مقایسه گوشی میان رده و پرچم دار جدید 2023 و دست دوم

دسامبر 9, 2023

ببینید دوست عزیز، قبل از اینکه شروع کنیم به دنبال گوشی باشیم، یه چیز مهمه که باید بهش فکر کنیم. واسه اینکه بهتر تصمیم بگیریم، باید بدونیم به چی نیاز داریم و چقدر میخوایم هزینه کنیم. یعنی می‌خوایم یه گوشی معمولی راحت و قیمت مناسب داشته باشیم یا دنبال یه گوشی تخصصی با قابلیت‌های فوق‌العاده هستیم؟! وقتی این سوال رو پیش بیاریم، انتخاب خودمونو به دو دسته تقسیم کردیم: گوشی‌های میان‌رده و گوشی‌های پرچمدار.

بهتره بدونیم دقیقاً این دو دسته تو چی تفاوت دارن. خب، اگه تو دسته میان‌رده بیشتر جذب می‌شیم، یعنی دنبال یه گوشی خوب و خیلی پیچیده نیستیم و قیمت مناسب برامون اهمیت داره. اینا تو تکنولوژی به معنای واقعی کلمه دوست‌داشتنی‌ هستن. اما اگه تصمیم داریم تا حد اخرش بریم و یه گوشی حرفه‌ای و قدرتمند بخریم، پرچمدارها گزینه‌ی ما هستن. این‌ پرچمدارها توی کارهای سنگین عالی هستن و نیازمند به پردازش قوی کم نمیارن و دوربین‌های خیلی عالی و مجهز دارن.

پس حالا سوال اینه که چه تفاوت‌هایی توی این دو دسته وجود داره؟ اگه دقت کنید، می‌بینید که هر کدوم خصوصیت‌ها و ویژگی‌های خودشون رو دارن. پس می‌تونید با این مقایسه‌ای که تیم دیجیباران تهیه کرده، تصمیم بهتری بگیرید. اگه می‌خواید بدونید موقع رفتن به فروشگاه باید به کدوم سمت خیره بشید یا زمان خرید اینترنتی دستتون کجا باید بگیرید، این مقاله جواب سوالتون رو می‌ده.

ابتدا گوشی های میانرده بود یا پرچمدار ؟!

داستان گوشی‌های میان‌رده به یک سری تغییرات و تحولات در بازار تلفن همراه برمی‌گرده. این روزها با سر و صدا و جیغ جیغ تبلیغات گوشی‌های پرچمدار، احتمالاً فراموش شده که یک زمانی تعدادی از شرکت‌های معروف و موفق مثل سونی و نوکیا در این عرصه توپ رو به تور می انداختن! واقعیت این بود که فقط تعداد معدودی از شرکت‌ها مثل سامسونگ از کره و اپل از آمریکا توانستند در این بازار باقی بمونن و از بحران بازار موبایل چند سال پیش جون سالم به در ببرند.

ظهور میانرده به دست کارخانه های چینی

بحران بازار موبایل گذشت و بعداً شرکت‌های چینی به علاوه خلاقیت و نوآوری شان، وارد این عرصه شدن و تونستند گوشی‌های با کیفیت و ارزون قیمت خودشون رو به بازار بیارن. این گوشی‌ها تونستند بازخورد مثبت مردم را بدست بیارن و حتی گاهی به پای پرچمدارها برسن. در واقع، این گوشی‌های مقرون به‌صرفه و بخاطر قیمت مناسب و کیفیتی که ارائه دادن حسابی جا باز کردند، این گوشی‌های میان‌رده اند که توانستند گوشی‌های پرچمدار و پرهزینه رو به چالش بکشن و محبوبیت بیشتری به دست بیارن.

