تفاوت های بین CPU ,GPU ,APU با 5 نکته مهم

تفاوت های بین CPU ,GPU ,APU برای خیلی از مردم علاقه مند به دنیای دیجیتالی سواله! اما واقعا اینا چی هستن و چه اهمیتی دارن؟! جالبه بدونین که هر کد.م از این واحدها به تنهایی یا در مجموع نوعی پردازنده هستند.

نگاه کلی به پردازنده ها

پردازنده‌ها اگرچه از ابتدا در رایانه وجود داشته اما فناوری های جدیدتر در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی جدید مانند رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های دیجیتالی پیشرفته موجود هستند. به طور کلی هدف از طراحی و بهبود آنها در واقع ؛ دریافت ورودی ها در قالب دستورالعمل های برنامه و اجرای تریلیون ها محاسبه برای ارائه خروجی است که کاربر با آن ارتباط برقرار می کند . CPU ,GPU ,APU هر کدام به نوعی در این روند مهم کار می کنند.

1- پردازنده مرکزی یا CPU چیست ؟!

پردازنده یا واحد پردازش (به انگلیسی: processor ) در رایانش، یک مدار دیجیتال است که عملیات را روی برخی از منابع داده خارجی، معمولاً حافظه یا جریان داده دیگر انجام می دهد. که به طور معمول به شکل یک ریزپردازنده در می آید که می تواند بر روی یک تراشه مدار مجتمع نیمه رسانای اکسید-فلز پیاده سازی شود. منبع ویکی پدیا

همون وقتی که سیستم روشن میشه، برخی از اون دیتاها و علامتای جالب نشون‌دهنده‌ی قطعه‌ایه که بهش می‌گن CPU یا واحد پردازش مرکزی. با CPU چیزی مثل مغز کامپیوتر، همه‌ی محاسبات و کارهای پردازشی از اونجا انجام میشه. بدون اون، کامپیوتر هیچ کاربردی نداره.” CPU در اصل مغز کامپیوتره

cpu data boot

2- پردازنده گرافیکی یا GPU چیست ؟!

واحد پردازش گرافیکی، یک پردازنده تخصصی که در اصل برای تسریع رندر گرافیکی طراحی شده است . پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند بسیاری از داده‌ها را به‌طور همزمان پردازش کنند و آن‌ها را برای یادگیری ماشین، ویرایش ویدیو و برنامه‌های بازی مفید می‌سازند. منبع Intel

تعمیر گرافیک لپ تاپ و چیپ تصویر نوتبوک و مک بوک

GPU تو یه کلمه می‌تونی بگی موتور تصویری. این واحد باعث میشه تصاویر گرافیکی که رو مانیتور می‌بینیم رو پردازش کنه و به صورت image نشون بده. از کارت‌هایی که داخل اسلات PCI-Express نصب میشه تا تراشه‌های گرافیکی که روی مادربرد نصب می‌شن، مهم ترین اجزای این بخش هستن.

“حالا با توضیحاتر چند مختصری که در بالا دادیم دیگه وقتی می‌خوای بازی بازی کنی یا فیلم ببینی، می‌دونی اون صفحه‌ای که رو مانیتورت می‌بینی از کجا میاد؟ اون صفحه و تصاویر گرافیکی‌اش رو یه قطعه به اسم GPU یا واحد پردازش گرافیکی ترتیب میده. وقتی اون تصاویر فوق‌العاده زیبا و واقعی رو می‌بینی، اون GPU داره کارش رو درست انجام میده! ا

تفاوت اصلی بین CPU و GPU

تفاوت اصلی بین CPU و GPU اینه که GPU مخصوصاً برای کارهای گرافیکی هست و معمولاً کارهاش زمان بیشتری می‌بره. این قطعه وقتی با میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دستورات در یک ثانیه سروکار داره، اوضاع پیچیده میشه.

cpu gpu

تو GPU ها، هسته‌های پردازشی مختلفی وجود دارن، یعنی مثلاً Nvidia و AMD با تعداد هسته‌های کمتر و فرکانس بالا یا برعکس کار می‌کنن. می‌تونی تا حدودی بگی GPU ها برای پردازش تصویری بیشتر بهره‌برداری می‌شن.

3- حالا فکر کن به یه چیز جدید به اسم APU

APU یعنی واحد پردازشی شتاب‌یافته. این قطعه ترکیبی از CPU و GPU هست. اسمش یکم سخته، اما با این قطعه پردازنده ها باهم کار می‌کنن و توان پردازشی کامپیوتر رو افزایش می‌ده.

APU یه ترکیب شگفت انگیز از CPU و GPU هست. یعنی داریم از هر دو بهره می‌بریم و توی یه قطعه جا می‌دیم. اولین APU توسط AMD ساخته شد، که به اون یه هسته پردازش گرافیکی هم اضافه کردن. هدفش اینه که CPU و GPU رو به هم وصل کنه و توان پردازشی‌شون رو افزایش بده.

CPU GPU APU

به علت اندازه کوچیک APU، معمولاً تو دستگاه‌های کوچیک مثل موبایل، تبلت و بعضی لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شن. شرکت AMD با ترکیب CPU و کارت گرافیک Radeon خود، به سمت ساخت APU پیش رفته. همچنین شرکت Intel هم با دادن توانایی گرافیکی به پردازنده‌های Sandy Bridge و Ivy Bridge این مسیر رو پیش گرفته، حتی اگه اسم APU رو براشون در نظر نگرفته باشن ولی به هر حال این نوعی از APU هست.

آیا این قطعات قابل تعمیر یا تعویض هستند ؟!

خب، حالا وارد دنیایی می‌شیم که همه تجربه‌ها و اطلاعات تعمیرکارها رو می‌گیریم و با زبان ساده توضیح می‌دیم. امیدوارم از این داستان کوچیک لذت ببرید و اطلاعات جدیدی به دست بیارید.

reball chip 1

کسانی که به مرکز تعمیر لپ تاپ مراجعه می کنند و از تعمیرکار می شنوند که مثلا مشکل GPU لپ تاپ وجود داره و تعمیر گرافیک لپ تاپ ضروریه ؛ واقعا مهمه که بدونن برای چی باید پول بدند. در برخی از موارد احتمال تعمیر کردن این پردازنده ها به وسیله ریبال کردن چیپ وجود دارد و در برخی از موارد ؛ خیر!

امیدوارم جواب سوالات خودتون رو گرفته باشید. این مقاله در آینده نزدیک به روز رسانی خواهد شد.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

نه + چهار =