مشکلات شایع گوشی های موبایل را اینطور برطرف کن

مشکلات شایع گوشی های موبایل شامل برخی از ایرادات هستند که عمدتا به خاطر سپری شدن عمر این وسیله اتفاق می افتد. اما چرا این مسئله نگران کننده به نظر می رسد؟! زیرا در دنیای امروزی پرفراز و نشیب، تلفن‌های همراه به سرعت به عنوان یک وسیله همراه حیاتی در زندگی روزمره ما جا افتاده‌. این دستگاه‌های هوشمند، علاوه بر امکان برقراری ارتباطات فوری، وسیله‌ای برای دستیابی به اطلاعات، سرگرمی، و حتی مدیریت امور روزانه شده‌اند. پس بهتر است با مشکلات رایج گوشی های هوشمند آن آشنا شده و با استفاده بهتر از این وسیله همه فن حریف، موجبات افزایش طول عمر گوشی را فراهم نمایید.

مشکلات شایع گوشی های موبایل را اینطور برطرف کن

مشکلات رایج گوشی های هوشمند چه تاثیری روی زندگی ما دارد؟!

به طور مثال من به عنوان یک سئو کار به طور مدام در حال چک کردن رتبه ها با گوشی موبایل و برنامه های مرتبط آن هستم. از کار افتادن گوشی های هوشمند در کار و حتی زندگی روزمره همه ما اختلالات اساسی ایجاد می کند. خب حالا در مقاله، به بررسی چند چالش رایج مرتبط با تلفن‌های هوشمند خواهیم پرداخت و راهکارهایی ارائه خواهیم داد تا کاربران بتوانند به بهترین نحو از امکانات گوشی موبایل بهره‌مند شوند.

 صفحه نمایش گوشی و خسارات احتمالی

آیا آگاهید که بسیاری از کاربران گوشی در سراسر جهان حتماً حداقل یک بار با شکستگی صفحه نمایش گوشی خود مواجه شده‌اند؟ صفحه نمایش یکی از گرانترین و البته آسیب پذیر ترین قسمت های یک گوشی موبایل است. به طوری که در گوشی های هوشمند سامسونگ بخش عمده ای از هزینه را به خود اختصاص داده و اگر خدای نکرده صفحه گوشی پرچم دار شما بشکند ممکن است گوشی هوشمند شما دیگر ارزش تعمیر را نداشته باشد. البته علل متعددی برای وقوع این حادثه وجود دارد.

  • – تصادفات ممکن است باعث شکستن صفحه نمایش گوشی گردد.
  • – در حین حرکت در مکان‌های پرتردد، احتمال افتادن گوشی افزایش می‌یابد.
  • – نشستن به وزن بدن بر روی گوشی در حالی که آن را در جیب پشتی قرار می‌دهید، ممکن است به شکستگی منجر شود.
  • قرار دادن گوشی در همان جیب با کلیدهای ماشین یا دیگر اشیاء، خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

اگر صفحه گوشی شما شکسته شده حتماً احساس از این ماجرا به عنوان پر هزینه ترین مشکلات شایع گوشی های موبایل ناراحتی خواهید کرد. اما به عنوان یک دلگرمی، باید بگوییم که در برخی موارد فقط لایه گلس ی شکند و البته در حقیقت هر مشکلی قابل رفع است. اگر میخواهید بررسی کنید که آیا گوشی شما گارانتی قرار دارد یا خیر باید بدانید که آسیب های صفحه نمایش فاقد گارانتی است.

در صورت خرابی صفحه نمایش گوشی، بهترین انتخاب این است که آن را به یک مرکز تعمیر معتبر، یا یک مرکز خدمات رسمی از برند سازنده  ببردی و در نهایت آنرا تعمیر یا تعویض کنید.

  • اگر گوشی هوشمند شما از نوع پرچم دار سامسونگ و متعلق به ساس پیش یا بیشتر باشد این مشکل ارزش هزینه ندارد.
  • گوشی های آیفون، گوشی های میانرده و اقتصادی از شیائومی و سامسونگ از نظر هزینه تعویض صفحه معمولا مقرون به صرفه است.

