چرا گوشی در حال شارژ داغ می شود؟! این 10 نکته مهم!

فوریه 14, 2024

علت داغ شدن شارژر که در هنگام شارژ کردن گوشی اتفاق می افتد؛ یکی از مواردی است که معمولاً ما را نگران می کنه! چرا آداپتور گوشی در موقع شارژ کردن باتری گوشی ، گرم میشه و آیا این بالا رفتن دما غیر طبیعی است؟ داغ شدن شارژر یا گوشی آیا یک مشکل جدیه و یا که در آینده برای ما دردسر ایجاد میکنه؟ اجازه دهید موضوع بالا رفتن دمای شارژر موبایل را با جزئیات کامل توضیح دهم.

علت داغ شدن شارژر موبایل در حال شارژ

مروری بر نحوه عملکرد شارژر ها

شارژر موبایل جریان برق شهری را متناسب با نیاز گوشی موبایل تنظیم میکنه چون جریان برق شهری خیلی قوی و پرفشار است. برق شهر ( در ایران حدود ۲۲۰ ولت ) را ارائه می‌دهد که اگر مستقیماً به گوشی متصل بشه باعث آتش سوزی و انفجار خواهد شد!

شارژر موبایل ولتاژ و آمپر بالای برق شهری را برای گوشی های موبایل تنظیم خواهد کرد و حتی نوسانات برق رو فیلتر میکنه تا شما گوشی هوشمند خودتون رو با خیال راحت شارژ کنید و حتی وقتی که چند ساعت خواب هستید؛ خیالتون راحت باشه که مشکلی وجود نخواهد داشت.

1- ممکن است بالا رفتن دمای شارژر موبایل طبیعی باشد!

تولید گرمای زیاد از دستگاه های الکترونیکی ( برای شارژرها ) امری عادی است ، این به این دلیل است که وظیفه اصلی شارژر؛ تبدیل جریان AC از پریز برق به DC برای گوشی شما در طی این فرایند است. اکثر شارژرهای موبایل از یک قطعه الکترونیکی به نام “ترانسفورمر” استفاده می کند و معمولا اولین قطعه ای است که اگر بخواهید قاب شارژر را جدا کنید، آن را در داخل خواهید دید! این قطعه ( توان ) جریان متناوب تولید شده توسط منبع الکتریسیته را افزایش یا کاهش می دهد و در طی فرآیند تبدیل جریان، گرما تولید می کند.

  • با در نظر گرفتن نکته بالا و در شرایط عادی، طبیعی است که پس از اتمام شارژ باتری، شارژر گوشی هنگام جدا شدن از برق، گرم به نظر برسد و این گرما کاملاً قابل قبول است.
  • اگر حرارت آن چیزی فراتر از گرمای طبیعی باشد و نمی توانید شارژر را در دستان خود نگه دارید، آنگاه می گوییم مشکلی وجود دارد و داغ شدن غیر طبیعی است.

فرآیندهای دیگری مانند جریان گردابی و موارد دیگر در طول فرآیند شارژ وجود دارد که به عنوان یکی از دلایل اصلی داغ شدن انواع منبع تغذیه الکتریکی مانند شارژر گوشی های هوشمند است. 

GSMARENA.COM

بالا رفتن دمای شارژر موبایل به علت شارژ طولانی مدت گوشی :

بسیاری از ما یک شب کامل، گوشی خود را در حال شارژ رها می کنیم به این امید که گوشی در فردای آن روز آماده استفاده باشد. ممکن است در تئوری ایده خوبی به نظر برسد، اما به مرور زمان به گوشی و شارژر آسیب می رساند. وصل کردن شارژر به پریز در طول شب به معنای تولید گرمای بیشتر و مداوم است که ممکن است به شارژر آسیب برساند.

fastest charging

استفاده از فناوری شارژ سریع 

شارژرهایی که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کنند نسبت به شارژرهای دیگر، مقدار بیشتری انرژی تبدیل می کنند، از آنجایی که شارژرها به طور طبیعی گرما تولید می کنند پس شارژ سریع دما را ( نسبت به شارژر معمولی ) بیشتر  افزایش می دهد، به خصوص اگر به طور مکرر در طول روز استفاده شود این فرایند تشدید خواهد شد.