درباره گوشی های میانرده

بیشتر ما توی دنیای تکنولوژی با گوشی‌های پرقدرت و گرانقیمت آشنا هستیم، اما گوشی‌های میان‌رده رو هم حتما شنیدی. خب، گوشی‌های میان‌رده یعنی اون دسته گوشی‌های هوشمند که توی نقطه وسط قرار دارن، نه خیلی قوی و نه خیلی گرون و نه خیلی ضعیف و ساده! با این گوشیا میتونی تو عکسا خوب و شفاف بگردی، با باتریشون هم که زندگی روزمرتون رو کم نمیاره و همه‌ی کارهای روزانه رو می‌تونید انجام بدید. یعنی خلاصه اگه نه عاشق بازی‌های پرقدرت و گرافیک بالا هستید و نه دنبال تخصصی‌ترین دوربین، این گوشی‌ها بهتون میاد. چیزی مثل انتخاب خوب و عاقلانه برای کسانی که می‌خوان با پول کمتر یک گوشی مناسب و با کیفیت خوب داشته باشن!

نگاهی به پرچمداران

حتماً شنیدیم که گوشی‌های پرچمدار یا Flagship اون دسته تلفن‌های هوشمند قدرتمند و البته گرانترن. این‌ها جزو تازه‌ترین و بهترین محصولات شرکت‌ها هستن و هر چی تکنولوژی پیشرفته‌تری تونسته باشه، تو این گوشی‌ها پیدا میشه. دوربین‌هاشون واقعاً شگفت‌انگیزن و توی بازی‌ها و برنامه‌ها هم اجرایی عالی دارن. البته این همه قدرت هم به قیمتش می‌ارزه و باید پول زیادی براشون بذاریم. پس اگه عاشق عکس‌برداری با کیفیت و عاشق گیج کردن پردازنده‌های بازی‌ها هستید، گوشی‌های پرچمدار میتونه انتخاب خوبی باشه. ولی یادتون نره که به کیفیت بالا هم باید قیمت بالا پرداخت کنید!

آیا همه افراد به پرچمدارها نیاز دارن !؟

همیشه سوال خوبیه که آیا واقعاً به همه اون امکانات گوشی‌های پرچمدار نیاز داریم یا نه؟ وقتی داریم گوشی می‌خریم، اولین چیزی که باید بهش فکر کنیم اینه که چه چیزایی ( امکاناتی ) واقعاً برای ما مهمه و باید توی گوشیمون باشه؟! گوشی‌های پرچمدار امکانات خیلی زیادی دارن و عالی هستند ولی ممکنه بخاطر قیمت بالای خرید کاملاً دلسردتون کنن و نشه واقعاً بهشون دسترسی داشته باشید.

ولی خیلی نگران نباشید چون واقعیت اینه که فقط اونایی که امکانات گوشی های پرچمدار واقعا علاقه‌مند و نیازمند هستن، می‌تونن بهره‌برداری بهینه ازشون داشته باشن. مثلاً اگه شغلتون عکاسیه و به دوربین خیلی خفن نیاز دارید، پس احتمالاً به یه گوشی پرچمدار با دوربین پیشرفته نیاز دارید. یا اگه دارید توی بازی‌های سنگین و برنامه‌های پیچیده وقت می‌ذارید، اون مواقع گوشی پرچمدار می‌تونه بهتون کمک کنه.

اما اگه مثل اکثر افراد هستید و استفاده‌تون از گوشی، بیشتر توی مسائل روزمره و کارهای ساده‌تره، ممکنه یه گوشی میان‌رده بهترین انتخاب باشه. این‌جور گوشی‌ها خیلی از قابلیت‌های اساسی مثل تماس، پیام‌رسانی و مرور اینترنت ، دوربین و نمایشگر قابل قبول رو داره و البته هزینه خرید کمتری دارن و ممکنه بهتر به نیازهایتون بخورن.

پس بهتره قبل از خرید، خودتون رو بشناسید و دقیق ببینید که چه امکاناتی براتون واقعاً ضروریه. اگه احساس می‌کنید به امکانات پرچمداران نیاز دارید و قدرتمندترین ابزارها رو می‌خواید، پرچمدار رو انتخاب کنید. اما اگه استفاده‌تون محدودتره، میان‌رده هم می‌تونه گزینه‌ی خوبی باشه و از همه جهات راضیتون کنه.

آیا میانرده ها توان رقابت با پرچم دارها را دارن ؟!

این گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار در کنار هم شرایطی می‌سازن که می‌تونیم بگیم “وااای، تفاوت‌هاشون دیگه گم شده!”.