وقتی گوشی شما با مشکلات شارژ کردن مواجه می‌شود، علت اصلی اغلب به یک درگاه شارژ معیوب مرتبط می‌باشد. یک کانکتور فلزی کوچک در درگاه USB وجود دارد که به درستی به کابل شارژ متصل نمی‌شود. این مشکل شارژ شدن ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد شود:

در مواجهه با مشکلات شارژ تلفن، عیب اصلی اغلب به درگاه شارژ ربطی دارد. یک پورت شارژ معیوب می‌تواند باعث عدم اتصال صحیح کابل شارژ به تلفن شود. این مشکلات معمولاً به یکی از دلایل زیر بازمی‌گردند:

  • ۱. گرد و غبار یا ذرات مختلف ممکن است به پورت USB نفوذ کرده و از اتصال صحیح کابل به دستگاه جلوگیری کنند.
  • ۲. استفاده از تلفن در محیط‌های خیس یا با رطوبت بالا می‌تواند باعث خوردگی در درگاه شارژ شود.
  • ۳. صدمات سخت‌افزاری، به خصوص در اثر افتادن تلفن.

اگر  عیب شارژ نشدن که به عنوان یکی از مشکلات رایج گوشی موبایل شناخته می شود ناشی از خرابی سخت‌افزاری نباشد، می‌توانید در خانه به سادگی آن را رفع کنید.

برای اینکار، پورت شارژ را با یک سوزن و پنبه نرم تمیز کنید و سپس پین‌ها را با دقت و به آرامی درست کنید، البته در ابتدا از دو کابل شارژ مختلف برای اطمینان از اینکه مشکل از پورت نیست، استفاده کنید. در صورتی که مشکل همچنان ادامه دارد، توصیه می‌شود به نزدیکترین مرکز تعمیرات تلفن همراه مراجعه کرده و مشکل را با کمک تخصصی حل کنید.

3- آسیب های ناشی از قرار گرفتن گوشی در برابر آب

آیا چای/قهوه روی گوشی خود ریخته اید؟ یا گوشی خود را در وان آب/استخر یا بدتر از آن در توالت افتاده؟ به هر دلیلی، آسیب آب بد است و اغلب با مشکلات جبران ناپذیری همراه است.برای نجات گوشی خود از آسیب آب می توانید ترفندهای زیر را امتحان کنید.

  • گوشی خود را از مایع خارج کرده و بلافاصله آن را خاموش کنید
  • تمامی قطعات مانند باتری، سیم کارت، کارت SD و کیف محافظ را جدا کرده و در جای خشک قرار دهید.
  • از یک پارچه نرم یا پنبه برای حذف آب از این قسمت ها استفاده کنید

البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. هنگام رفتن به ساحل بهتره با یک قاب ضد آب (که به راحتی در بازار موجود است) از گوشی خود در برابر آسیب مایعات محافظت کنید. هنگامی که زیر باران بیرون می روید و گوشی را در دست گرفته اید کیف ها نیز موثر هستند. اگر گوشی شما در معرض رطوبت قرار گرفته حتما آن را به تعمیرگاه ببرید وگرنه گوشی بلا استفاده خواهد شد.

4- باتری به سرعت تخلیه می شود

این یکی دیگر از مشکلات رایج تلفن است که کاربران اغلب با آن مواجه می شوند. ابتدا بیایید بفهمیم که چرا باتری گوشی شما سریعتر از حد معمول تخلیه می شود، سپس آن را به صورت زیر برطرف کنید:

برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید: از بستن برنامه‌های بدون استفاده، از جمله برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، مطمئن شوید. باز ماندن برنامه های اضافه در پس زمینه یکی از رایج ترین دلایل هنگ کردن گوشی های اندرویدی ارزان قیمت محسوب می شود.

مشکل برنامه یا سیستم: در این مورد، راه اندازی مجدد دستگاه  می تواند یک راه حل موثر باشد. ابتدا در صورت لزوم، از تلفن خود در حالت امن استفاده کنید. اگر باتری به طور معمول در حالت ایمن کار می کند، مشکل مربوط به یک برنامه است. در مرحله بعد، باید برنامه های اخیراً دانلود شده را حذف کنید.

البته این را هم بدانید که استفاده از برنامه های زیاد، باتری را بیشتر تخلیه می کند. برنامه هایی را که استفاده نمی کنید حذف کنید. همچنین بررسی کنید که آیا برنامه خاصی انرژی زیادی مصرف می کند یا خیر. برای این کار از بخش تنظیمات >> درباره تلفن >> مصرف باتری. به لیست برنامه ها و میزان مصرف باتری آنها نگاهی بیندازید. می توانید برنامه هایی را که بی فایده هستند اما همچنان باتری شما را خالی می کنند حذف کنید.

