رایانه قابل حمل و 10 نکته مهم درباره آن

رایانه قابل حمل به آن دسته از کامپیوتر هایی اطلاق می شود که به منظور سهولت در قابلیت جابجائی طراحی و ساخته می‌شود. لپ تاپ و نوت بوک هر دو نام و لقب انواع رایانه قابل حمل است که بخوبی با آن آشنائی داریم. بیش از 40 سال هست که از تولید اولین ” رایانه قابل حمل ” می گذرد. اما حدود 25 سال است که این محصول از یک ابزار کاربردی به یک دستیار همه فن حریف و حتی وسیله سرگرمی و خانگی تبدیل شده است.

اکنون انواع مدلهای نو ، استوک و دست دوم این نسل از رایانه ها تمام بازار را اشباع نموده است و من می خواهم این مقاله را آنقدر خوب بنویسم که تمام پرسش ها درباره لپ تاپ را پاسخ دهد.

رایانه قابل حمل

تولید کنندگان رایانه قابل حمل

پیشگامان تولید لوازم خانگی و محصولات صوتی و تصویری مانند : سامسونگ – الجی و سونی به تولید کنندگان حرفه ای لپ تاپ ، مانند : شرکت دل ، ایسوس ، ایسر ، فوجیتسو و سایر شرکت ها پیوسته اند. این غول های بزرگ تکنولوژی پابه پای یکدیگر ؛ برای افزایش کیفیت ، کاهش وزن و قیمت در راستای ساخت مدل های کارآمد تر در تلاش هستند. یکی دیگر از این کمپانی ها ؛ شرکت معروف اپل است که با مک بوک بخشی از بازار نوتبوک ها را تسخیر نموده و رضایت کاربرانی زیادی را جلب نموده است.

همه چیز با لپ تاپ شروع شد

اوسبورن حدود پنجاه سال پیش تصمیم گرفت موضوع حمل و نقل کامپیوتر را از یک ایده به موضوعی تجاری تبدیل کرده و ازآن کسب درامد کند. رایانه قابل حمل اوسبورن سنگین و ناکار آمد بود و چون آن زمان اینترنتی وجود نداشته و کامپیوترها هنوز همه گیر نشده بودند.

هرکسی اوسبورن را می دید از خودش می پرسید : این به چه درد من می خورد؟! به هرحال اوسبورن ظاهرا شکست خورد ولی مخترعان دست بر نداشتند و لپ تاپ ها رسما اختراع شدند.

اینجا 7 حقیقت جالب درباره لپ تاپ وجود دارد

داستان لپ تاپ از آنجا شروع شد که رایانه ای واقعا قابل حمل اختراع شد و به میزان قابل توجهی سبک و جمع و جور بود. پس از ساخته شدن لپ تاپ ها حالا همه میخواستند چیزی بسازند که سبک و جمع و جور باشد تا همه بتوانند آن را حمل کنند. اما 7 حقیقت جالب درباره اختراع اولین لپ تاپ ها چه بود؟!

1- لپ تاپ های اولیه خیلی سنگین وزن بودند

آنچه که ما اکنون از رایانه حمل می دانیم با چیزی که ابتدا آمد خیلی تفاوت دارد. رایانه های قابل حمل حتی از نوع نسل های اولیه نوت بوک اگر امروز وجود داشتند پس از آن که با یک اولترابوک 2021 مقایسه می شد، اصلا میلی به داشتن آن نداشتید مگر اینکه مجبور بودید. آنها مثل یک مرد چاق واقعا داغ و سنگین وزن بودند و ریخت و قیافه خوبی هم نداشتند.

چرا لپ تاپ ها سنگین بودند؟!

بزرگترین دلیل سنگین بودن لپ تاپ های اولیه به باتری آنها مربوط میشد . اولین نسل از لپ تاپ ها باتری داشتند که ساختار آنها شبیه به باتری موتور سیکلت بود. دومین چیزی که درباره لپ تاپ اولیه صدق می کند در واقع وزن بالای آداپتور برق دستگاه بود که گاهی تا 3 کیلوگرم وزن داشت!

نوت بوک ها و اولترابوک ها آمدند

نوت بوک از لحاظ لغت به به معنای دفترچه است و سازنده رایانه قابل حمل با این نام گذاری قصد داشته به مصرف کننده این دستگاه بگوید : دستگاه من به اندازه یک دفترچه یاداشت سبک است و همان قدر فضا اشغال می کند! لپ تاپ نوت بوک ، اولترابوک و کروم بوک همه آمده اند تا در بازار رایانه قابل حمل رقابت کرده و سهم بازار برند و تولید کننده را افزایش دهند. البته هر کدام از آنها تفاوت هایی نیز دارند. هر تفاوت برای یک مصرف کننده مزیت است و برای کاربران دیگر ” احتمالا ” دردسر است! مثلا اولترابوک ها به شدت ظریف هستند و برای داشنجویان به عنوان گزینه ایده آلی هستند اما ممکن است یک اولترابوک درایو DVD نداشته باشد یا پردازنده گرافیکی اولترابوک نتواند نظر یک گیمر را بخوبی جلب کند!

لپ تاپ گیمینگ چه می گوید!

انواع رایانه قابل حمل که برای کارهای گرافیکی ساخته می شود تمرکز خاصی بر روی مسئله قدرت پردازش تصویر دارد. رایانه قابل حمل یا لپ تاپ گیمینگ به ” طور منحصر به فرد ” بر روی افزایش توان GPU – CPU – RAM و سایر فناوری های اینچنینی تمرکز ویژه ای دارد. مجموع این فناوری ها که ماحصل رقابت غول ها و برندهای بزرگ تکنولوژی ( INTEL – AMD – NVIDIA – ATI ) است می تواند خروجی فوق العاده ای را به ارمغان آورد. سازنده لپ تاپ مخصوص بازی تلاش میکند تا نرخ تبدیل ” دیتا به نتیجه ” را بطور محسوسی کاهش داده و راندمان را افزایش دهد. دستگاه های امروزی توانسته است که خروجی نمایشگر را تا 90% به واقعیت نزدیک کند.

لپ تاپ گیمینگ

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

دو × یک =