فناوری انویدیا NVIDIA RTX GTX DLSS چیست و 3 ویژگی دیگر

RTX , GTX , DLSS و آنچه باید درباره مشخصات NVIDIA بدانیم

فناوری انویدیا در کارت های گرافیک هر روز با قدرت و دقت افزوده تولید می شوند تا تجربه های بهتری از خروجی پردازش تصویر را به ارمغان بیاورند. از گذشته تاکنون هنگام بررسی کارتهای گرافیک با وسوسه اعتماد کردن به همه مارک های معروف روبرو هستیم اما در نهایت دو لوگوی سبز NVIDIA و قرمز AMD چشم های ما را خیره می کند. امروزه یک رقیب قدرتمند از شرکت اینتل نیز پا به میدان رقابت گذاشته است و قطعا این بازار را حرفه ای تر خواهد کرد.

همه تولیدکنندگان کارت گرافیک به دنبال ارائه فناوری سازنده رو به رشد هستند. کمپانی و فناوری انویدیا بسیار معروف و پیشتاز در زمینه تولید و عرضه کارت های گرافیک مدرن در رده های میانی و حرفه ای است.  در اینجا با شما درباره تکنولوژی های انویدیا مطالبی را مطرح می کنیم که شامل پاسخ به سوال ” RTX و GTX  چیست ” و درباره  DLSS و سایر فناوری ها خواهد بود. پس با مجله تکنولوژی دیجیباران همراه باشید.

فناوری انویدیا NVIDIA RTX GTX DLSS

RTX , GTX در کارت های گرافیک انویدیا دقیقا چیست ؟!

سری GFORCE یکی از سه نوع دسته بندی کارت گرافیک های شرکت انویدیا است و RTX , GTX دو نشان اصلی برای تفکیک کارت های سری GFORCE است . این ها دو برچسب است و شما را راهنمایی خواهد کرد که هنگام خرید کارت گرافیک ” انویدیا سری جی فورس ” دقیقا با چه چیزی سر و کار خواهید داشت. RTX یا GTX هرکدام به تنهایی روی جعبه کارت گرافیک نوشته شده است و در ضمن هرکدام از این آرم ها می تواند پکیج کارت و رنج قیمت خرید گرافیک را مشخص کند. چرا قیمت کارت گرافیک GFORCE RTX بیشتر از GTX است؟ پاسخ این سوال در امکانات و کیفیت قطعات گنجانده شده است . مثلا یکی از مهم ترین تفاوت های این دو ، مجهز شدن سری RTX به توانایی یادگیری ماشین ( Ai ) است.

مقایسه تصویر RTX,GTX

سری GTX درحال از رده خارج شدن است و از معماری پاسکال بهره می برده اما محصولات RTX جدیدتر هستند و از معماری تورینگ بهره می برند. معماری تورینگ ( Turing ) در تعامل با هوش مصنوعی بنا شد و تکنولوژی ردیابی اشعه ( ray tracing ) از این معماری ( تورینگ ) آغاز شد.

فناوری انویدیا ردیابی اشعه

امکاناتی مانند ردیابی اشعه یک انقلاب بزرگ در بروز رسانی فناوری انویدیا است که می تواند مسیر بازتاب نور ( در اجسام ) را در لحظه محاسبه کرده و انعکاس های فوق العاده از نور و آتش را به نمایش در بیاورد. سایر پردازش ها مانند انکسار نور در آب تنیجه ( ray tracing ) است که تاثیر قابل توجهی در ارتقای گرافیک کامپیوتری دارد. در ادامه به نکات زیر دقت کنید:

  • تکنولوژی های بکار رفته در فناوری انویدیا و بهبود نقشه ساخت در سری RTX برتر از سری GTX است.
  • سری RTX از نظر قطعات الکترونیکی : GPU و ترانزیستورهای با کیفیت تری برخوردار هستند.

آنچه باید درباره DLSS به عنوان فناوری nvidia بدانید

در معماری جدید تورینگ فناوری انویدیا ، امکاناتی مانند ANTI ANALAYZING حذف شده و DLSS را جایگزین آن کرده اند. تکنولوژی DLSS میتواند ” بدون اینکه FPS کاهش یابد ، نمایش تکسچرها را بهبود بخشد! فناوری DLSS درست وقتی که بار گرافیکی زیاد می شود با کمک هوش مصنوعی وارد عمل می شود تا کیفیت و fps بازی افت نکند. نسخه ارتقا یافته DLSS در نسخه دوم به خوبی عمل کرده است و شکایت های کاربران را رفع نموده است.

این ویژگی DLSS و فعال بودن آن برای گیمیرهایی که قصد دارند از RAY TRACING استفاده کنند ضروری است. به طور مثال یک کارت گرافیک که با فعال کردن دریابی اشعه تا 30 فریم در ثانیه کاهش می یابد با فعال نمودن DLSS می تواند 60 فریم در ثانیه را برای رزولوشن 4K تجربه کند.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

15 − 3 =