یادته؟ چند سال پیش که گوشی‌های میان‌رده را دیدیم؛ معلوم بود که با پرچمدارا اصلاً نمی‌تونن رقابت کنن. واقعاً اون موقع خیلی گوشی‌های میان‌رده تو نظر همه ناکارآمد بودن. انگار همشون اونموقع داشتن تلاش می‌کردن که توی یه مسیر اشتباه برن و نتیجش هم این شد که ما انتخابی جز گوشی‌های پرچمدار نداشتیم!

ولی حالا چه خبر؟ با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در روند توسعه گوشی‌ها، این داستان عوض شده. یعنی تفاوت‌هاشون به حداقل رسیده. این روزا گوشی‌های میان‌رده کمتر با پرچمدارا اختلاف دارن. البته دیگه اینقدر شبیه پرچمدارا نیستن که جایگزین اونها شده باشن و تفاوت‌هاشون تا حدی باز مونده، ولی بازم دیگه مثل اون اوایل نیست که فاصله‌شون چیزی بود که حتی نمی‌شد با چشم دید!

اگه به گذشته نگاه کنی، یه گوشی میان‌رده‌ای که تو سال 2017 از کمپانی سامسونگ اومده بود به اسم گلکسی J5 رو می‌بینی. این گوشی اصلاً قوی و زیبا نبودو حتی اون موقع هم که کلن گوشی ارزون بود نتونست باعث جلب رضایت کاربرا بشه چون اصلاً نمی‌تونست نیازهاشون رو برآورده کنه.

حالا اینجوری تصور کن، توی اون دوران اگه گوشی میان‌رده‌ای می‌خواستی، باید از گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌کردی. اما الان، اگه تو گرونی‌های گوشی‌های پرچمدار گیر افتادی، می‌تونی برای خودت یه گوشی میان‌رده با کیفیت بخری که حتی کل نیازهاتو برآورده کنه.

خلاصه اینکه، حالا وقتی به سال‌های قبل نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر چیزها تغییر کرده. گوشی‌های میان‌رده اون موقع نمی‌تونستن جای گوشی‌های پرچمدارا رو بگیرن، اما حالا خیلی از ما می‌تونیم از این دسته گوشی‌ها استفاده کنیم و خوشحال باشیم.

در سال 2017 پرچمدار نوت 8 اومد و همه‌ی چشم‌ها به سمتش دوخته شد. حاشیه باریکش، پردازنده 10 نانومتری، رم 6 گیگابایت، دوربین دوگانه و قلمش واقعاً جالب بود. از نظر امکانات و عملکرد، نوت 8 به‌وضوح از گلکسی J5 برتر بود، اما داستان خیلی خیلی ساده‌تر از این بود.

موضوع به این برمی‌گرده که گلکسی J5 از دسته‌ی گوشی‌های میان‌رده بود. این گوشی به اندازه‌ی کافی امکانات نداشت تا تمام نیازهای یک کاربر عادی رو برآورده کنه. اگه حتی به گلکسی J5 امکانات بیشتری داده می‌شد، باز هم نمی‌تونست با پرچمدار نوت 8 رقابت کنه، چون پرچمدار نوت 8 از ابتدا برای دسته‌ای از کاربران طراحی شده بود که به ویژگی‌ها و امکانات بیشتر نیاز دارند.

حالا به سادگی بگم، اینکه آیا امکانات پرچمدار نوت 8 واقعاً تفاوتی در زندگی روزمره کاربران عادی ایجاد می‌کنه یا نه، به نوع استفاده از گوشی بستگی داره. اگه شما یک فردی هستید که به امکانات ویژه‌ای مثل قلم استایلوس نیاز دارید، یا به انجام کارهای سنگینی از گوشی خودتون استفاده می‌کنید، ممکنه گوشی پرچمدار تفاوتی ایجاد کنه. اما اگه توی استفاده روزمره تون از گوشی، به امکانات پیشرفته‌تر نیازی ندارید، خوب خب، گوشی‌های میان‌رده هم امکانات کافی رو برای شما دارن.

