علت بوق زدن لپ تاپ و 20 مورد کد خطای بایوس

در این مقاله درباره علت بوق زدن لپ تاپ مطالبی را نوشته ام. هر بوق یا صدای بیب لپ تاپ معمولا یک کد خطا است که از طریق بایوس اطلاع داده می شود. این کدهای خطا به عیب یابی لپ تاپ نیز کمک می کند. بایوس که به وسیله برنامه P.O.S.T  وظیفه چک کردن اتصال و سلامت قطعات را دارد، اگر هنگام راه اندازی لپ تاپ با مشکلی مواجه شد، ایراد را از طریق یک کد اعلام می کند. معمولا این کدها از مشکلات رم ، مشکل گرافیک و سایر این موارد خبر می دهد تا تعمیر لپ تاپ و نوت‌بوک را آسان کند.

بوق زدن لپ تاپ به علت خرابی سخت افزار:
یکی از رایج ترین دلایل بوق زدن لپ تاپ به دلیل خرابی سخت افزار است. این می تواند شامل اجزای مختلفی مانند مادربرد، رم یا هارد دیسک باشد. هنگامی که یک قطعه سخت افزاری مهم از کار بیفتد، لپ تاپ ممکن است یک سری بوق به عنوان هشدار منتشر کند. الگوی و زمان بوق ها می تواند نشان دهد که کدام جزء خراب است.

گرمای بیش از حد:
لپ‌تاپ‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند، به همین دلیل سیستم خنک‌کننده داخلی برای تنظیم دما دارند. اگر سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ از کار بیفتد یا از کار بیفتد، ممکن است لپ‌تاپ صدای بیپ منتشر کند که نشان می‌دهد دما به سطوح ناامن افزایش می‌یابد. مهم است که فوراً برای جلوگیری از آسیب دائمی به سخت افزار لپ تاپ اقدام کنید.

صدای بیپ برای باتری کم:
وقتی باتری لپ تاپ رو به اتمام است، ممکن است لپ تاپ بوق بزند تا به کاربر هشدار دهد که باید به برق وصل یا شارژ شود. این یک مسئله رایج و به راحتی قابل حل است. مهم است که لپ‌تاپ را به برق وصل کنید یا آن را به منبع برق وصل کنید تا از از دست رفتن کارهای ذخیره‌نشده جلوگیری کنید.

بوق زدن لپ تاپ به دلیل خطاهای سیستم:
گاهی اوقات، لپ‌تاپ ممکن است یک بوق برای سیگنال خطای نرم‌افزار یا سیستم عامل، مانند فایل خراب یا درایور مفقود، نشان دهد. این خطاها می تواند باعث اختلال در عملکرد لپ تاپ یا حتی از کار افتادن آن شود و استفاده از آن را دشوار کند. برای رفع مشکل و جلوگیری از بروز خطاهای بیشتر، عیب یابی مشکل مهم است.

علت بوق زدن لپ تاپ چیست ؟!

وقتی لپ تاپ روشن می شود و شروع به بوق زدن می کند این یک پیام هشدار است. معمولا نوع بوق ها تفاوت دارد. هر کدام از آنها را کد بایوس می نامند. این کدها معمولا روند عیب یابی لپ تاپ را آسان می کند. اما چطور ؟! درباره کدهای خطای بایوس بخوانید

عیب یابی لپ تاپ با کدهای خطای بایوس

علت بوق زدن لپ تاپ صدای بیپ و تعداد بوقها در زمان POST :

  1. خطای Timer احیای حافظه سیستم
  2. خطای پریتی حافظه سیستم
  3. خطای آزمایش خواندن / نوشتن حافظه سیستم
  4. خرابی تایمر مادربرد
  5. CPU ERROR
  6. کامپیوتر نمی تواند به حافظه حالت حفاظت شده برود
  7. خطای استثنای عمومی (مربوط به CPU)
  8. خطای حافظه نمایش ( مربوط به VGA)
  9. خطای مجموع بررسی AMIBIOS ROM
  10. خطای خواندن / نوشتن رجیستر CMOS
  11. اشکال آزمایش حافظه نهانگاهی (CACHE)

کدهای بوقی بایوس AWARD :

بایوس AWARD به پیامهای خطا برای آگاه کردن کاربران از وجود مسئله اتکا دارد، اما چند کد بوقی مشهور و صدای بیب لپ تاپ وجود دارد که این تراشه بایوس تولید میکند:

تعداد بوقها در عملیات Post —— مفهوم بوق

  • نا محدود (تکرار شوند) —— خطای حافظه سیستم
  • یک بوق بلند پس از دو بوق کوتاه —— خطای کارت گرافیک
  • یک بوق بلند پس از سه بوق کوتاه —— خطای گرافیک یا حافظه گرافیک
  • بوقهای با تن بالای نا محدود (تکرار شونده) —— خطای داغ شدن پردازنده
  • بوق هایی با تن بالا ،با تن پایین ( تکرار شونده) —— خطای پردازنده

کدهای بوقی بایوس AMIBIOS :

بایوس AMIBIOS یکی از بایوس های متداول است و آخرین نگارش تعدادی کد بوقی دارد که اشکالات زمان بوت شدن را به کاربران می گوید:

تعداد بوقها در زمان راه اندازی (پیش از POST )——>مفهوم بوقها:

  1.  دیسکت را در دیسکران A: قرار دهید
  2. فایل AMIBOOT.ROM بر روی دیسکت بوت شدنی نیست
  3.  خطای حافظه سیستمی
  4.  عملیات آپدیت بایوس موفقیت آمیز بوده است
  5.  خطای خواندن دیسک
  6.  خرابی فرمان صفحه کلید
  7.  حافظه فلش بایوس تشخیص داده نشده است
  8.  خرابی کنترل کننده دیسکت ران
  9.  خطای مجموع بررسی (checksum) بایوس
  10.  خطای پاک کردن حافظه فلش
  11.  خطای برنامه سازی حافظه فلش
  12.  اندازه فایل AMIBOOT.ROM درست نیست ( یا حضور ویروس)

آیا BIOS را به هر دلیلی فلش کردید؟

من مردم را از فلش کردن BIOS لپ تاپشان ممانعت می کنم مگر اینکه برای رفع مشکل عملیاتی کاملاً لازم باشد. اگر BIOS را فلش می کنید و فن کار نمی کند یا لپ تاپ شروع به گرم شدن می کند ، می توانید سازنده را برای ارائه یک نسخه ی ارتقایافته ی بد و  خودتان را به خاطر نصب آن سرزنش کنید.

اولین قدم این است که وب سایت آنها را بررسی کنید و ببینید آیا BIOS اصلی هنوز در دسترس است یا خیر. متأسفانه، بخش های پشتیبانی فنی بسیاری از تولیدکنندگان لپ تاپ و پیمانکاران فرعی خدمات گارانتی، هر مشکلی که داشته باشید و با آنها تماس بگیرید،اگر آخرین نسخه را نداشته باشید، شما را ترغیب به فلش کردن BIOS می کنند.

علت بوق زدن لپ تاپ و 20 مورد کد خطای بایوس IC bios
دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

12 − پنج =