سیستم و نرم افزار گوشی خود را به آخرین نسخه به روز کنید. می‌توانید از طریق تنظیمات >> به‌روزرسانی‌های سیستم بررسی کنید تا ببینید آیا به‌روزرسانی برای گوشی شما موجود است یا خیر.

اعلان‌ها و تبلیغات بسیار زیاد اغلب ظاهر می‌شوند و باتری را خالی می کنند. می توانید آن را ببندید. برای این کار به منو تنظیمات >> مدیریت برنامه >> اعلان ها. اعلان را با توجه به نیاز خود غیرفعال کنید.

شارژر ضعیف یا الگوی شارژ نا صحیح را بررسی کرده و برای رفع این مشکل حتما از شارژر اصلی استفاده کنید. همچنین از قانون 20-80 در شارژ استفاده کنید. این بدان معنی است که همیشه شارژ باتری را بین 20-80٪ نگه دارید.

نتیجه: بسیاری از ما با مسأله تخلیه سریع ظرفیت باتری روبرو هستیم، حتی اگر از گوشی به طور فعال استفاده نکنیم. خب، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود ظرفیت شارژ گوشی‌های ما به سرعت کاهش یابد، اما باید توجه داشت که باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های ما استفاده می‌شوند، حتی زمانی که به صورت فعال استفاده نمی‌شوند، به تدریج خالی می‌شوند.

برای رفع این مشکل، می‌توانید از راه‌حل‌های مثبت زیادی استفاده کنید. قبل از اینکه به تصمیم نهایی در مورد فعال‌سازی حالت باتری حداکثر (Max Battery Mode) برسید، می‌توانید حداقل سطح روشنایی صفحه را کاهش دهید یا حالت خودکار روشنایی (Auto-Brightness) را فعال کنید. همچنین، مناسب است خدمات ارتباطی، به ویژه Wi-Fi، GPS یا بلوتوث را غیرفعال نمایید. اگر این راه‌حل‌ها به نتیجه نمی‌انجامند، ممکن است تنها راه باقی‌مانده فعال‌سازی حالت باتری حداکثر (Max Battery Mode)  باشد.

5- نقص در اسپیکر گوشی

اگر بلندگوی گوشی شما شروع به ایجاد مشکل کرد، مهمترین چیزی که باید بررسی کنید خروجی هدفون است. آیا دستگاه شما هنوز در حالت هدفون است؟ اگر بله، گوشی را ریبوت کنید. این باید گوشی شما را به حالت عادی برگرداند.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که تنظیمات بلندگوی شما دقیق است. بررسی کنید که آیا صدا خیلی کم ( تنظیم ) نشده باشد در این صورت صدا رو زیاد کن ببین کار میکنه یا نه.

مورد دیگری که نیاز به توجه شما دارد حالت Do Not Disturb است. مطمئن شوید که این حالت فعال نیست زیرا ممکن است مانع از عملکرد صحیح بلندگو شود. می توانید این را از طریق تنظیمات >> مزاحم نشوید بررسی کنید.

اگر روش های ذکر شده جواب نداد، “بازنشانی کارخانه” را به عنوان آخرین تلاش برای حل مشکل “بلندیگوی تلفن کار نمی کند” امتحان کنید. فراموش نکنید که از دیتا بکاپ ( نسخه پشتیبان ) بگیرید، زیرا بازنشانی کارخانه تمام داده ها را از تلفن شما پاک می کند.

6- تلفن مدام هنگ می کند

مشکل هنگ کردن گوشی ( در موارد نرم افزاری ) معمولا نشانه استفاده بیش از حد از رم دستگاه شماست یا احتمالا برخی از برنامه های بدافزار روی گوشی وجود دارد. برای حل این مشکل، موارد زیر را امتحان کنید.

  • داده های کش را به طور منظم حذف کنید
  • از دانلود برنامه ها از منابع غیرمجاز خودداری کرده و ترجیحا از فروشگاه Google Play استفاده کنید.
  • کاربرانی که گوشی هایی با رم پایین (مانند 2 گیگابایت/3 گیگابایت) دارند، باید از بازی های گرافیکی سنگین مانند PUBG اجتناب کنند.