گوشی های میانرده جدید جواب انتظارات شما رو میده

واقعاً با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های میان‌رده جدید به اندازه‌ای پیشرفت کردن که تمام نیازهای کاربران رو برآورده کنن. از لحاظ طراحی، کیفیت سخت‌افزار، دوربین و همچنین عمر باتری، این گوشی‌ها به واقع می‌تونن با پرچمداران رقابت کنن. تصور کن که حتی بازی‌ها و برنامه‌های سنگین هم اکنون روی گوشی‌های میان‌رده جدید به راحتی اجرا می‌شن، به خصوص اگه به چیزهایی مثل صفحه نمایش با کیفیت یا سخت‌افزار قدرتمند نیاز داری میتونی روی میانرده جدید حساب کنی

برای تصمیم‌گیری باید از خودت سوال کنی که آیا به سخت افزار و ویژگی های برتر پرچمداران نیاز داری یا نه؟ اگه از اون دسته افرادی هستی که به امکانات خاص مثل استفاده از قلم یا دوربین‌های پیشرفته نیاز دارن، پرچمدارا بهترین گزینه هستن. ولی اگه به‌طور روزانه از گوشیت استفاده می‌کنی و نیازهای عادیت رو باید برآورده کنی، یک گوشی میان‌رده کاملاً کفایت می‌کنه.

مقایسه سخت‌افزار گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار

یه چیزایی برایتون دارم که مهمه و الان در مورد سخت‌افزار گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار توضیح می‌دم. خب، بیاین یه دقیقه بهم گوش بدید، دوستان:

یکی از عللی که گفتیم گوشی‌های میان‌رده در چند سال اخیر خیلی بهتر شده، مربوط به بهبود تراشه‌هاست که توی این گوشی‌ها استفاده می‌شه. تراشه‌هایی که توی گوشی‌های میان‌رده استفاده می‌شن، دیگه از هسته‌هایی ضعیف مثل A53 و A55 استفاده نمی‌کنن. به جاش از هسته‌های با توانمندی بهتری مثل Cortex-A76 و حتی A77 استفاده می‌شه، که تقریباً مشابه چیزهایی هستن که توی پرچمدارها هم استفاده می‌شه.

این بهبود تراشه‌ها باعث شده که خیلی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که معمولاً برای گوشی‌های پرچمدار بود، به گوشی‌های میان‌رده منتقل بشه. به عنوان مثال می‌تونم به ضبط ویدئوهای با کیفیت 4K، پشتیبانی از صفحه‌های با رزولوشن بالا، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته وای‌فای و بلوتوث، سرعت اتصالات LTE و 5G و اضافه کردن دوربین‌های چندگانه با رزولوشن بالا اشاره کنم.

یک مثال

ببین، یه مثال از تراشه‌ای که تو گوشی‌های میان‌رده استفاده میشه، “Snapdragon 732G” از کوالکامه. فکر کنم تو گوشی Poco X3 از شیائومی این تراشه‌ی خفن استفاده شده. این تراشه‌، با فناوری‌های خفن، توانایی کار با مصرف کمتر انرژی رو داره.

این تراشه یه پردازنده هشت هسته‌ای داره با نام Kryo 470 که سرعت‌های مختلفی داره و به مصرف کمتر انرژی هم بهینه شده. برای پردازش گرافیکی هم از GPU Adreno 618 استفاده میشه که باعث بهتر شدن اجرا و بازی‌ها میشه.

همچنین، Snapdragon 732G از تکنولوژی مدیریت انرژی استفاده می‌کنه که باعث بهترین استفاده از باتری میشه. به اضافه اینا، از امکاناتی برای بهترین عملکرد تو موقعیت‌های مختلف هم استفاده می‌کنه، مثل اپتیمایز کردن بازی‌ها و برنامه‌ها.

با ترکیب همه‌ی اینا، Snapdragon 732G میشه نمونه‌ی خوبی از یه تراشه‌ی میان‌رده کم‌مصرف با عملکرد قوی که تو گوشی‌های میان‌رده با قابلیت‌های مختلف و کارایی بالا استفاده میشه.

