مقایسه تراشه M1 و M2 اپل و تفاوت آنها چیست ؟

اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد مقایسه تراشه M1 و M2 اپل ( M1 vs. M2 ) و محصولات آن از جمله دستگاه‌های مک شکل گرفته ، خصوصا به خاطر اینکه شرکت اپل تراشه M2 را در بسیاری از ورژن های جدید به کار می گیرد ، بحث های حساس درباره تفاوت تراشه M1 و M2 خیلی داغ شده . این دستگاه های مورد بحث که همه اپل بازها ” معمولا ” می‌شناسند سری های: مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر، و شاید برخی از نسخه‌های آی‌پد پرو و حتی شاید مینی مک ها هستند که شامل این بروز رسانی سخت افزاری ( مجهز شدن به تراشه جدید ) خواهند شد.

حالا اگر میخواهید به خرید مک بوک ها فکر کنید که آیا واقعا قصد خرید هر یک از آن دستگاه ها را دارید ،یا حتی به خرید تجهیزات اپل فکر نمی کنید، با این بخش و بررسی تفاوت تراشه M1 و M2 و حتی نکاتی درباره شباهت ها و ارزش خرید سخت افزار های به روز شده همراه ما باش دوست عزیز؛ این واقعا ارزشمنبه خصوص که بازدهی برای همه مدل ها خیلی بیشتر شده و حتی ممکنه به جایی برسی که از خودت بپرسی واقعا کدوم دستگاه برای من بهتر خواهد بود!؟ مک بوک پرو با تراشه M1 بخرم یا مک بوک ایر با تراشه M2 ارزش پرداخت هزینه بیشتر را داره ؟!

MacBook Air M2 color

پیدا کردن جواب نهایی برای انتخاب بین دستگاه های M1 یا M2 به خصوص برای اون دسته از افرادی که محدودیتی برای هزینه خرید مک بوک ندارن اما اقتصادی فکر می کنند، ممکنه کمی سخت به نظر برسه، ولی نگران نباشید چون اینجا مقایسه تراشه M1 و M2 در حد اعلا انجام خواهد شد.

داستان از کجا شروع شده ؟!

در ابتدا باید گفت که شرکت های بزرگ تکنولوژی مانند اپل ، سامسونگ و سایر رقبا، قصد دارند پردازنده خود را بسازند و اپل یکی از پیشگامان در این زمینه بوده.

 برای سال‌های متمادی این شرکت در تولید دستگاه‌های محاسباتی خود بر روی استفاده از پردازنده‌های اینتل متکی بود که ظاهرا شکاف بزرگی بین سخت‌افزار داخلی و عملکرد نرم‌افزار ارائه‌شده در macOS ایجاد کرده.

همه چیز از 2020 آغاز شد

شرکت اپل اولین بار در نوامبر 2020 رونمایی از تراشه M1 به عنوان  یک SoC یکپارچه را انجام داد و به کمک این اختراع که بهترین سخت افزارها را گرد هم می آورد بالاخره موفق شد پردازنده ی خصوصی سازی شده توسط اپل را با نام Apple Silicon را برای رایانه های MAC عرضه کند. این تراشه در بسیاری از مک بوک ها گرفته تا آی مک و حتی در مدل های جدیدتر تبلت “آیپد پرو” استفاده شده است.

این شرکت به توسعه صنعت انقلاب‌گونه خودش ادامه داد تا اینکه در سال 2021 سریعترین خانواده چیپست یعنی مدلهای M1 Pro و M1 Max را معرفی کرد. سپس در ماه مارس  همان سال ، اپل تراشه شگفت انگیز M1 Ultra را عرضه کرد! این معجزه شامل دو چیپست یکپارچه M1 Max برای رسیدن به سطح بی سابقه ای از عملکرد است و مک استودیو اولین دستگاه این شرکت با این تراشه است.

تراشه  M1 چه بلایی سر اینتل آورد

شاید شنیده باشید که معماری ARM چقدر برای اینتل خطرناک به نظر می رسد! از وقتی که ARM در حال توسعه است؛ اینتل به عنوان یک پیر مرد 70 ساله به نظر می رسد. به کار گرفتن فناروی ARM  برای توسعه SoC ها باعث قطع همکاری ( قوی ) پانزده ساله اپل با اینتل شد. حتی این معماری فعالیت انویدیا را تحت الشعاع قرار داد.

