علت داغ شدن لپ تاپ و مشکل گرم شدن نوت بوک با 6 نکته

فوریه 18, 2024

علت داغ شدن لپ تاپ چیست و چرا کامپیوتر داغ می کند؟! آیا گرم شدن کامپیوتر و لپ تاپ ( laptop overheating ) غیر طبیعی است ؟ در چه صورت این دمای بالابه سیستم  آسیب می رساند؟ چرا فن ها درست کار نمی کنند! این ها سوالات کاربران لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی است که اینجا به پاسخ برخی از آنها می رسید. بررسی مشکلات داغ شدن لپ تاپ و کامپیوتر و نحوه رفع این ایرادات را در این مقاله از مجله اینترنتی دیجیباران بررسی می کنیم.

درباره داغ شدن لپ تاپ و گرم شدن کامپیوتر

سیستم های کامپیوتری نوعی وسیله الکترونیکی هستند و به محض روشن شدن در چرخه سه گانه ورود ، پردازش و خروج اطلاعات قرار می گیرند. هر قطعه یا سیستم ” الکترونیکی ” وقتی که روشن است حرارت ایجاد می کند و البته در سیستم های کامپیوتری به علت وجود پردازنده مرکزی ( CPU ) و پردازنده گرافیکی ( GPU ) حرارت بالا می رود.

این دمای مازاد از طریق همرفت ساخته شده تخلیه می شود تا دمای سیستم در حد نرمال باقی بماند. در برخی از مواقع مشاهده شده است که دمای کامپیوتر یا لپ تاپ معمولا بیش از حد استاندارد که حدود 60 درجه است بالا می رود و فن های سیستم خنک کننده دائما درحال کار هستند.

  • گرم شدن کامپیوتر در حین بازی و یا رندن گرفتن ( کارهای گرافیکی ) معمولا طبیعی است اما زمانی به مشکل تبدیل می شود که این حرارت تخلیه نشود.
  • گرم کار کردن هر وسیله الکترونیکی مصرف برق را بالا می برد و بازدهی دستگاه را کاهش می دهد. اگر کامپیوتر بیش از حد گرم شود و مدت های طولانی در این حالت روشن بماند از عمر قطعات آن کاسته می شود.
  • بالا بودن دمای سیستم در طولانی مدت به فن ها و حتی قطعات الکترونیکی آسیب زده و در رایانه های قابل حمل از عمر مفید باتری دستگاه کم می کند. مشکل دمای بالای لپ تاپ در طولانی مدت به قاب و بدنه لپ تاپ آسیب زده و باعث شکستگی قاب کف لپ تاپ خواهد شد.

اینجا چند مورد از دلیل گرم شدن کامپیوتر و اینکه چرا لپ تاپ داغ می کند را توضیح داده و به عیب یابی مشکل گرم شدن سیستم ها می پردازیم.

شماره یک : منافذ خروج هوا را بررسی کنید

همانطور که گفتیم بخش خنک کننده سیستم های کامپیوتری با کمک همرفت دائما درحال ایجاد گردش هوا و خنک کردن سیستم هستند. این جریان باید هنگام روشن بودن دستگاه برقرار باشد تا سیستم به درستی کار کند و دمای آن متعادل باقی بماند. اگر لپ تاپ ها روی فرش یا پتو استفاده شوند منافذخروج هوا به وسیله پرزها و گرد و غبار مسدود خواهد شد. مسدود شدن مسیر هوا و هیت سینک توسط گرد غبار برای کیس نیز دردسر ساز است و یکی از مهم ترین دلایل گرم شدن کامپیوتر در حالت غیر طبیعی می باشد.

گرم شدن کامپیوتر

البته سیستم های گیمینگ و رایانه های جدیدتر از تکنولوژی های بهبود یافته ای برای خنک سازی استفاده می کنند که بسیاری از مشکلات ناشی از کارکرد فن را رفع کرده است

گرم شدن کامپیوتر : خنک کننده پردازنده و چیپ گرافیک

یک قطعه فلز به طور مستقیم به سطح پردازنده یا چیپ گرافیک متصل شده است. این قطعه دما را از طریق یک یا چند لوله مسی ( حاوی گاز ) به پره های فلزی یا هیت سینک منتقل می کند که معمولا در نزدیک بدنه دستگاه نصب شده است. فن از یک طرف هوا را مکش کرده و آن را از میان این پره ها عبور میدهد. این گردش هوا باعث می شود هوای گرم به طور دائم به بیرون از دستگاه منتقل شود. اگر هر کدام از این بخش ها با مشکل مواجه شود دمای افزوده تخلیه نشده و دستگاه اصطلاحا آور هیت می شود.

