افزایش عمر لپ تاپ با 3 نکته برای زنده کردن آن

دسامبر 24, 2023

مفهوم افزایش عمر لپ تاپ یا نوتبوک متفاوت است و مطمئناً با توجه به قیمت بالای لپ تاپ ها، بسیاری از کاربران تمایل دارند دستگاه خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. لپ‌تاپ‌ها با گذشت زمان، کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و سرعت کار و بازدهی آنها کاهش می یابد. البته کاربر می‌تواند با برخی اقدامات فنی مهم، با این موضوع به نحو موثری روبرو شده و عمر لپ‌تاپ را افزایش داده و مدت بیشتری از آن استفاده کند. از طریق تعدادی از اقدامات فنی مانند مدیریت صحیح باتری، افزایش رم و استفاده از حافظه های مدرن SSD می توان افزایش عمر لپ تاپ را محقق ساخت.

درباره افزایش عمر لپ تاپ

همانطور که کریستین هیرش – از مجله آلمانی C’t Shape Computer – درباره افزایش عمر لپ تاپ توضیح داد؛ لپ تاپ را می توان برای مدت 3 تا 5 سال استفاده کرد . ممکن است این دستگاه ها برای استفاده تا مدت 7 سال نیاز کاربر را برای اهدافی که به قدرت محاسباتی بالا نیاز ندارند، رفع کرده و او را راضی نگه دارد. لپ تاپ های  قدیمی ( مدل های نسل پنجم و ششم اینتل یا محصولات مشابه از AMD ) با یک ارتقای جزئی برای کارهایی مانند مرور وب، پخش زنده و برنامه های اداری ، قابل استفاده خواهند بود. در ادامه ، نکاتی برای افزایش عمر لپ تاپ وجود دارد که باهم مرور می کنیم

measures to extend the life of the laptop02

مدیریت صحیح باتری

باتری یکی از پر مصرف ترین قطعات لپ تاپ است که کارایی آن با هر چرخه شارژ ، کاهش می یابد. هیرش توصیه کرد که با باتری باید به درستی کار شود تا افزایش عمر لپ تاپ و کرائی باتری محقق شود و توضیح داد که “باتری باید هر چند هفته یکبار تا زمانی که شارژ کاملا تخلیه شود کار کند و سپس دوباره آن را شارژ کنید تا دستگاه بتواند ظرفیت واقعی  باتری را محاسبه کند.

برخی از مدل‌های لپ‌تاپ دارای برنامه مدیریت باتری هستند و کاربر می‌تواند به این برنامه اعتماد کند تا در حین کار با اتصال کابل برق، شارژر دستگاه باتری را شارژ نکند و فقط برق لپ تاپ راتامین کند. اینکار به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند. البته به هرحال عمر باتری روزی به پایان می رسد و از تعویض باتری گریزی نیست.

جایگزینی باتری، لپ تاپ را تازه نفس می کند

گاهی شرکت های تولید کننده لپ تاپ، باتری های جایگزین را ارائه نمی دهند و یا بسیار گران هستند به طوری که ممکن است قیمت آنها به لپ تاپ جدید نزدیک شود! در اینجا کاربر می تواند از باتری های جایگزین ( تولید شده ) سایر شرکت ها برای افزایش عمر لپ تاپ و ادامه کار با آن به عنوان یک رایانه قابل حمل ، استفاده کند که معمولاً قیمت کمتری دارند؛ اما مشکل اینجاست که باتری ها با توجه به پذیرش بسیاری از شرکت ها در مورد مفهوم طراحی باریک برای دستگاه های جدید ، دیگر به راحتی قابل جدا شدن نیست!

Wolfgang Pauler – از مجله آلمانی “Ship” کامپیوتر توضیح داد: “اغلب اگر کاربر مهارت فنی داشته باشد، با تکیه بر نکات و دستورالعمل های ارائه شده توسط اینترنت می تواند باتری لپ تاپ را تعویض کند” کاربر باید جرات کند و لپ تاپ را باز کند، به خصوص اگر از عملکرد رایانه قدیمی راضی نیست” هیرش افزود: این پایان طراحی سنتی لپ‌تاپ‌ها است، زیرا برنامه‌ها به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارند و ویدیوها اکنون با وضوح و کیفیت بسیار بالاتر در دسترس هستند و اگر ظرفیت لپ تاپ ثابت بماند آنگاه سرعت کاهش می یابد.