اینتل نیز دست به تولید گرافیک شده و در اندیشه افزایش سهم بازار برای کارت های گرافیکی است. شاید در آینده نه چندان دور تمام معادلات و داد ستدهای دنیای تکنولوژی دست خوش تغییرات اساسی شود  حتی ماهیت اینتل را دچار بحران اساسی کند! یا اینکه احتمالا اینتل به فکر تولید رایانه های کوانتومی است و از بازار رایانه های عمومی عقب نشینی کرده و همه اینها به زودی مشخص خواهد شد.

تراشه M1 به عنوان قوی ترین SoC اپل از نظر عملکرد و بهره وری انرژی که تا 2021 ساخته شده بود شناخته شد و به طور خاص برای تولید چیزی به عنوان کوچکترین مک به تولید رسید. نقشه ساخت M1 چندین فناوری پیشرو را در یک تراشه سیلیکونی ترکیب می کرد که دارای معماری حافظه یکپارچه برای بهبود کارایی و عملکرد است.

تراشه M1 اولین تراشه ای است که برای رایانه های شخصی ساخته شد بر روی یک گره 5 نانومتری حاوی 16 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است و در نهایت از چیپ قبلی مک قدرتمندتر است.

ظهور نسل M2

امسال در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2022 ، که موزیک بی نظیر ایرانی در ابتدای جلسه سر و صدای زیادی برپا کرد و موج هیجان و شور ایرانیان را برپا نمود؛ اپل نسل جدید M2 را معرفی کرد که یک ارتقاء متوسط نسبت ​​به تراشه M1 به نظر می رسد.

WWDC22 Apple

 در حالی که اپل هنوزچیپست های قبلی M1 Pro، M1 Max و M1 Ultra را در بالاترین سطح حرفه ای نگه داشته ، برجسته ترین تفاوت های نسل قدیم M1 و M2 جدید را بررسی می کنیم.

مشخصات تراشه M1

اولین تراشه  جدید Apple Silicon M1 بود که به عنوان یک SoC، هسته‌های CPU و GPU را با هم ترکیب می‌کند. این ادغام انجا شد تا عملکرد سریع‌تری نسبت به اکثر مک‌های نسل قبلی (بر اساس پردازنده‌های اینتل) را داشته باشد.

تراشه M1 شامل هسته‌های موتور عصبی ( Ai ) است که به فناوری‌های یادگیری اختصاص داده شده‌اند.انگار هوش مصنوعی در سال 2021 صاحب جسم شده است. تراشه  M1 از نظر اتوماسیون و هوش مصنوعی عالی بود، اما همه چیز به اینجا ختم نشد.

Apple M1

باتولید M1 بی نظیر، علاوه بر بهره بردن از نهایت قدرت پردازنده Secure Enclave و موتورهای رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو، برای اولین بار چیزی در قالب یک تراشه SoC ارائه شده بود که شامل کنترلرهای Thunderbolt 4 بود تا بتواند از حداکثر ظرفیت ها در همه تجهیزات  ( حتی جانبی ) نهایت بهره وری را داشته باشد.

اپل تأیید می‌کند که تراشه M1 حاوی سریع‌ترین هسته پردازش مرکزی جهان با راندمان انرژی بالا ” به ازای هر وات مصرفی ” و همچنین یک تراشه پردازش گرافیکی یکپارچه تعبیه‌شده در هسته است که به لطف Apple عملکرد برتر در ویژگی‌های یادگیری ماشینی ( Ai ) دارد.

سازه M1 از لحاظ تئوری، با یک CPU که 3.5 برابر سریعتر از هر CPU دیگری است را روی رایانه‌های اپل ( تا سال 2021 ) دیده‌ایم و عملکرد گرافیکی خیره‌کننده‌ای که 6 برابر سریع‌تر از هر IGPU رقیب است توسط کاربران رایانه های اپل تا سال 2021 تجربه شد.

 مطمئناً آنچه در اینجا به آن اشاره می‌کنید، نسل بعدی یکپارچه اینتل است. پردازنده های گرافیکی Xe Graphics – و همچنین قابلیت های یادگیری ماشینی 15 برابر سریعتر از قابلیت های نسل فعلی پردازنده های مک.

ساختمان تراشه M1

این تراشه توسط یک واحد پردازش مرکزی متشکل از هشت هسته، شامل یک زوج چهار تایی با کارایی بالا و یک واحد پردازش گرافیکی هشت هسته‌ای و یک حافظه فوق‌العاده یکپارچه تا 16 گیگابایت با موتور عصبی مبتنی بر 16 هسته ؛ قادر به انجام 11 تریلیون عملیات در ثانیه است. ناگفته نماند که  M1  شامل 16 میلیارد ترانزیستور است و با اولین نسل از دقت ساخت 5 نانومتری طراحی شده است .