به طور خلاصه باید گفت که: هرچه شارژر قدرت بیشتری را منتقل کند، دما بالاتر می رود. البته این افزایش دما و تولید حرارت را تا حدی طبیعی و از یک جایی به بعد غیر طبیعی  می نامیم

علت داغ شدن شارژر موبایل

2- داغ شدن غیر طبیعی و خطرناک !

برخی از افراد ادعا می کنند وقتی شارژر گوشی توی برقه و داره باتری شارژ میکنه اینقدر داغ میشه که اگه کسی به شارژر دست بزنه احتمالاً دستش بسوزه! نه به نظر ما و نه به نظر یه تعمیرکار متخصص موبایل ؛ این دما اصلا طبیعی نیست! علت داغ شدن بیش از حد شارژر موبایل چی میتونه باشه و آیا خطر داره؟ 

اگر شارژر آنقدر داغ است که نمی توانید آن را لمس کنید، این نشانه واضحی است که مشکلی وجود دارد. ممکن است شارژر ضعیف و فرسوده شده یا مشکلی در سوکت وجود داشته باشد. در صورت بروز مشکل، شارژر ها، به خصوص شارژرهای باکیفیت جریان برق را قطع می کنند. ولی اگر احساس کردی بدنه شارژر بسیار داغ شده، بلافاصله آن را از پریز جدا کنید.

بررسی کنید که آیا پورت شارژ گوشی و پورت شارژر تمیز هستند یا خیر؟!

اگر هست، دوباره سعی کنید از آن استفاده کنید و بعد از یکی دو دقیقه دوباره دمای آن را کنترل کنید، اگر دوباره احساس کردید شارژر داغ است، پیشنهاد می کنیم که کابل شارژر را عوض کنید و آن را با یک کابل دیگه جایگزین کنید. دوباره این تست رو انجام بدید و باز هم دما رو چک کنید اگر مشکل شد که باید به فکر خرید یه کابل جدید باشید.

داغ شدن به علت آبخوردگی

ممکن است گوشی شما چند روز قبل دچار آبخوردگی شده باشد. اگر آب داخل گوشی نفوذ کند حتی پس از خشک شدن ممکن است مشکلات خاصی را ایجاد نماید. همین داغ کردن گوشی در هنگام اتصال به شارژر یکی از همین مشکلات بعد از رسیدن آب یا سایر مایعات به گوشی است. مواد معدنی داخل آب باعث اتصال کوتاه و تغییر جریان های الکتریکی شده و این ایراد نهایتا باعث افزایش دما و آسیب های جدی خواهد شد. البته گوشی های جدید مانند آیفون؛ پیام های خطا مانند خطای آبخوردگی را اطلاع رسانی می کنند.

خرید شارژرهای بی کیفیت مهم ترین علت داغ شدن شارژر موبایل است!

شارژرهای بی کیفیت یا تقلبی ممکن است بیش از حد گرم شوند، زیرا این نوع شارژرها با استانداردهای ایمنی مطابقت ندارند! هنگام استفاده از شارژر تقلبی واقعاً جای نگرانی وجود دارد زیرا گوشی شما در هر زمانی در معرض آسیب فیزیکی قرار خواهد داشت.

Buying low quality chargers

یکی از مشکلات رایج امروزه ؛ فروشندگان متقلب در سایت های تجارت الکترونیکی است. این افراد سود جو که محصولات الکترونیکی تقلبی مانند: شارژرهای سیمی و بی سیم را در معرض فروش قرار می دهند؛ به خریداران آسیب می رسانند.

آیا می توان روی نظرات خریداران اینترنتی حساب کرد ؟!

البته برخی از افراد هنگام خرید اینترنتی شارژر موبایل کامنت ها و نظرات محصول رو مورد بررسی قرار دهند ولی امروزه زیاد روی این نظرات نمی تونیم حساب کنیم و بسیاری از این نظرات ، جعلی هستند!!! فروشگاه های خیلی بزرگ و خیلی معتبر و شناخته شده نیز حاوی تعداد بسیاری از کامنت های جعلی و ساختگی هستند که تجربه خرید کاربر ها رو تحت تاثیر قرار میده و بسیاری از مردم را از خرید اینترنتی نا امید کرده! به نظر ما برای فرار از مشکل تقلبی بودن شارژر ها بهتره به سراغ برندهای معتبر بروید.