سیستم تلفن و برنامه های خود را همیشه به روز نگه دارید. هر هفته فایل های استفاده نشده عکس، فیلم، pdf و برنامه های بلا استفاده را پیدا و حذف کنید. ایجاد فضای خالی بیشتر در RAM به معنای شانس رفع هنگ کردن است و در حالت ایده آل، گوشی هوشمند باید حدود 30 درصد از فضای رم آزاد را داشته باشد.

هنگامی که تلفن شما شروع به هنگ کرد، اجازه دهید عیب یابی با حذف برنامه های تازه نصب شده آغاز شود. سپس آن را مجدداً راه اندازی کنید. سپس رم را تمیز کنید. در صورت لزوم، بازنشانی کارخانه را انجام دهید و اگر مشکل همچنان ادامه داشت، گوشی خود را برای راهنمایی حرفه ای به یک مرکز تعمیر معتبر ببرید.

7- گوشی در حین استفاده حرارت بالایی تولید می کند

هر گوشی از طریق سه چیز اصلی گرما تولید می کند: CPU، باتری و صفحه نمایش. از این رو، گرم شدن کوتاه مدت، مخصوصاً زمانی که از تلفن برای مدت طولانی استفاده می کنید، اشکالی ندارد. اما اگر گوشی بسیار داغ می‌شود، مشکل ناشی از نقص نرم‌افزار ( اصلی/برنامه) و بارگذاری بیش از حد بر روی هر یک از سه مؤلفه تولیدکننده گرما که در بالا گفتیم است، یا احتمال نقص سخت‌افزاری نی وجود دارد. همچنین قرار گرفتن گوشی در معرض آب یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن بیش از حد گوشی است.

اکنون راه حل ها:

  • همه برنامه ها و نرم افزارهای گوشی خود را به روز نگه دارید.
  • از انجام بازی ها و ویدیوهای با وضوح بالا برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • از شارژ 100% باتری یا تخلیه آن تا 0% خودداری کنید.
  • گوشی خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

هنگامی که تلفن شما بیش از حد گرم می شود، استفاده از آن را متوقف کنید. اگر در حال شارژ است، بلافاصله شارژر را بردارید و بگذارید خنک شود. بهتر است، حالت هواپیما را روشن کنید تا از هرگونه عملکرد دیگری جلوگیری کنید.

  • وقتی گوشی خنک شد، آن را ریستارت کنید. برنامه های استفاده نشده را خاموش کنید
  • در صورتی که از آن استفاده می کنید، پوشش گوشی را بردارید.
  • فقط از شارژر اصلی استفاده کنید و گوشی خود را یک شبه در حال شارژ نگه ندارید.

8- مشکلات اتصال به اینترنت

اگر تلفن شما نمی تواند به اینترنت وصل شود، به احتمال زیاد این ایراد به دلیل راه اندازی اشتباه شبکه یا خطای موقت شبکه از سوی اپراتورها ایجاد شده است.

  • به Settings >> Mobile Network بروید. مطمئن شوید که داده تلفن همراه شما روشن است. و اینکه سیم کارت صحیح را برای استفاده از اینترنت انتخاب کرده اید را بررسی نمایید.
  • روی «اطلاعات و تنظیمات سیم کارت» ضربه بزنید. در اینجا حالت شبکه باید 4G (ترجیحا) / 3G / 2G باشد. رومینگ داده باید روی ON/Always تنظیم شود.
  • همچنین، APN را به حالت پیش فرض بازنشانی کنید و دستگاه خود را راه اندازی مجدد کنید.

اگر همچنان با مشکل روبرو هستید، با شرکت مخابراتی خود (شرکت سیم کارت) تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا اتصال شبکه در منطقه شما مشکلی ندارد.

9- بعضی از دکمه ها یا تاچ کار نمی کنند

مشکل کار نکردن دکمه های گوشی و یا صفحه تاچ معمولاً به مشکل نرم افزار یا برنامه مربوط می شود. برخی از مشکلات برنامه یا نرم افزار ناسازگار ممکن است عملکرد کلیدهای نرم افزاری تلفن شما را مختل کند. اما نگران نباشید، راه حل های آسانی برای این کار وجود دارد.

به عنوان یک راه حل موقت، می توانید برنامه ای را امتحان کنید که به عنوان یک راه حل موقت برای این وضعیت به شما کمک می کند. دکمه برگشت و نوار ناوبری دو گزینه محبوب در این مورد هستند.