M1M2SOC
4 عدد عملکرد بالا (FIRESTORM)12 MB Shared L2 4عدد بازدهی بالا (ICESTORM)4MB Shared L24 عدد عملکرد بالا (AVALANCHE)16 MB Shared L24 عدد بازدهی بالا (BLIZZARD)4MB Shared L2  CPU 
8-CORE2.6 TFLOPS(نسل بعدی)10-CORE3.6 TFLOPSGPU
16-CORE11 TOPS16-CORE15.8 TOPSNEURAL ENGINE (موتور عصبی)
LPDDR4-42668*16 CH68GB/sec پهنای باند (یکپارچه)LPDDR5-64008*16-bit CH100GB/sec پهنای باند (یکپارچه)MEMORY CONTROLLER (کنترل کننده حافظه)
16 GB24 GBMEMORY CAPACITY (ظرفیت حافظه)
4KH.264-H.2658KH.264-H.265-ProRes-ProRes RAWENCODE/DECODE
USB4/THUNDERBOLT 32 پورتUSB4/THUNDERBOLT 32 پورتUSB
16 میلیارد20 میلیاردترانزیستورها
TSMC N5نسل دوم ۵ نانومتری (TSMC N5P)MFC. PROCESS (MFC. روند)

چرا  این تراشه سعادت مند شد ؟!

در گذشته ما در ساختار رایانه مجموعه ای از تراشه های مختلف را در اختیار داشتیم که شامل یک CPU، یک تراشه I/O واحد و تراشه واحد امنیتی مک بود، اما به لطف تراشه M1، همه اینها یکجا است! تعداد بسیاری از قطعات اصلی سخت افزار مک بوک در یک SoC سیلیکونی بسته‌بندی شده‌اند که سطح کاملا جدیدی از یکپارچه‌سازی را برای عملکرد بهتر، ایمنی بالاتر، قابلیت‌های بازده انرژی بالاتر و سیستمی با باتری کم مصرف تر را ارائه می‌دهد.

از خوب به عالی

با اینکه این تراشه ” چه در مک بوک پرو، چه مک بوک ایر یا آی پد پرو”  با موفقیت بی نظیری روبرو شد؛ البته اشتیاق اپل  ” به قدرت  ” همین جا ختم نشد و در ادامه کار ؛ یک سری از پیشرفته ترین چیپست های خود را عرضه کرد که با M1 Pro شروع می شد.

اپل در M1 Pro همه چیز را با 10 هسته CPU دو برابر کرد و 16 هسته پردازش گرافیکی با پهنای باند حافظه 200 گیگابایت بر ثانیه را اضافه نمود و در دنباله این ماجرا، تراشه M1 Max  ارائه شد که به معنای واقعی ” در عمل ” قدرت M1 Pro را دو برابر کرد.

M1 Ultra

داستان قدرت نمایی اپل ادامه داشت به طوری که انگار دوران امپراطوری اینتل با یک چالش جدی روبره شده ! در ادامه این دوران ، اپل تراشه M1 Ultra را معرفی کرد. در M1 نسخه Ultra انگار با قهزمان نبرد های رم باستان سر و کار دارید چون اپل به خوبی دو تراشه M1 Max را در یک تراشه عضلانی و پر انرژی ترکیب می کند.

اما این ” پیشرفت بزرگ ” همه چیزی که اپل می خواست نبود! به خصوص زمانی که در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل WWDC تراشه جدید M2 خود را معرفی کرد معلوم شد که M2 پیشرفت های قابل توجهی در سطح انرژی و عملکرد دارد.

مشخصات تراشه M2

به جاهای خوب داستان رسیدیم. چیزی که جدید و چالش بر انگیز به نظر می رسد. این شروع نبرد گلادیاتور ها در سال 2022 است !

تراشه M2 پنجمین تراشه اپل تحت نام Apple Silicon است که در ژوئن 2022 معرفی شد. مشابه تراشه قبلی، M2  نیز هسته های CPU و GPU را در یک بلوک با حافظه مشترک ( بزرگتر و سریعتر ) ترکیب می کند.

با M2  احتمالا به مریخ خواهیم رفت!