 آور هیت شدن دستگاه دلایل دیگری نیز دارد

رسوب مواد رسانا در اثر آبخوردگی یا گرد و غبار و براده دمای دستگاه را بالا می برد. دستگاه هایی که در معرض آب قرار گرفته و یا به خاطر گرد و غبار آسیب می بینند به علت ایجاد مسیرهای رسانا در جاهایی که نباید اتصال الکترونیکی برقرار شود، با ایجاد جریان رسانا ( هرچند خفیف ) دچار آسیب های جدی می شوند.

سرویس فن لپ تاپ

بسیاری از مشکلات افزایش دمای دستگاه به علت مسدود شدن دریچه های عبور و مرور رخ می دهد. در برخی از موارد فقط کافیست لپ تاپ باز شود و مسیر فن از گرد و غبار و پرزها پاکسازی شود. البته تخلیه شدن گاز داخل لوله های مسی نیز به عنوان شایع ترین دلای بالا بودن دمای لپ تاپ شناخته می شود و برای رفع این مشکل باید هیت سینک را عوض کنید.

آیا می توانید بوی سوختگی را احساس کنید یا دود ببینید؟

اگر بوی خاصی استشمام شد، بلافاصله به این فکر نکنید که باید آتش را خاموش کنید، در حالی که لپ تاپ های جدید ( به طور کلی لوازم الکترونیکی جدید ) ممکن است اولین باری که واقعاً داغ می کنند کمی بوی بد بدهند، اما تحت هیچ شرایطی نباید دود از آنها بیرون بیاید. بیرون آمدن دود خطرناک است.

اگر نوشیدنی یا چیزی روی لپ تاپ شما ریخت، دکمه پاور را نگه دارید تا خاموش شود و آداپتور AC را از برق بکشید. سعی کنید همه چیز را با دستمال کاغذی تمیز کنید و یک شب بگذارید تا خشک شود. اما حتما دستگاه را به تعمیرکار لپ تاپ یا مرکز تعمیرات لپ تاپ نشان دهید.

در این مواقع، تعمیرکار صفحه کلید را در می آورد تا بررسی کند که آیا مایع به بدنه ی لپ تاپ وارد شده است یا خیر. هرچه بیشتر منتظر بمانید تا دوباره آن را روشن کنید، احتمال خشک شدنش بیشتر است. اما رسوب مواد معدنی داخل آب اگر روی برد لپ تاپ باقی بماند خطرناک است

هنگامی که دوباره دستگاه را به برق می زنید، ممکن است کمی بوی بد در اثر سوختن بفایای مایع ریخته شده وجود داشته باشد، اما اگر بوی پلاستیک استشمام کنید یا دود خارج شده از آن را ببینید، باید دستگاه را خاموش کنید.

آیا محیط گرم است؟

لپ تاپ ها برای کار در محدوده دمای معمولی طراحی شده اند. اگر در تابستان در اتاق زیر شیروانی خود از شدت تعرق خیس آب می شوید، احتمالاً لپ تاپ شما نیز در آنجا داغ می کند. نور مستقیم خورشید نیز می تواند به اندازه کافی لپ تاپتان را گرم کند، به خصوص اگر رنگ و صفحه کلید لپ تاپ مشکی باشد.

اگر لپ تاپ خود را در اتومبیل خود رها کرده اید و وقتی در را باز می کنید ماشین مانند یک اجاق گاز گرم است، نباید لپ تاپ را روشن کنید. همه لپ تاپ ها برای خنک شدن به هوای اطراف متکی هستند. هرچه هوا گرمتر باشد ، لپ تاپ با وجود گردش هوا در رایانه، به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم خنک کننده اش، سرمای کمتری دریافت می کند.

