فواید اینترنت و کاربرد شبکه از 20 سال پیش تاکنون!

فواید اینترنت و کاربرد شبکه های کامپیوتری از 20 سال پیش تاکنون ، بسیار مهم و در خور توجه است. یک شبکه کامپیوتری شامل دو یا چند کامپیوتر است و این دستگاه ها از طریق سیم های متصل به هم ( کابل و یا به صورت بی سیم ) به یکدیگر متصل می شوند تا داده ها و اطلاعات بین آنها رد و بدل شود. این امکان وجود دارد که اجزای شبکه کامپیوتر ، چاپگر و … دوربین‌ها، تلفن‌ها، سرورها، پایگاه‌های داده یا هر دستگاه دیگری که برای تبادل داده با یکدیگر نیاز به ارتباط با دستگاه‌های دیگر دارند. از طریق شبکه متصل شوند.

شبکه های کامپیوتری را می توان بر اساس روش اتصال بین دستگاه ها طبقه بندی کرد. سه نوع شبکه اصلی “بر اساس روش اتصال” وجود دارد:

  1. شبکه‌های سیمی که از طریق اتصال سیم و کابل به یکدیگر متصل می‌شوند، یا با سیم‌های مسی پیچ خورده یا فیبر نوری
  2. شبکه بی‌سیم که به ارتباط امواج رادیویی بین شبکه‌ها بستگی دارد.
  3. شبکه های پیشرفته تری وجود دارد. آنها شبکه های ماهواره ای هستند که دستگاه ها از طریق سیگنال های ماهواره ای ارسال شده به زمین به یکدیگر متصل می شوند و دقیق ترین و سریع ترین شبکه های روی زمین هستند.

فواید اینترنت و کاربرد شبکه های کامپیوتری

انواع مختلفی از شبکه ها وجود دارد و هر نوع دارای کاربری خاص و معیارهای خاصی است.  منطقه جغرافیایی یکی از مهم ترین عوامل کنترل کننده برای نوع شبکه مورد استفاده است. انواع شبکه ها در دنیای کامپیوتر شامل این موارد است

شبکه محلی: شبکه ای است که دستگاه های را در یک مکان یا یک ساختمان قرار می دهند. به عنوان مثال، یک شبکه در یک دانشگاه به عنوان شبکه محلی در نظر گرفته می شود و می تواند فقط از تعداد محدودی کامپیوتر تشکیل شود.

شبکه مدنی یا شهری (MAN) شبکه ای است که کل یک شهر را در حد  محدوده جغرافیایی بسیار وسیعی در بر می گیرد.

شبکه گسترده: بزرگترین مثال آن اینترنت است. اینترنت یک شبکه گسترده در نظر گرفته می شود زیرا بیش از یک کشور و قاره را پوشش می دهد.

 Personal Area Network: شبکه ای است برای یک نفر و شامل دستگاه های مختلفی است که شخص با آنها کار می کند. مانند کامپیوتر، تلفن و چاپگر و معمولاً در محدوده حضور مالک این وسایل قرار دارند.

اشکال یا همان توپولوژی شبکه های کامپیوتری

اشکال شبکه های کامپیوتری بسته به اهداف استفاده از آنها متفاوت است و اشکال آن بر اساس توزیع دستگاه ها یا بر اساس روش و جهت انتقال داده ها یا وابستگی دستگاه های شبکه به سرور اصلی که انتقال را تنظیم می کند متفاوت است. اشکال شبکه های کامپیوتری را در ادامه مرور می کنیم

 شکل خطی : اولین و قدیمی ترین شکل شبکه است که یک خط اصلی است که تمام دستگاه های موجود در شبکه به آن متصل هستند و به عنوان خط اصلی انتقال داده استفاده می شود و در صورت قطع شدن خط، شبکه کاملاً مختل می شود.

شکل حلقه : در این شکل شبکه ، دستگاه‌ها مستقیماً به دستگاه‌های مجاور متصل می‌شوند و چیزی شبیه به حلقه را تشکیل می‌دهند، به طوری که هر دستگاه در شبکه به دو دستگاه دیگر در شبکه متصل می‌شود و داده‌ها در این خط منتقل می‌شوند.

شکل ستاره : دستگاه هایی به این شکل به یک دستگاه اصلی متصل می شوند که وظیفه انتقال داده ها بین دستگاه های داخل شبکه را بر عهده دارد و اگر این سرور اصلی از کار بیفتد کل شبکه از کار می افتد زیرا راه دیگری برای انتقال داده در شبکه وجود ندارد.