نوبت به اصل داستان یعنی بررسی تفاوت تراشه M1 و M2 رسید. اپل تراشه m2 را همین چندهفته پیشرونمایی کرد و ادعا می کند که مک بوک ایر با تراشه جدید در مقایسه با M1 این بار 50٪ سرعت انتقال داده سریعتر و 40٪ موتور عصبی قدرتمندتر را تجربه خواهد کرد. این تراشه ی همه فن حریف ( احتمالا برای مک بوک 13 اینچی با تراشه m2 ) همراه با پشتیبانی از فناوری ProRes برای پردازش مرکزی، 18٪ سریعتر و در کارهای پردازش گرافیکی 35% سریعتر است.

مقایسه تراشه M1 و M2 اپل و مهم ترین تفاوت  در عمکرد M2

مقایسه تراشه M1 و M2 اپل از نظر مشخصات

تراشه M2 – 2022 Apple حاوی  20 میلیارد ترانزیستور با دقت ساخت 5 نانومتری (نسل دوم)  از طریق بهینه سازی هسته های CPU است که شامل هشت هسته تقسیم شده، یعنی به چهار هسته با عملکرد سریع و چهار عدد با راندمان بالا در مک بوک ایر دیده می شد. مک بوک مجهز به تراشه m2 قطعا به صرفه تر از رایانه های همتای اینتل خواهند بود.

تفاوت تراشه M1 و M2 در پردازنده

همه اینها علاوه بر یک بهبود اساسی با عنوان GPU  ده هسته ای ارائه شده است. یک موتور عصبی 16 هسته ای ارتقا یافته با قابلیت 15.8 تریلیون عملیات در ثانیه، پهنای باند حافظه 100 گیگابایت بر ثانیه و حافظه استاندارد تا 24 گیگابایت  نه تنها تخت پادشاه را از M1 با 16 گیگابایت می گیرد بلکه برای هیچ چیز دیگر حرفی برای گفتن باقی نخواهد گذاشت!

Apple M2 vs M1 GPU performance

اصل مقایسه M1 , M2

گلادیاتورهای M1 هنز بهترین های نبرد هستند! چیزی به نام به نام M1 Pro  اپل وجود دارد که جوان سال است و یک گلادیاتور قدرتمند تر به نام تراشه m2 اپل ظهور می کند ولی یک سری اما و اگر نیز وجود دارد!

در حالی که تراشه m2 بافناوری هایجدیدش به طور قابل توجهی از تراشه اصلی M1 از نظر عملکرد و حتی قدرت بهتر است، اما به سطح عملکرد تراشه های M1 توسعه یافته قبلی مانند M1 Pro که شامل 33.7 میلیارد ترانزیستور و هسته های بیشتر است، نمی رسد.

البته پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی تراشه M2 نوید مصرف بهینه انرژی و نرخ حرارت کمتر را می دهد، ناگفته نماند که این آغاز عصر جدیدی است و ممکن است در آینده نزدیک شاهد M2 Pro/Max/Ultra باشیم که نسخه های پرو و الترای ام وان را بازنشسته خواهند کرد!

جدول مقایسه عملکرد تفاوت تراشه M1 و M2

در حال حاضر، دستگاه هایی که بر روی تراشه M2 کار می کنند، شامل مک بوک ایر 2022 و مک بوک پرو 13 اینچی 2022 هستند که قرار است هر دو در ماه جولای عرضه شوند. این احتمال وجود دارد که اپل دستگاه های دیگری را که با همان تراشه کار می کنند مانند iPad Pro 2022 یا Mac Mini عرضه نماید.

عملکرد M1 نسبت به اینتل برای مک بوک

در نهایت ، تراشه M1 هنوز یک ارتقاء عالی برای اکثر رایانه‌های ( قدیمی ) مک است که قبلا روی پردازنده‌های اینتل کار می‌کرند، زیرا عملکرد فوق‌العاده‌ در برابر مصرف انرژی ارائه می‌دهد، علاوه بر این توانایی ، بزرگ ترین بهبود مربوط به اجرای آسان برخی از برنامه‌های آیفون و آی‌پد بر روی رایانه‌های مک است.

با وجود عملکرد برتر ارائه شده توسط تراشه M2 و مصرف انرژی کمتر، تراشه M1 همچنان یک گزینه عالی، قدرتمند و حتی نسبتا ارزان‌تر است و هنوز هم ( به خاطر قیمت بالا ) یکی از رویاهای شیرین برای بسیاری از کاربران رایانه در سراسر جهان است. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم این بررسی ویدیویی از زومیت را در زیر مشاهده کنید

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

8 + هجده =