مرکز قطعات دست دوم لپ تاپ و استوک کامپیوتر در اصفهان 1800 مدل!

این بهترین راهنمای خرید قطعات دست دوم کامپیوتر است. اما چرا به خواندن این مقاله نیاز دارید!؟ من این مقاله را نوشتم تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

ما معمولا نیاز داریم که رایانه خود را بروز رسانی ، تعمیر و یا تعویض کنیم و اگرچه برای خرید رایانه ها همیشه سعی میکنیم به سراغ قطعات اصلی و آکبند برویم اما برخی مواقع مجبور هستیم یک یا چند قطعه مورد نظر خود را از بین قطعات دست دوم کامپیوتر تهیه کنیم. این مقاله به روشهای بررسی و انتخاب قطعه و باید ها و نباید های مهم اختصاص یافته است.

قطعه نو بخرم یا دست دوم ؟!

اغلب کارشناسان سخت افزار و کامپیوتر اعتقاد دارند که بهتر است قطعات نو بخریم! معمولا فروشگاه‌ها و حتی کارشناسان خرید قطعات داخلی سخت‌افزار مانند مادر‌برد دست دوم و یا هارد دیسک کارکرده را سفارش نمی‌کنند!

البته پاسخ این سوال که قطعه نو بخرم یا دست دوم به طور مستقیم به شرایط سیستم شما و همچنین به سالم بودن قطعه‌ای که قصد خرید آن را دارید بستگی دارد. خرید قطعه دست دوم همیشه بد نیست. شما می‌توانید از فروشنده مهلت تست گرفته و یا قطعه را توسط برنامه‌ نرم‌افزارهای تست و عیب یابی مربوطه تست نمایید. 

  • وقتی بودجه ما محدود است به خرید قطعه دست دوم روی می آوریم.
  • به علت نبود قطعه نو مورد نظر برای خرید قطعه استوک کامپیوتر دست بکار می شویم.
  • گاهی نیاز ما خیلی ساده است و خرید کامپیوتر و قطعات آکبند اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
  • و ….

بررسی هماهنگی سیستم با قطعه

برای انتخاب قطعه کامپیوتر لازم است هماهنگی آن با مادربرد و سایر اجزای اصلی کامپیوتر را بررسی کنیم. به طور مثال هنگام خرید پردازنده‌های دست دوم باید به فناوری سوکت آن توجه نمود. پردازنده‌ها در هر نسل معمولاً از نسخه‌های قبلی پیشرفته‌تر شده‌اند و در طول تاریخ طراحی و عرضه سیستم‌های کامپیوتری اتصال و سوکت سازنده و مادربرد دستخوش تحولات اساسی شده و احتمال اینکه پردازنده‌های جدیدتر به مادربردهای قدیمی نشود وجود خواهد داشت.

یکی از مواردی که هنگام خرید قطعه دست دوم برای کامپیوترهای کارکرده و قدیمی باید مد نظر قرار دهید مربوط به فناوری  سیستم رایانه ه‌ای شما است. اینجا من درباره اینتل یا amd بودن سیستم شما صحبت می‌کنم.

ممکنه شما به توصیه دوستتان قصد خرید در یک پردازنده دست دوم اینتل را داشته باشید در حالی که مادربرد شما فقط از سی پی یوهای amd پشتیبانی می‌کند. همچنین باید سازگاری نسل‌های مختلف پردازنده با سیستم مادربرد خود را مورد بررسی قرار دهید.  

یا به طور مثال وقتی قصد خرید و ارتقا رم سیستم را دارید بررسی کنید که آیا سیستم به رم بیشتری نیاز دارد یا خیر این مواردی که گفتم نه تنها برای خرید قطعات دست دوم اهمیت دارد بلکه تهیه قطعات نو آکبند نیز کاملا صدق می‌کند.

به طور کلی هنگام خرید قطعه دست دوم خصوصاً برای کامپیوترهای قدیمی و کارکرده باید هماهنگی درگاه‌ها اسلایدها و مواردی این چنینی را مورد بررسی قرار دهید.  

آیا خرید قطعه دست دوم و کارکرده ایمن است ؟

تا زمانی که قطعه آسیب ندیده باشد؛  برخی از معاملات به عنوان چیزهای دست دوم امکان پذیر است. مثلا خرید یک مادربرد کارکرده از شخصی که فقط در حال ارتقاء است منطقی می باشد, زیرا او عملکرد بهتری می خواهد یا به ظرفیت بیشتری نیاز دارد. پس قطعاتی که چنین افرادی می فروشند صرفا مشکلی ندارند و گاها برای شما کافی خواهد بود.

فروشگاه قطعات دست دوم کامپیوتر

اما از طرفی خرید قطعات کارکرده کمی چالش برانگیز است!

به طور مثال اگر به دنبال رم دست دوم هستید ممکن است دچار مشکلاتی باشد که کل سیستم شما را مختل خواهد کرد. یا مثلا خرید هارد دست دوم به عنوان یک چالش بسیار بزرگ و خطرناک به حساب می‌آید؛ زیرا مشکلات و ایرادات احتمالی هارد دیسک‌های کارکرد و دست دوم در نهایت امنیت اطلاعات ذخیره شده در آن را به خطر می‌اندازد.