آیا باتری داغ کرده است؟

باتری ها می توانند به دلایل مختلفی داغ شوند، از جمله خرابی داخلی قبل از آتش سوزی که این امر به دلیل فراخوان های عظیم چند سال پیش دیگر اغلب اتفاق نمی افتد. اما اگر وقتی باتری را لمس می کنید دستتان می سوزد، من اگر جای شما باشم لپ تاپ را خاموش می کنم ، باتری را در می آورم و با آداپتور AC کار می کنم.

battery

باتری ممکن است داغتر از حالت عادی کار کند زیرا کل لپ تاپ داغ است و گرما حتی از طریق پلاستیک نیز منتقل می شود. اگر احساس می کنید باتری خیلی داغ است، اطلاع دهیدو من هم وب را برای فراخوانی بررسی می کنم و شما می توانید سری به نمودار عیب یابی باتری بزنید.

آیا فن کار می کند؟

اینکه کارکرد فن روی لپ تاپ شما به درستی اجرا نشود واقعا مشکل بزرگی است. اکثر فن های لپ تاپ ها بیشتر از آنچه کاربران می خواهند کار می کنند، به ویژه اینکه بعضی از آنها هنگام فعالیت به شدت پر سر و صدا هستند، اما به طور معمول، هیچ فنی به طور مطلق از کار نمی افتد ( فن مرده)و لپ تاپ را داغ نمی کند.

laptop fan

هرچه کیفیت لپ تاپ بالاتر باشد، احتمال اینکه از فن با کیفیت بالا در آن استفاده شده باشد و برای کاهش نویز با سرعت کمتری اجرا شود، بیشتر است. اما اگر لپ تاپ شما بیش از حد گرم می شود و هیچ وقت صدای فن را نمی شنوید و نمی توانید گردش هوا را در دریچه ها تشخیص دهید، احتمالن فن مرده است یا مشکلی در کنترلر وجود دارد. اگر فن را تعویض نکنید یا دوباره کار نکند، عمر لپ تاپتان کوتاه می شود.

آیا تنظیمات مدیریت نیرو و حرارت تغییر کرده است؟

همیشه باید تنظیمات CMOS Setup و Windows و تنظیمات مدیریت توان را بررسی کنید تا ببینید آیا نیروی کمتر یا تنظیمات خنک کننده ی بهتری در دسترس است یا خیر. برخی از لپ تاپ ها به کاربران این امکان را می دهند که بی سر و صدا کار کنند، که معمولاً به معنی کاهش سرعت فن است که منجر به گرم شدن سریعتر می شود.

نمایه مدیریت نیرو برای پخش فیلم های DVD ممکن است سعی کند نویز فن را به هزینه گرم شدن دستگاه کاهش دهدو CMOS Setup ممکن است شامل تنظیم برخی از کنترل های فن باشد که توسط ویندوز بررسی نمی شوند. گزینه های زیادی برای سفارشی سازی عملکرد و میزان مصرف برق دستگاه شما وجود دارد و اگر قبل از تغییر، مشکلات داغ کردن لپ تاپ را نداشتید ، ممکن است بخواهید آن را به تنظیمات پیش فرض بازگردید.

اگر یک فن خراب است یا کارکردن آن پر از سر و صدا است ؟!

در بسیاری از لپ تاپ ها جایگزین کردن یک فن جدید کار بسیار ساده ای است، اگرچه بهتر است ابتدا بررسی کنید که آیا لپ تاپتان بیش از یک فن استفاده می کند یا خیرو نهایتا می توانید از فن مناسب استفاده کنید. من اخیراً با دختر یکی از دوستانم صحبت کردم و بعد از اینکه به او نشان دادم که چگونه می تواند یک دستگاه جدید از آمازون با چند دلار بخرد، خودش فن پر سر و صدای خود را تعویض کرد (در حقیقت، مادرش کمک کرد) و به طرز شگفت آوری هزینه ی ارسال بیشتر از هزینه ی خود فن است.

اگر نمی توانید تشخیص دهید که فن کار می کند یا خیر ، سعی کنید یک تکه کاغذ نازک را در نزدیکی دریچه های لپ تاپ نگه دارید و ببینید آیا به داخل دریچه، هوا کشیده می شود واز آن خارج می شود یا خیر ، که هر یک از آنها نشان می دهد که فن کار می کند.

