش کلید حروف الفبا و کلید های ماشین حساب تقسیم می شود.
  • برخی از صفحه کلید ها ( مینی کیبورد ) فاقد کلیدهای ماشین حساب است.
  • مینی کیبورد برای میزهای کوچک و فضای کم استفاده می شود اما برای حسابداری مناسب نیست.
  • کیبوردهای سری آفیس به کلیدهای مخصوص صفحه وب و ارسال ایمیل مجهز هستند.
  • انواع کیبورد مالتی مدیا دارای کلیدهای اضافه برای تنظیم و کنترل صدا و تصویر است.
  • کیبورد گیمینگ دارای کلید های اختصاصی و طراحی ویژه برای بازی است.
  • برخی از صفحه کلیدها به نور پس زمینه سفید و یا نورپردازی RGB مجهز است.
600px Kb normal
صفحه کلید استاندارد برای تایپ فارسی

صفحه کلید سیم دار در مقابل صفحه کلید بی سیم

در ابتدا، صفحه کلیدهای بی سیم از سال 2010 مورد استفاده گسترده قرار گرفتند. کاربران تمایل به خرید این نوع کیبورد دارند زیرا باعث صرفه جویی در فضا و آزادی عمل در جابجایی می‌شود. صفحه‌کلیدهای سیمی در واقع کیبوردهای سنتی هستند که از طریق کابل و ابتدا با سوکت های PS2 و سپس با درگاه یو اس بی به به کیس یا لپ تاپ متصل می‌شدند و امروزه مدل‌های USB رایج هستند.

USB PS2 Port
سوکت PS2 را سمت چپ مشاهده می کنید که اکنون منسوخ شده و USB جای آن را گرفته است. سوکت های PS2 برای موس و کیبورد استفاده می شد اما برای هرکدام به درگاه جداگانه و مخصوص نیاز بود اما موس و کیبورد USB به تمامی درگاه های ( یو اس بی ) رایانه متصل می شود.

اگر قصد خرید کیبورد به یسیم دارید؛ این اولین سؤالی است که باید از خود بپرسید که آیا واقعاً به صفحه کلید بی‌سیم نیاز دارید؟! توجه داشته باشید که صفحه کلیدهای بی سیم گران‌تر از کیبوردهای سیم‌دار هستند.

  • اگر صفحه‌کلید بی‌سیم را انتخاب می‌کنید، علاوه بر موضوع باتری‌ها، باید به محدوده جغرافیایی که صفحه‌کلید می‌تواند در آن کار کند، توجه کنید.
  • صفحه‌کلیدهای بی‌سیم به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند، بخش اول قسمتی است که از طریق باتری‌های قلمی و قابل شارژ کار می‌کند. به محض خالی شدن باید تعویض یا شارژ شوند.
  • از نظر پوشش باید به این نکته اشاره کنیم که محدوده استاندارد پوشش در اکثر کیبوردهای بی سیم 30 فوت یا حدود 9 متر است که فاصله مناسبی است، البته برخی از کیبوردهای بی سیم با محدوده پوشش تا 82 فوت وجود دارند که حدود 25 متر است.
  • هنگام خرید کیبورد بی‌سیم مطمئن شوید که صفحه‌کلید می‌تواند روی سیستم‌عامل کامپیوتر شما کار کند، زیرا برخی از مدلهای صفحه‌ بی‌سیم فقط با ویندوز 7 یا ویندوز 8 کار می‌کنند.
بی سیم

یک ساختار قدیمی برای صفحه کلید که دوباره محبوب شد!

کیبوردها برای سالیان متمادی دارای ساختار مکانیکی بودند اما چند سال پیش صفحه کلیدهای ممبرین جای آنها را گرفتند! تولید صفحه‌کلید ممبرین برای کامپیوتر ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه بود و قیمت پائین آن برای تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر یک مزیت رقابتی محسوب می‌شد. کیبوردهای ممبرین سروصدای کمتری داشته و جمع و جورتر از صفحه‌کلیدهای مکانیکی هستند. اما امروزه که بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای متنی به صفحه‌کلیدها وابسته است کیبوردهای مکانیکی که ساختار قوی‌تری دارند بهینه‌سازی شده و مجدداً تولید شدند زیرا این نوع از صفحه کلید مقاومت بیشتری نسبت به صفحه کلیدهای ممبرین دارند. 

membrane
ساختار و مکانیزم کلید ممبران

انواع کیبورد لپ‌تاپ نمونه بارزی از صفحه‌کلید رایانه با ساختار Membrane است.

ifitit.com

برای بازی کردن و تایپ کردن از صفحه کلید مکانیکی استفاده کنید

وقتی بحث کارایی صفحه کلید کامپیوتر به میان می‌آید توصیه حرفه‌ای‌ها معمولاً به سمت صفحه کلید کامپیوتر با کلیدهای مکانیکی منعطف می‌شود. این نوع از صفحه کلید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. اما توجه به نرخ پاسخگویی یک مسئله مهم است که برای گیمر های حرفه‌ای مطرح است. به ساختار کلیدهای مکانیکی توجه کنید

صفحه کلید کامپیوتر از نوع مکانیکی

حتما به راحتی دست و مچ دست توجه کنید

اگر شما به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای و یا حتی گیمری که ساعت‌های زیادی را با کامپیوتر سروکار دارد، مشغول خواندن این مقاله هستید به شما توصیه می‌کنم حتماً به ارتفاع کیبورد توجه کنید و کیبوردی تهیه کنید که دارای پد استراحتگاه باشد. اگر عجله ندارید تا فرارسیدن جمعه سیاه صبر کنید و صفحه‌کلید مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب کیبورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =