جایگزینی SSD با هارد دیسک مغناطیسی 3 مزیت عالی دارد!

وقتی هارد دیسک قدیمی خود را با SSD جایگزین کنید با جایگزینی SSD متوجه تفاوت بزرگی خواهید شد مهم ترین مزیت حافظه SSD خواهد بود. توصیه ای که همیشه در انجمن ها، فروشگاه های رایانه و حتی فروشگاه های بازی و قطعات گیمینگ می شود ، جایگزین کردن حافظه اس اس دی به جای هادر دیسک مغناطیسی برای بهبود تجربه نصب و اجرای بازی ها و برنامه ها است. با این مقایسه SSD و HDD همراه ما باشید تا وارد مهمی را مرور کنیم.

مزیت جایگزینی حافظه SSD با هارد دیسک

یکی از مهم ترین تغییرات توسعه دهندگان پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس این است که در پلتفرم‌های خود در مورد جایگزینی یک هارد دیسک با یک SSD دیگر صحبت می‌کنند، دسترسی تصادفی و هم زمان به همه داده ها زمان انتظار برای شروع بازی را بسیار کاهش داد و حتی به افزایش عملکرد آن کمک کرد و ما را بر آن داشت تا اهمیت استفاده از SSD را برجسته کنیم. آیا تکنولوژی SSD واقعا عملکرد بازی در کامپیوتر را بهبود می بخشد؟! اجازه دهید پاسخ را به طور مفصل از خطوط زیر توضیح دهیم.

جایگزینی SSD  و مزیت اس اس دی

در گروهی از مقالات قبلی، ما در مورد انواع هارد دیسک ها و اس اس دی ها و مقایسه بین آنها صحبت کردیم و نتیجه مقایسه ها چه در عملکرد، سرعت، حتی دوام و تداوم، همیشه به نفع مزیت حافظه SSD خاتمه یافته است.

آیا مزیت حافظه SSD ارزش هزینه کردن دارد ؟!

هنگامی که قصد خرید یا ارتقای کامپیوترمان را داریم ، هارد مغناطیسی یا همان HDD فقط از نظر قیمت پایین بهتر از حافظه اس اس دی عمل می کند این در حالی است که در بسیاری از موارد اگر به جز اس اس دی هیچ چیز دیگری را ارتقاء ندهیم ؛ سیستم به طرز قابل توجهی از نظر سرعت و راندمان بهینه می شود.

ارتقا از HDD به SSD یک فرآیند دست و پا گیر یا دشوار نیست، این جایگزینی شاید گران باشد اما منطقی است و ارزش آن را دارد. با انجام این کار شما نه تنها عملکرد بهتری دریافت می کنید بلکه 30 تا 60 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به HDD را تجربه می کنید. هاردهای SSD نیز در صورت استفاده صحیح عمر طولانی تری نسبت به HDD دارند.

به طور خلاصه، اگر از یک هارد HDD برای اجرای بازی های خود استفاده کنید، پس از ارتقاء به SSD متوجه بهبود عملکرد بازی خواهید شد، اما این بهبود با هدف افزایش نرخ FPS نیست، زیرا این وظیفه کارت گرافیک و پردازنده است؛ اما اثرات مفید دیگری دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

مقایسه SSD و HDD از نظر سرعت

هنگام جایگزینی SSD از سرعت بوت شدن دستگاه تا صفحه لود بازی و حتی شروع بازی، با استفاده از SSD تفاوت زیادی را متوجه خواهید شد. البته این به لطف سرعت نوشتن و خواندن بالاتر در مقایسه با HDD است که به بلوک های NAND در اس اس دی ، امکان بارگذاری و دسترسی سریعتر به داده های ذخیره شده را می دهد.

به عبارت ساده، جایگزینی SSD ویژگی های کل تجربه بازی شما را تغییر نمی دهد، اما اثر آن حتی با شروع بازی ظاهر می شود و تا جایی که متوجه خواهید شد که زمان بارگذاری عناصر بازی کمتر است ادامه خواهد یافت و این حافظه های پر سرعت زمان لود نقشه ها و هر چیزی را که به خواندن و نوشتن دیتا ربط دارد را کاهش خواهد داد.

بهترین مثال در مورد منطق جایگزین کردن SSD با هارد مکانیکی مربوط به پلتفرم های بازی (کنسول ها) خصوصا در نسل جدید است. اگر دستگاه بازی به درایو جامد SSD مجهز باشد ؛ چه پلی استیشن 5 و چه ایکس باکس ، به محض اینکه روی نماد بازی کلیک کنید، دستگاه شما بلا درنگ برای بازی آماده می شود.

به جای اینکه به چپ و راست نگاه کنید و در حالی که منتظر ظاهر شدن دکمه “Play Now” هستید ناخن های خود را بجوید با کمک SSD مشاهده میکنید که بازی از صفحه لودینگ رد می شود و انگار آن را نادیده می گیرد و هیجان بازی کردن را دوچندان می کند.

احتمالا از من بپرسید که آیا ممکن است دلیل این همه سرعت فقط تعویض یک هارد HDD با یک SDD دیگر باشد؟! البته جوابت را با یک بله آغشته به لبخند میدهم!! این دقیقاً مانند جایگزینی یک ماشین به کندی لاک پشت با یک فراری تند و تیز است و همانطور که اشاره کردیم راز این بهینه سازی به دلیل سرعت بالای خواندن/نوشتن در بلوک های NAND است.

استفاده از SSD می تواند مشکل تاخیر در بازی ها را حل کند

فکر می‌کنم موارد بالا کافی بود تا شما را متقاعد کند که حافظه اس اس دی سهم قابل توجهی در تجربه بازی بهتر در رایانه دارد، اگرچه عملکرد هارد معمولاً فقط ذخیره اطلاعات است و نه پردازش، اما داستان این است که هنگام استیم ؛ سرعت بالای دانلود و آپلود و تبادل دیتا ( با استفاده از SSD ) باعث افزایش بینظیر راندمان بازی و رهایی از بسیاری از مشکلاتی که هارد مغناطیسی ممکن است در دانلود اطلاعات ایجاد کند خواهد شد.

مشکلات مانند لگ زدن بازی و ایراداتی مثل تاخیر و بریدگی تصویر به دلیل زمان زیادی که فعالیت دیسک ها از هارد می گیرد تا فایل های مورد نیاز را به کارت گرافیک تحویل دهد با استفاده از درایو جامد SSD مرتفع می شوند. اس اس دیتا را با سرعت بالا منتق می کند تا صحنه های جدید بازی به نمایش در بیایند.

نتیجه کلی : استفاده و جایگزینی SSD به جای هارد دیسک های مکانیکی و قدیمی، قطعا به کاهش زمان انتظار برای شروع بازی کمک می کند و همچنین مشکل تاخیر در پاسخگویی را در حین اجرای بازی ها حل می کند. با آرزوی موفقیت در رقابت های بازی و اگر درباره مقایسه SSD و HDD سوالی داشتید حتما اینجا مطرح کنید با تشکر از همراهی شما

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

19 − پنج =