آیا از لپ تاپ بر روی سطوح نرم و پشمی استفاده می کنید؟

لپ تاپ ها طوری طراحی شده اند که روی سطوح سخت و صاف کار می کنند. برخی از آنها دارای دریچه های تهویه در قسمت پایین هستند و هیچ چیزی جز چند نوار لاستیکی کوچک برای حفظ فاصله لپ تاپ از سطح ندارند. روی تخت یا دامن شما ، دریچه هوا مسدود می شود.

laptop fan service

اکثر لپ تاپ ها دریچه ها را در طرفین یا پشت قرار می دهند ، اما اگر از لپ تاپ در رختخواب ، لباس های گشاد یا روی میز به هم ریخته استفاده کنید ، می توانید آنها را مسدود کنید. اگر دریچه های خروجی مسدود شده باشند ، فن لپ تاپ اضافه کار می کند و لپ تاپ همچنان داغ می شود. اگر لپ تاپ شما دائماً خاموش می شود ، احتمالا برای  محافظت از خود در برابر آسیب های حرارتی و  محیطی که در آن کار می کنید ، این اتفاق می افتد.

آیا لپ تاپتان به طور خودکار خاموش شد؟

اکثر لپ تاپ ها طوری طراحی شده اند که در صورت داغ شدن CPU خود را خاموش کنند و داغ شدن بیش از حد اجزای دیگر لپ تاپ هم می تواند باعث خاموش شدن خودکار دستگاه شود. اگر دستگاه شما داغ است و خاموش می شود ، نباید لپ تاپ را دوباره روشن کنید. بهتر است دلیل گرمای بیش از حد خود را بفهمید و آن را تا حد ممکن قبل از تعمیر روشن نکنید.

برخی از لپ تاپ های بیش از حد داغ ممکن است قبل از اینکه بتوانید آنها را دوباره روشن کنید ، طی یک دوره زمانی روشن نشوند، برخی دیگر ممکن است شروع به راه اندازی کنند و سپس دوباره قفل یا خاموش شوند. هیچ قانونی وجود ندارد ، این بستگی به مهندسی لپ تاپ شما دارد.

خاموش شدن خودکار برای فرار حرارتی معمولاً یک روال BIOS است ، که ممکن است دارای تنظیمات نقطه کنترل در CMOS Setup باشد. به طور کلی اگر دستگاهتان به طور مکرر خاموش می شود و لپ تاپ برای یک یا دو ساعت به حالت عادی بر نمی گردد، من اگر جای شما باشم حتما   از هرگونه اطلاعات مهم به محض بوت شدن آنback – up  میگیرم .

آیا فن همیشه روشن است یا در قسمت هایی داغ می کند؟

برخی از مدل های لپ تاپ طراحی ضعیفی داشته اند ، بنابراین نقطه خاصی روی صفحه کلید یا جایی که مچ خود را هنگام تایپ کردن قرار می دهید وجود دارد که هر بار که لپ تاپ را بیش از پنج دقیقه اجرا می کنید داغ می شود. ارزشش را دارد که کمی در اینترنت تحقیق کنید تا ببینید آیا این مشکل برای مدل لپ تاپتان رایج و شناخته شده است یا خیر. اگر تعداد زیادی تجربه آنلاین از افرادی که همان نقطه داغ را دارند و هنوز لپ تاپ هایشان خراب نشده  وجود دارد ، ممکن است فقط یک باگ باشد.

باگ دیگر مربوط یک فن این است که همیشه کار می کند یا هر زمان که برنامه جدیدی را باز می کنید بالا و پایین می چرخد ​​و شلوغ کاری می کند. سر و صدای زیاد فن بهتر از عدم وجود فن است ، بنابراین من ترجیح می دهم نگران آن نباشم مگر اینکه نشان دهنده یک تغییر باشد ، مانند این نمونه: “فن لپ تاپ من چند ساعت در روز کار می کرد ، اکنون به طور مداوم کار می کند.” باز هم ، یک تحقیق کوچک اینترنتی می تواند به شما بگوید که نویز مداوم فن تنها ویژگی مدل لپ تاپ شماست.

آیا لپ تاپتان در حال فریز شدن یا از دست دادن اطلاعات است؟

از دست دادن اطلاعات می تواند ناشی از انواع مشکلات نرم افزاری ، از جمله بدافزار باشد ، بنابراین نمی توانم در اینجا به طور عمیق این مورد را برایتان توضیح بدهم. اما از دست دادن اطلاعات ناشی از بسته نشدن صحیح فایل ها در مواقع  فریز شدن لپ تاپ غیر معمول نیست و اگر دستگاهتان خیلی داغ کند ممکن است حتی با مشکلات سخت افزاری رو به رو شوید. اگر لپ تاپ شما داغ نکرده و در حال از دست دادن اطلاعات و فریزینگ هستید ، به فلوچارت مادربرد ، CPU و RAM مراجعه کنید.