گسترش فضای حافظه RAM

کندی لپ‌تاپ‌ها اغلب به دلیل حافظه دسترسی تصادفی یا همان رم است . با باز کردن مدیر وظیفه task manager رایانه‌های مجهز به سیستم عامل «Microsoft Windows» با فشردن همزمان دکمه‌ها  (Ctrl + Alt + Delete) می‌توان این مشکل را شناسایی کرد. اگر رم نزدیک به 100% کار می کند، بخشی از فشار عملیات آن به هارد دیسک  منتقل می شود و بسیار کندتر کار می کند ، پس کاربر باید به فکر ارتقای رم باشد.

حافظه دسترسی تصادفی را می توان با تکیه بر تراشه های حافظه گسترش داد. ممکن است شکافی در لپ تاپ وجود داشته باشد که به کاربر اجازه می دهد تراشه دیگری را به عنوان رم دوم نصب کند، یا تراشه استفاده شده را می توان با حافظه بالاتر جایگزین کرد. البته اگر رم به برد اصلی متصل نشده باشد!

تعداد دیسک های SSD را افزایش دهید

در صورت کهنه یا پر بودن هارد دیسک ها می توان با تکیه بر هارد دیسک هایی با تکنولوژی های روز و یا افزایش ظرفیت ذخیره سازی برای سرعت بخشیدن به سرعت کار لپ تاپ ها این مشکل را حل کرد. کارشناسان آلمانی توصیه می‌کنند که دیسک‌های هارد مغناطیسی را جدا نموده و از آنها صرف نظر کرده و حافظه SSD را جاگزین دیسک مغناطیسی کنید ؛ زیرا آنها سریع کار می‌کنند و برای افزایش عمر لپ تاپ مفید هستند

روش های ارتقای حافظه

اگر لپ‌تاپ دارای یک هارد دیسک با ظرفیت ذخیره‌سازی کم باشد، می‌توان آن را با یک هارد دیسک با حافظه بیشتر جایگزین کرد. اغلب یک اسلات رایگان “M.2” برای نصب یک دیسک استاتیک اضافی وجود دارد و نیازی به حذف حافظه قبلی نیست. گاهی یک هارد دیسک خارجی ( اکسترنال ) می‌تواند وجود داشته باشد و اتصال آن به لپ تاپ از طریق پورت USBامکان پذیر است، به طوری که اطلاعات به راحتی منتقل می شود. هارد اکسترنال به هرحال ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را فراهم می کند.

بررسی پردازنده ها برای افزایش عمر لپ تاپ

مدیر وظیفه ( task manager ) به کاربر اجازه می دهد تا میزان بار روی پردازنده و کارت گرافیک را شناسایی کند که به عنوان “CPU” و “GPU” شناخته می شود، البته این قطعات در لپ تاپ ها قابل تعویض نیستند و اگر پاسخگوی نیاز شما و حتی نصب نسخه جدید ویندوز نیست ، حتما به فکر تعویض لپ تاپ باشید.

تمیز کردن دریچه هوا برای افزایش عمر لپ تاپ

در اینجا اقدامات ساده ای برای افزایش عمر لپ تاپ وجود دارد که به دارندگان آن کمک می کند تا رایانه قابل حمل خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، فن باید به درستی کار کند تا لپ تاپ خنک شود. بنابراین دریچه های هوا باید به طور منظم با جاروبرقی ( با کمترین میزان مکش ) تمیز شوند تا پردازنده در معرض گرمای بیش از حد قرار نگیرد و عملکرد آن محدود نشود. علاوه بر این، لپ تاپ باید هر از گاهی به طور کامل راه اندازی مجدد شود. لپ تاپ معمولاً پس از هر بار راه اندازی مجدد، سریعتر کار می کند.

سرویس دستگاه

معمولا در یک دوره زمانی 3 الی 6 ماهه بهتر است به یک تعمیرگاه و نمایندگی مجاز مراجعه کنید تا دستگاه شما را بررسی نموده و ایرادات احتمالی را کشف کند. البته توصیه ما این است که به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا هزینه های اضافه و پیشنهادات تجاری بیهوده را دریافت نکنید!

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

3 × پنج =

سبد خرید