در اینجا یک جدول مقایسه برخی از امکانات مهم بین گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار برای شما آماده کرده‌ام:

امکاناتگوشی میان‌ردهگوشی پرچمدار
قدرت پردازشی تراشهمعمولاً از تراشه های 8 هسته متوسط به بالا استفاده می‌کننداز هسته‌های قدرتمند و جدید استفاده می‌کنند
دوربین اصلیدوربین‌های چندگانه با کیفیت و رزولوشن متوسط تا بالادوربین‌های با کیفیت و رزولوشن بسیار بالا به همراه فناوری های جدید مانند پریسکوپ
قابلیت ضبط ویدئو 4Kبلهبله حتی بیشتر تا 8K
قابلیت اتصال به اینترنت 5Gدر بعضی مدل‌هابله اکثرا دارند
کیفیت نمایشگررزولوشن و کیفیت خوب، اما ممکن است از OLED استفاده نشودرزولوشن و کیفیت بسیار بالا، معمولاً از OLED استفاده می‌کنند
حافظه رم و ظرفیت داخلیمعمولاً 6-8 گیگابایت رم و 128-256 گیگابایت حافظه داخلیمعمولاً 8-16 گیگابایت رم و 256-512 گیگابایت حافظه داخلی تا یک ترابایت
قدرت باتری و شارژ سریعباتری متوسط تا بالا و شارژ سریع خوبباتری بسیار قوی و شارژ سریع عالی تا 120 وات و بیشتر
قابلیت‌های اتصال و بلوتوثپشتیبانی از وای‌فای و بلوتوث با کیفیت بالاپشتیبانی از آخرین نسخه وای‌فای و بلوتوث
مقاومت در برابر آب و گرد و غبارمعمولاً دارای استاندارد IP درجه گوناگونمعمولاً دارای استاندارد IP68 یا IP69K یا بالاتر
امکانات ویژه نرم‌افزاری و سخت‌افزاریمعمولاً بهبودهای جالب در سیستم‌عامل و برخی امکانات ویژهامکانات پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، از جمله تشخیص چهره و اثر انگشت تحت صفحه‌نمایش و به روز رسانی های چندساله
قیمتمعمولاً مناسبتر و اقتصادی‌ترمعمولاً گران‌تر و به قیمت پرچمدارها

لطفاً توجه داشته باشید که این جدول به طور کلی به مقایسه امکانات اصلی اشاره می‌کند و امکانات و جزئیات بیشتری نیز در هر دسته‌بندی ممکن است وجود داشته باشد. همچنین، توجه داشته باشید که مدل‌های خاصی می‌توانند از این الگوها خارج شوند و امکانات خاصی را به هر دسته‌بندی اضافه کنند.

تفاوت پرچمدار و میانرده از نظر دوربین

حالا درباره دوربین‌ها حرف می‌زنیم، چون همه ما دنبال یه دوربین خوب هستیم. امروزه گوشی‌های میان‌رده، توی این زمینه خیلی پیشرفت کردن. گرچه دوربین‌های پرچمدارا باهاشون قابل مقایسه نیستن، ولی این رو بگم که دوربین‌های گوشی‌های میان‌رده به قدری بهتر شدن که تفاوت عکس‌های ثبت شده با پرچمدارا کمتر از قبله.

این گوشی‌های میان‌رده با قیمت خوب، دوربین‌های خوبی دارن. به عنوان مثال، یه شیائومی نوت 10 داریم که دوربین 108 مگاپیکسلی داره و حتی پنج تا دوربین عقب داره. یا مثلاً یه ریلمی X2 Pro که دوربین 64 مگاپیکسلی داره. این گوشی‌ها از دسته میان‌رده هستن و با قیمت مناسب، دوربین‌های با کیفیتی دارن که خیلیا ازشون خوششون میاد.

با کمک تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها و سنسورهای با رزولوشن بالا، و خصوصا به لطف هوش مصنوعی ؛ حالا گوشی‌های میان‌رده می‌تونن حتی توی محیط‌های تاریک، عکس‌های باکیفیتی بگیرن.

خلاصه مقایسه گوشی میان رده و پرچم دار از نظر دوربین میشه گفت، دوربین‌های گوشی‌های میان‌رده به نظرم توی مواردی مثل ثبت جزئیات، دقت رنگ‌ها و حتی توی محیط‌های تاریک، به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کردن.