برای به دست آوردن یک راه حل دائمی، اولین چیزی که باید امتحان کنید، راه اندازی مجدد نرم افزاری است. این کار تداخل ناشی از هر برنامه یا نرم افزار معیوب را متوقف می کند.

اگر راه اندازی مجدد جواب نداد، برای مدتی از گوشی خود در حالت ایمن استفاده کنید. بررسی کنید که آیا دکمه ها در حالت ایمن کار می کنند یا خیر. اگر بله، پس باید برنامه‌هایی را که اخیراً دانلود کرده‌اید حذف کنید، یا بهتر از آن، سعی کنید دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.

سیستم و نرم افزار تلفن خود را همیشه به روز نگه دارید. فایل های کش را به طور منظم حذف کنید و مطمئن شوید که از بازی های سنگین زیادی استفاده نمی کنید.

اگر مشکل دکمه پس از سقوط یا آسیب آب شروع شد، بهتر است دستگاه خود را به یک مرکز تعمیر حرفه ای ببرید زیرا احتمال آسیب سخت افزاری وجود دارد.

10- مشکل از کار افتادن برخی اپلیکیشن ها

این مشکل رایج است و حتی در معروف ترین برنامه های موجود نیز رخ می دهد و همیشه به دلیل برخی از خطاهای نرم افزاری یا به روز رسانی هایی که مشکلاتی دارند رخ می دهد و در نهایت راه حل آن اغلب دانلود به روز رسانی جدید است.

برخی از برنامه‌ها با به‌روزرسانی‌ها ، مواردی را اضافه می‌کنند که با سیستم فعلی گوشی شما سازگار نیستند، بنابراین می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید: 

از آپدیت بودن اپلیکیشن مطمئن شوید، اگر آپدیت نشد همین الان این کار را انجام دهید و سپس گوشی را ریستارت کنید

در مرحله دوم، به مدیر برنامه بروید و کش ذخیره شده را پاک کنید

اگر مشکل برطرف نشد، برنامه را حذف کرده و دوباره دانلود کنید

11- فلاش دوربین کار نمی کند

اگر می بینید که چراغ قوه دوربین شما عملکردی ندارد، در اینجا چند کار اساسی برای بررسی و رفع مشکل وجود دارد.

اگر روشنایی کافی وجود داشته باشد و فلاش کار نمی کند.بررسی کنید که آیا حالت عکاسی که استفاده می کنید از فلاش پشتیبانی می کند یا خیر. در برخی از حالت های دوربین مانند Time-lapse و Light Painting، فلاش به طور خودکار غیرفعال می شود.

مطمئن شوید که باتری برای استفاده از چراغ قوه کافی است. در بسیاری از انواع گوشی ها، فلاش در لحظه ای که شارژ به زیر 15 یا 10 درصد می رسد فلش دوربین غیرفعال می شود.

استفاده بیش از حد از فلاش ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد و از کار افتادن آن شود. در این صورت کمی صبر کنید و دوباره امتحان کنید.

برنامه دوربین را بازنشانی کنید! به Settings >> Camera > Storage بروید. در اینجا گزینه پاک کردن داده ها را مشاهده خواهید کرد. این کار را انجام دهید و امیدوارم فلش دوباره کار کند.

جمع بندی

هر کدام از مشکلات شایع گوشی های موبایل یک جنبه تاریک دارد، به خصوص وقتی صحبت از فناوری و نحوه استفاده و برخورد ما با آن می شود. از این رو در این مقاله رایج ترین مشکلات گوشی های هوشمند و نحوه حل این مشکلات را برای شما نوشتیم. وقتی در مورد تلفن های هوشمند صحبت می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از مشکلات فنی حل نشدنی وجود دارد که حل یا حتی درک آنها برای ما دشوار است و تنها با مراجعه به مراکز تعمیر و نگهداری و متخصصان می توان آنها را رفع کرد

  • ممکن است در نهایت مجبور شوید برای تعویض قطعات معیوب یا رفع هرکدام از مشکلات رایج گوشی های هوشمند، هزینه های مالی را متحمل شوید.
  • اما در عین حال، بی نهایت مشکل و نقص وجود دارد که می توانیم بدون مراجعه به مراکز نگهداری، آنها را برطرف کرده و تعمیر کنیم.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

نوزده + دو =