تا اینجا گفتیم که بالا رفتن دمای شارژ موبایل هنگامی که به پریز برق متصل هست و باتری گوشی هوشمند رو شارژ میکنه تقریباً طبیعیه و این بخشی از فرایند شارژ شدن باتری خواهد بود و این موضوع را از جنبه عمومی بررسی کردیم.  ما با انواع داغ کردن شارژر آشنا شدیم که احتمالاً تابستان ها که هوا گرمه و یا در محیط های داغ و جاهایی که دما بالاست اون رو بیشتر تجربه خواهیم کرد.

استفاده از برق شهری با نوسانات زیاد می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث داغ شدن شارژر گوشی شود که برخی از انواع محافظ برق ( دارای فناوری تبدیل برق به جریان DC ) می‌توانند جریان برق را تثبیت کنند و از نوسانات زیاد جلوگیری کنند.

هرچند که ممکن است مفید باشد، اما باید توجه داشت که برخی از دستگاه‌ های دیگر و حتی باتری گوشی‌ها خود به خود، در شرایط نوسانات برق به خوبی عمل می‌کنند. اما در کل، استفاده از محافظ برق یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌توانید برای حفاظت از شارژر و گوشی‌هاتان در برابر نوسانات برق انجام دهید.

charger overheat

چه زمانی داغ شدن شارژر خطرناک می شود؟

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً استفاده از شارژر یا کابل را متوقف کرده و آن را تعویض کنید. اگر امکان تماس با گارانتی برای تعویض یا تعمیر شارژر وجود دارد، در انجام این کار تردید نکنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که گوشی خود را دور از هرگونه مواد یا وسایل قابل اشتعال شارژ کنید، زیرا اگر مشکلی در شارژر و یا باتری گوشی شما وجود داشته باشد باعث آتش سوزی و هدایت شده و اوضاع را بسیار وخیم خواهد کرد. اگر موارد زیر را مشاهده کردید اصلاً آن‌ها را نادیده نگیرید:

  • برخی از نشانه هایی که نشان می دهد قطعات پلاستیکی شارژر یا خود کابل در حال آب شدن هستند.
  • بوی غیر معمول مانند دود یا سوختن پلاستیک از شارژر.
  • مقداری آثار سوختگی سیاه یا قهوه ای روی خود شارژر یا کابل.
  • شارژر به طور غیرعادی داغ است، به خصوص اگر نو باشد.
  • کابل یا شارژر فرسوده شده است.

چرا شارژر USB داغ می‌کند؟

ممکن است این مشکل عمدتا به دلیل عدم تطابق شارژر با ولتاژ گوشی ایجاد شود. همچنین، مشکلات سخت‌افزاری مثل جریان کشی یا استفاده از شارژر نادرست برای دستگاه، یا حتی کارکردن با گوشی در حین شارژ آن می‌تواند باعث داغ کردن شارژر و گوشی شود. لازم به ذکر است که مقداری از گرما در هنگام شارژ شارژرهای USB به عنوان یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود.

دیجی باران
2 نظرات
  1. سلام ببخشید من گوشیم میزنم شارژ داغ میکنه در حدی نیست که دست بسوزونه
    و یک بار از یه شارژر استفاده کردم خیلی داغ شده بود و سوکت گوشیم رو سوزونده بود
    و سوکت رو عوض کردم ولی بازم شارژر میزنم داغ میخواستم ببینم مشکلش از چی هستش؟

    • سلام داغ شدن سطحی گوشی در هنگام شارژ طبیعی هستش ولی بهتره وقتی گوشی توی شارژ هست ازش استفاده نکنید و اینکه اگر گوشی شما گارد داره توصیه میکنم ی مدت از داخل گارد خارجش کنید. بقیه موارد هم باید توسط تعمیرگاه بررسی شود.

پاسخ دهید

پانزده − یک =

سبد خرید