تفاوت در طراحی و ظاهر

شنیدم که این روزها گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار تو طراحی‌شون تفاوت زیادی ندارن. این گذشته که گوشی‌های میان‌رده یه جورایی بی‌روح بودن و طراحی‌های کمی کسل‌کننده داشتن، الان دیگه اینطور نیست. کمپانی‌ها حالا خلاقیت خودشون رو به کار گرفتن و طراحی‌هایی که به ظاهر مشابه گوشی‌های پرچمدارن نزدیکه را برای گوشی‌های میان‌رده استفاده می‌کنن.

به طور عمومی، گوشی‌های میان‌رده جدید دیگه اون طراحی‌های قدیمی و کلاسیک رو ندارن. حتی تو طراحی‌شون از مواد بهتر و ظاهر الهام‌بخش‌های مدل‌های پرچمدار هم استفاده شده. فقط تفاوت کوچیکی که دارن، مربوط به موادیه ای هست که تو ساختشون استفاده می‌شه. ولی در کل، اگه به یه گوشی میان‌رده نگاه کنی، ممکنه بخوای بگی “وای، طراحی‌ش مثل پرچمداراست!”

از اونجایی که گوشی‌های پرچمدار طراحی‌های لوکس و جذابی دارن و روی فروش اونها تاثیر داره؛ حالا این طراحی‌ها به گوشی‌های میان‌رده هم رسیده. یعنی می‌تونی با خرید یه گوشی میان‌رده هم از اون طراحی‌های شیک و خوش‌دست لذت ببری.

باتری های قدرت مند برای میانرده ها وجود دارد

قبلاً، فقط گوشی‌های خاص دارای باطری بزرگ و ظرفیت بالا بودند که معمولاً پرچمدار بودن. اما الان، گوشی‌های عادی هم با باتری‌های بزرگ 5000 میلی آمپر ساعت دارن. یعنی گوشی‌های میان‌رده هم می‌تونن با باتری قوی ساعت ها روشن بمونن و بهترین وضعیت رو داشته باشن.

این تغییرات به خاطر پیشرفت تکنولوژی در ساخت باتریا و بهتر شدن کاراییشون اتفاق افتاده. از طرحی امروزه نیاز به باتری بزرگ و حجیم نیست، چون با تکنولوژی‌های جدید باتری ها و کم مصرف شدن پردازنده ها میشه بهتر از گذشته باهاشون کار کرد. گوشی‌های میان‌رده هم می‌تونن باتری با ظرفیت بالا داشته باشن، بدون اینکه فضای زیادی رو اشغال کنن.

این تغییرات باعث میشه که کاربران گوشی‌های میان‌رده هم بهره‌وری بیشتری از باتری ببرن و مدت زمان استفاده رو طولانی‌تر کنن. با بهبودهایی که تو نرم‌افزار و سخت‌افزار میانرده های جدید اعمال میشه، ممکنه این گوشیا تو مصرف انرژی بهینه‌تر از قبل عمل کنن و باتری‌هاشون بیشتر دوام بیارن.

مقایسه امکانات و ارزیابی برای مقایسه گوشی میان رده و پرچم دار

دوستان عزیز، توی اینجا می‌خوایم به موضوع خرید گوشی‌های هوشمند و انتخاب بین گوشی‌های میان‌رده و پرچمداران بپردازیم. خب، دوستان، این گوشی‌ها مثل دو دسته خواهر و برادر هستن، هر کدوم دارای خصوصیت‌ها و حس و حال خودشون هستن و باید با دقت انتخاب کنید. ما توی این جدول، این دو گروه رو با هم مقایسه کردیم که شما بتونید بهترین تصمیم رو برای خودتون بگیرید. پس خب، دوستان، آیا می‌خواید یک گوشی پرچمدار دست دوم بخرید یا یک گوشی میان‌رده آکبند؟ با هم به این سوال پاسخ می‌دیم و بهترین گزینه رو برای خودمون پیدا می‌کنیم.