پس اگر قصد خرید قطعات سخت‌افزار داخلی  مانند رم یا هارد دیسک دست دوم را دارید حتما با نرم‌افزارهای تست و عیب یابی از سلامت آن مطمئن شوید.

مهم ترین نکات خرید قطعات کارکرده کامپیوتر

قطعات کارکرده معمولا افت قیمت قابل توجهی دارند. گاهی میتوان فقط با مبلغی معادل خرید یک مادربرد نو و آکبند جدید ؛ یک کیس کامل و سطح متوسط و مناسب حسابداری خرید. حتی وقتی به قیمت آخرین نسل از کارت گرافیک نگاه می کنیم با خودمان می گوییم: من میتوانم با پرداخت این مبلغ یک کیس کامل بازی که همین سه چهار سال پیش بسته بندی شده را بخرم! خب البته اگر برای هزینه خرید قطعات کمی دست باز داشته باشید ممکن است همه چیز تغییر کند.

قطعات دست دوم کامپیوتر تا چقدر ارزان تر ؟!

خب سوال این است که خرید قطعات دست دوم خیلی ارزان ممکن است برای شما دردسر ساز باشد به گونه ای که انگار پول خودتان را دور ریخته باشید. من اینجا به شما یاد آوری می کنم خرید هر قطعه یا کیس کارکرده ای واقعا ارزش ندارد! چند مورد را بررسی می کنیم

چالش:راه حل:
خرید قطعاتی که بیش از 7 سال از عمر آنها گذشته 50% و اگر بیش از ده سال گذشته باشد 70% ریسک پیدا و پنهان دارد.برای خرید قطعه دست دوم بهتر از به سراغ قطعاتی برویم که کمتر از 5 سال از عمر آنها گذشته است.
قطعات کارکرده با عمر بالا فاقد گارانتی هستنداگر در بازار کامپیوتر تحقیق کنیم قطعاتی در فروشگاه ها پیدا می شود که هنوز گارانتی آنها باقی مانده است.
قطعاتی که سالها از تولید آنها گذشته است احتمالا از نسخه های جدید سیستم عامل و نرم افزارها به خوبی پشتیبانی نخواهد کرد.به طور مثال بجای خرید مادربرد و پردازنده I7 اینتل نسل چهارم بهتر است یک مادربرد و پردازنده i5 نسل ششم اینتل بخریم

از کجا بفهمم قطعه دست دومم خوبه؟

برای بررسی و انتخاب یک قطعه دست دوم گاهی می‌توان  با بررسی ظاهری از وضعیت سلامت و یا مشکلات احتمالی آن آگاه شد. البته همه چیز به این سادگی نیست و بعضی از قطعات مانند هارد دیسک و رم ممکن است در ظاهر سالم باشد اما با بررسی‌های بیشتر احتمالاً اشکالاتی را متوجه خواهید شد. 

قطعاتی مانند مادربرد به علت پیچیدگی ساختار و امکانات متنوعی که دارند برای تست و بررسی به زمان بیشتری نیاز دارد. مثال ممکن است شما یک مادربرد دست دوم بخرید در یکی دو روز اول همه چیز رو به راه به نظر می‌رسد اما بعد از مدتی وقتی که قصد دارید یک فلش مموری به usbی‌های پشت آن متصل کنید ممکن است متوجه شوید که یک یا چند پورت usb پشتی مادربرد دچار مشکل است. پس توصیه می‌کنم هنگام خرید قطعه دست دوم در ۷۲ ساعت اول تمام بخش‌ها و جزئیات آن را به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به طور کامل تست و بررسی کنید. لطفاً به مثال‌های زیر توجه کنید   

  • برای خرید گرافیک دست دوم علائم قابل مشاهده آسیب یا ساییدگی، مانند خراش، فرورفتگی یا خوردگی روی سطح کارت را بررسی کنید .
  • هنگام برسی وانتخاب مادربرد لازم است کانکتورها و پورت های روی کارت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده یا شل نشده اند. 
  • اطمینان حاصل کنید که کانکتورها به درستی جا می شوند و خمیده یا ناهماهنگ نیستند. خازن ها را نیز بررسی کنید که باد نکرده باشند. مدار باید بدون سیم کشی و فاقد اثر تعمیرات SMD باشد.
قطعات دست دوم کامپیوتر

قطعاتی که اصلا ارزش خرید کردن ندارد!

وقتی یک نفر بمن گفت : بودجه کافی برای خرید آخرین مدل از کارت گرافیک را ندارم و از طرفی به خرید کارت گرافیک دست دوم نیز اعتماد ندارم! در جواب به او گفتم :نرم افزارها و راه حل هایی برای تست گرافیک دست دوم وجود دارد تا مطمئن شوید از آنها برای ماینینگ استفاده نشده باشد.