فواید اینترنت و کاربرد شبکه

نظیر به نظیر : یکی از بهترین شکل هایی است که در طراحی شبکه می توان از آن استفاده کرد . از آنجایی که هر دستگاه در شبکه مستقیماً با سایر دستگاه‌های موجود در همان محدوده شبکه متصل است، اگر یک مسیر قطع یا کند باشد، این خرابی تأثیری بر اثربخشی شبکه ندارد زیرا هر  دستگاه با تمام دستگاه های دیگر به طور مستقیم در ارتباط است و گزینه‌های زیادی برای انتقال داده به دستگاه مورد نظر در دسترس دارد.

تاریخچه شبکه های کامپیوتری

در اواخر دهه 1950، اولین تلاش‌ها برای اتصال دستگاه‌ها رایانه‌های برای رادار نظامی بود و در سال 1964 محققان کالج دارتموث سیستم اشتراک دارتموث را توسعه دادند و در همان سال در موسسه فناوری ماساچوست، یک موسسه تحقیقاتی، جنرال الکتریک و آزمایشگاه‌های بل از استفاده از رایانه در فرآیند مسیریابی و مدیریت ارتباطات تلفنی پشتیبانی کردند و در سال 1965 توماس ماریل و لارنس رابرتز اولین شبکه گسترده (WAN) را ساختند و در سال 1977 برخی از خدمات تجاری با استفاده از شبکه‌هایی با استفاده از X توسعه یافتند.

در سال 1991 خطوط پهن باند خانگی راه اندازی شد و در سال 1996 پس از میلاد دکتر برنت “مودم 56 کیلوبایتی” را اختراع کرد و از سال 2000 تا به امروز، شبکه های کامپیوتری از انواع، دستگاه ها و تکنیک های تکنولوژیک به توسعه خود ادامه دادند و پیشرفت می کنند، بنابراین سرعت های بسیار خوبی برای انتقال داده ها و انواع مختلف کابل ها برای اتصال دستگاه ها و شبکه ها وجود دارد.

مزایای شبکه های کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری با توجه به راهکارهایی که برای تبادل اطلاعات و داده ها بسیار سریع و آسان ارائه کرده است. شبکه یکی از اختراعاتی است که به پیشرفت و توسعه فناوری که در حال حاضر جهان شاهد آن است، سود رسانده است.

کاربرد شبکه برای پایگاه داده

داده ها را می توان در فایلی به نام پایگاه داده قرار داد و اغلب برای پیوند دادن دستگاه های سازمان های رسانه ای استفاده می شود؛ به طوری که فایل ها را در تاریخ و نام قرار می دهند تا در صورت نیاز، افراد سازمان به آن ها مراجعه کنند. این همان چیزی است که به عنوان مدیریت داده ها شناخته می شود.  

شبکه اینترنت

اتصال به اینترنت که یکی از مواردی است که توسعه فناوری را تحت تأثیر قرار داده است و این شبکه بین کاربران از سراسر جهان ارتباط دارد. Internet   دنیا را شبیه یک دهکده کوچک کرد و از طریق این شبکه کاربران می توانند به اطلاعات بی پایان دسترسی پیدا کنند و از طریق آن با مردم دیگر در نقاط مختلف صحبت کنند.

ارسال رزومه به شرکت های مختلف داخل و خارج از مرزهای کشور و انجام مصاحبه های شخصی از طریق این شبکه ها برای بسیاری از فارغ التحصیلان و کارجویان جدید ، بدون نیاز به مراجعه به خرید روزنامه، مشاهده آگهی و سپس مراجعه به دفتر مرکزی شرکت برای انجام مصاحبه، همه به کمک اینترنت اتفاق افتاد و بنابراین اینترنت در صرفه جویی پول، و زمان، بسیار مفید بود.

فواید اینترنت و کاربرد شبکه برای به اشتراک گذاری فایل

داده ها را می توان به راحتی بین کاربران مختلف به اشتراک گذاشت، یا در صورتی که در سایر دستگاه های از راه دور از لحاظ جغرافیایی نگهداری شوند و میتوان از راه دور به آنها دسترسی پیدا کرد.

 افزایش ظرفیت ذخیره سازی مهم ترین فایده اینترنت و کاربرد شبکه است

دسترسی به فایل ها و چند رسانه ای مانند: عکس و موسیقی که در دستگاه های دیگر داخل شبکه ذخیره می شود ، فضای ذخیره سازی زیادی را در بسیاری از دستگاه ها فراهم می کند.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

10 − 4 =