ویژگی / تفاوتگوشی‌های میان‌ردهگوشی‌های پرچمدار
قدرت پردازشیمعمولاً متوسطبسیار قوی
دوربین‌هاکیفیت متوسط تا خوبدوربین‌های عالی با قابلیت‌های پیشرفته
طراحی و ساختاغلب از مواد معمولی‌تراستفاده از مواد با کیفیت و طراحی شکیل
نمایشگرکیفیت خوب با اندازه متوسطنمایشگرهای با کیفیت و بزرگتر
اتصالات بی‌سیماکثر امکانات اتصال معمولیپشتیبانی از فناوری‌های جدید اتصال
عمر باتریمعمولاً متوسطممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً بهترین تکنولوژی‌ها را دارند
قیمتمعمولاً مقرون به صرفه‌تربالاترین قیمت به دلیل قدرت و ویژگی‌های بیشتر
عملکرد در بازی‌هامعمولاً به خوبی اجرا می‌شوندبهترین عملکرد در بازی‌ها و برنامه‌های سنگین

اصول مقایسه گوشی میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی

مقایسه گوشی میان رده و پرچم دار یک مساله مهم است که ذهن خریداران را مشغول می کند. مسلما گوشی های پرچمدار و جدید همیشه آخرین مشخصات و امکانات را دارند اما با قیمت های نجومی عرضه می شوند که باعث می شود اکثر کاربران نتوانند آن ها را بخرند، اما اگر یک یا دو سال صبر کنید و سپس به فکر خرید یکی از این گوشی ها باشید چه چیزی نصیب شما خواهد شد؟! 

خوشبختانه، به محض عرضه جدیدترین گوشی‌های هر سری، قیمت گوشی‌های پیشرو که قبلا عرضه شده به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و آن‌ها را از نظر قیمت با گوشی‌های متوسط قابل مقایسه می‌کند . اما کدام انتخاب بهتر است؟ یک میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی کدام برنده خواهند شد ؟!

برای اینکه متوجه شویم بین میان رده جدید یا پرچم دار قدیمی کدام انتخاب بهتر است، می توانیم این گوشی ها را از نظر مشخصات و جنبه های مختلف از جمله؛ قدرت پردازنده و عملکرد آن و همچنین صفحه نمایش و دوربین و باتری با هم مقایسه کنیم و اینگونه می توانیم پیش بینی کنید که کدام گزینه بهترین انتخاب برای خرید موبایل است. ادامه مقاله را همراه دیجیباران باش دوست عزیز

میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی

نمایشگر گوشی را مقایسه کنید

هنگام مقایسه گوشی میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی به نمایشگر نیز توجه کنید. در واقع صفحه نمایش ها یکی از مهم ترین بخش های هر گوشی موبایل هستند، زیرا کیفیت آن برای همه کاربران اهمیت دارد. صفحه نمایش گوشی های پرچمدار “کمی” قدیمی به طور محسوسی نسبت به گوشی های متوسط ​​جدیدتر برتری دارند. گوشی‌های پرچمدار معمولا دارای صفحه نمایش AMOLED با نرخ تازه‌سازی تطبیقی ​​تا 120 هرتز هستند.

در مقابل آنها :

بعد از مقایسه گوشی از نظر نماشگر ، متوجه می شوید که تعداد بسیاری از گوشی های متوسط ​​وجود دارند : آنها دارای صفحه نمایش LCD هستند که نسبت به LED کیفیت پائین تری دارند. اگرچه گوشی های صفحه نمایش LCD بد نیستند و از نرخ تازه سازی بالایی نیز پشتیبانی می کنند، اما در مقایسه با صفحه نمایش های AMOLED بسیار پایین تر به حساب می آیند.

  • در مورد نمایش رنگ ها و رزولوشن باید گفت: پرچمدارها از استانداردهای بالا مانند HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند که به ندرت در یک گوشی رده متوسط دیده می شود.

مقایسه کیفیت دوربین و قدرت عکاسی میان رده و پرچمدار

گوشی های متوسط در تلاش هستند تا بهترین کیفیت دوربین را برای ثبت عکس ها و فیلم های با کیفیت ارائه دهند، زیرا دوربین یکی از مهمترین معیارها برای خرید یک گوشی جدید است. با این حال، گوشی های پرچمدار قدیمی از نظر دوربین ، به راحتی از تمام گوشی های مدرن ” سطح متوسط ” بهتر عمل می کنند.