آیا کارت گرافیک دست دوم ارزش خریدن دارد؟

خرید کارت گرافیک دست دوم صرفا مشکلی ندارد . اما یک کارت گرافیک استفاده شده لزوماً تضمین نمی شود. هنگامی که چنین محصولی برای مدت طولانی ( به شدت ) مورد استفاده قرار گیرد، عملکرد آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

آیا خرید هارد دست دوم عاقلانه است ؟

اگرچه بسیاری از قطعات دست دوم را می توان خرید اما هنوز هم خرید یک هارد دیسک مغناطیسی کارکرده را توصیه نمی کنم! خصوصا اگر هارد کارکرده لپ‌تاپ باشد ، خرید آن اصلا توصیه نمیشود. هارد دیسک های مغناطیسی واقعا آسیب پذیر هستند. اگر فایل های شما مهم باشد و حذف شود، هزینه ریکاوری اطلاعات آن از خرید یک یا چند عدد هارد دیسک نو هم بالا تر است! از هارد معیوب کامپیوتر استفاده نکنید مگر اینکه واقعا فایل های شما بی ارزش بوده و پاک شدن فایل ها بی اهمیت باشد.

نکات مهم خرید مادربرد دست دوم برای کامپیوتر

اگر قصد خرید مادربرد دست دوم را داشته باشید این مادربردها معمولا به همراه CPU  به فروش می رسند. مادربرد دست دوم با توجه به سال تولید از مدل های مختلف پردازنده اصلی – حافظه های رم – کارت های گرافیک و سایر قطعات مربوطه پشتیبانی می کند که هماهنگی و همخوانی بین این قطعات بسیار مهم است. پس هنگام انتخاب مادربرد به سوکت CPU – نوع و ورژن اسلات ها و درگاه های اتصال دقت کنید.

هر مادربرد یک استاندارد حداکثری برای ارتقای رم دارد که توجه به آن نیز حائز اهمیت است. ممکن است مادربردی که قصد خرید آن را دارید قدیمی بوده و مجهز به دو عدد رم 2 گیگابایت با مجموع 4 گیگابایت رم باشد. اگر این حداکثرمیزان رم قابل ارتقا باشد و امکان ارتقای بیشتر وجود نخواهد داشت. حداکثر رم و گرافیک قابل نصب روی مادربرد را درنظر بگیرید.

اگر احیانا قصد خرید کیس های نسبتا قدیمی را دارید حتما قطعات الکترونیکی روی مادربرد را چک کنید. مثلا مادربردهای قدیمی خازن هایی داشتند که بعد از چند سال باد میکرده و از کار می افتادند. موارد این چنینی را با یک کارشناس سخت افزار مطرح کرده و مشاوره بگیرید. اگر قصد خرید مادربرد دست دوم در اصفهان را دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید

هنگام خرید قطعات دست دوم همه آنها را درنظر بگیرید

فرض کنید با مشکل هنگ کردن سیستم در ویندوز دست و پنجه نرم می کنید. فروشنده فروشگاه قطعات دست دوم در اصفهان ، به شما پیشنهاد می کند برای رفع این مشکل بهتر است سیستم عامل خود را روی فضای حافظه اس اس دی نصب کنید. در اینترنت به دنبال انواع حافظه اس اس دی جستجو کرده و با مدل m2   روبرو خواهید شد که از طریق اسلات روی مادربرد قابل نصب است. اکنون به دنبال یک مادربرد دست دوم با پورت های بیشتر SATA  و احیانا مجهز به پورت M2 هستید. اما آیا این کار قابل انجام است؟!

وقتی برای خرید سیستم یا تعویض قطعات دست بکار می شوید با دو واحد اصلی حافظه و پردازنده سر و کار دارید. حافظه شامل : 1-حافظه رم ( RAM ) 2- حافظه ذخیره از نوع هارد دیسک مغناطیسی و حافظه درایو جامد ( اس اس دی ) 3- پردازنده ها شامل CPU به عنوان پردازنده اصلی و GPU به عنوان پردازنده گرافیکی است.

جمع بندی

 خرید قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر و سیستم‌های رایانه‌ای اگرچه از نظر اقتصادی منطقی و مقرون به صرفه‌تر از خرید قطعه نو به نطر می رسد، ولی ما توصیه می‌کنیم همیشه قطعات نو و آکبند را تهیه کنید. البته در برخی مواقع ما مجبور هستیم که قطعه مد نظر خود را از بین قطعات دست دوم انتخاب کنیم. خصوصا مواقعی که سیستم کامپیوتر ما قدیمی باشد و قطعه نو موجود نباشد.

البته این مشکل برای تهیه قطعات لپ تاپ در مدل های نسبتا قدیمی و یا دستگاه‌های خاص و کمیاب نیز وجود دارد و کاربران مجبور هستند قاب یا مادربرد دست دوم پیدا کنند.

خوشحالیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید در سوال یا نظری هست خوشحال می‌شوم در بخش پایین همین صفحه مطرح نموده اولین فرصت به آن جواب دهیم.

این مقاله در آینده نزدیک بروز رسانی و تکمیل می‌شود.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

1 + 17 =