هنگام مقایسه گوشی جدید و مدل قدیمی متوجه شدیم که وقتی نوبت به دوربین می‌رسد، “گوشی‌های متوسط” بازنده ی رقابت با پرچم دارها هستند.

چرا پرچمدارها دوربین بهتری دارند

برتری پرچمدار از نظر دوربین نه تنها به دلیل فناوری پردازش تصویر و کیفیت بالای سنسورها در مدلهای پرچمدار است، بلکه به دلیل وجود لنزهای بسیار بهتر مانند لنز تله‌فوتو ، مورد توجه همه خریداران است. در روند مقایسه گوشی جدید و مدل قدیمی متوجه می شویم که : گوشی‌های پیشرو دارای ویژگی‌های بسیار مفیدی هستند که به شما کمک می‌کنند تا تصویر را تثبیت کنید و نتایج رضایت‌بخشی به دست آورید.

  • گوشی‌های پرچمدار، عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای فیلم‌برداری با کیفیت بالا یا عکس‌برداری در نور کم به شما ارائه می‌دهند.

عملکرد پردازنده و گوشی در میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی

مشخص است که گوشی های هوشمند پرچمدار با جدیدترین چیپست موجود در زمان خودشان عرضه می شوند. مانند گلکسی اس 22 که با آخرین پردازنده کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه می شود. اما آیا عملکرد فوق العاده این پردازنده ها بعد از یک یا دوسال ادامه خواهد داشت؟! پاسخ این سوال با اطمینان ؛ مثبت است، زیرا پردازنده تلفن های پرچمدار به طور مثال M1 اپل حداقل تا 3 سال بعد از زمان معرفی، بهتر از تلفن های رده متوسط هستند.

شایان ذکر است که سازندگان پردازنده اغلب نام پردازنده‌های پرچمدار قدیمی را تغییر می‌دهند و آن‌ها را در گوشی‌های میان‌رده مدرن در دسترس قرار می‌دهند. نمونه‌هایی از این موارد چیپست‌های اسنپدراگون 860 و اسنپدراگون 870 کوالکام هستند که چیزی جز نسخه‌های اصلاح‌شده اسنپدراگون 855 و اسنپدراگون 865 نیستند.

کیفیت باتری و سرعت شارژ میان رده جدید در مقابل پرچم دار قدیم

در مقایسه گوشی جدید و مدل قدیمی باید گفت: باتری یکی از برجسته ترین جنبه هایی است که گوشی های رده متوسط را نسبت به گوشی های پرچمدار در سطح بالاتری نگه می دارد زیرا باتری های با ظرفیت بالا مانند 5000 و 6000 میلی آمپر ساعت، همیشه در گوشی های متوسط ​​وجود دارند. اما دلیل آن چیست؟ سازندگان گوشی به طراحی ظاهری سری پرچمدار بسیار توجه نشان می دهند. آنها برای باریک تر شدن گوشی های پرچمدار تمرکز می کنند اما این سبک از طراحی منجر به کاهش ظرفیت باتری خواهد شد.

رضایت در بازدهی شارژ در مقایسه گوشی جدید میان رده و مدل قدیمی پرچم دار

اکثر گوشی‌های متوسط و میان رده از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و زمان زیادی برای پر کردن باتری صرف نمی‌کنند و علاوه بر این، گوشی‌های متوسط ​​به دلیل سخت افزار سطح متوسط، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. نرخ ” پائین تر ” به روز رسانی صفحه نمایش و عملکرد ” سطح متوسط ” پردازنده و سایر موارد مشابه باعث می شوند که یک گوشی سطح متوسط حدود 30% مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

در واقع می توان گفت که میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی از نظر باتری بهتر هستند. البته شما می توانید با خرید پاوربانک یا شارژهای بی سیم از بازدهی مناسب باتری گوشی های پرچمدار نیز مطمئن شوید.

امیدوارم این مقاله درباره مقایسه گوشی میان رده جدید در برابر پرچم دار قدیمی برای شما مفید باشد. سوالات و نظرتان خودتان را مطرح کنید. باتشکر

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

14 − 11 =

سبد خرید