آیا همان مشکل بدون داغ کردن دستگاه خود را نشان می دهد؟

حقیقت این است که تعداد زیادی از لپ تاپ ها در شرایط خاصی به دلیل طراحی ضعیف ، حافظه ناکافی یا کندی CPU ها داغ می شوند. بنابراین نمی توان مطمئن بود  که ریشه ی تمام  مشکلاتی که با لپ تاپی که گرم شده دارید (به غیر از دما و صدای فن)  مربوط به داغ شدن آن باشد. اگردستگاه شما روز بعد از روشن شدن ، همان مشکلات را قبل از گرم شدن نشان می دهد ، احتمالاً این مشکلات به دلیل داغ شدن بیش از حد نیست. برای مسائل مربوط به عملکرد، نمودارهای دیگر را امتحان کنید.

عیب یابی لپ تاپ برای دمای بالا

اگر فقط زمانی که برای مدت زمان طولانی ای از لپ تاپ استفاده می کنید این مشکلات خود را نشان می دهند پس وقت آن رسیده که لپ تاپتان را تمیز کنید و مطمئن شوید که از این پس از لپ تاپ خود در دمای مناسب استفاده کنید.

ifixit.com

تنظیمات CMOS را در صورت خاموش شدن خودکار بررسی کنید. BIOS لپ تاپ احتمالاً دارای تنظیماتی است که سیستم عامل را از وضعیت باتری کم مطلع می کند و باعث Hibernation  اجباری می گردد. زیرا این سریعترین راه برای خاموش کردن دستگاه بدون از دست دادن اطلاعات است. در این حالت آداپتور AC را وصل کنید ، زیرا Hibernation باعث می شود باتری کم در عرض چند ساعت خالی شود. اگر بعد از اتصال مجدد آداپتور AC و راه اندازی مجدد ، شارژ آن به طور کامل خالی شود و باتری شارژ نمی شود پس سعی کنید باتری را با لپ تاپ خاموش شارژ کنید. LED هنوز می تواند وضعیت شارژ را گزارش کند.

چگونه لپ تاپی را که داغ کرده است تمیز کنیم؟

ابتدا با جدا کردن آداپتور AC ، خارج کردن باتری و سپس با دقت، تمام سطوح لپ تاپ را در دریچه ها بررسی کنید. اگر دریچه هایی در قسمت پایین وجود داشته باشد نشانه ی  این است که کار کردن با لپ تاپ در هر سطح نرم ، از جمله بغلتان ، ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه شود. اگر از مکان دقیق تهویه  دستگاه مطلع نبودید و متوجه شدید که جریان هوای لپ تاپ شما با مشکل مواجه شده است ، روی میز کار کنید و ببینید آیا مشکل گرم شدن شما برطرف می شود یا نه.

با یک چراغ قوه روشن به داخل دریچه های هوا نگاه کنید

بینید آیا لایه هایی از گرد و غبار یا پرز(که می تواند از طریق ورودی هوا جذب شود) روی هیت سینک ها وجود دارد؟ ممکن است بتوانید مقداری از گرد و غبار با یک دستگاه خلاء ایمن الکترونیکی پاک کنید. به طور کلی ، استفاده از هوای کنسرو شده مخصوص تمیز کردن لوازم الکترونیکی بی خطر است ، اما باید منتظر بمانید تا لپ تاپ روشن شود تا گرد و غبار جایی برای رفتن داشته باشد. اگر فقط هوای فشرده را به دریچه ها وارد کنید ، ممکن است مسیر فوری را تمیز کرده و کمی خنک شوید ، اما به احتمال زیاد بعدا به دلیل تجمع پرزها از کارتان پشیمان شوید.

در یوتیوب ویدئویی که لپ تاپ ( هم مدل ) شما را تمیز می کند جستجو کنید

اگر چیزی پیدا نکردید ،آموزش تعویض صفحه کلید یا مادربرد را جستجو کنید ، که به شما نشان می دهد چگونه می توانید بدون برداشتن آخرین پیچ به قسمت داخلی دسترسی پیدا کنید. وقتی بدنه را باز کردید (نیازی به جدا کردن قسمت درپوش مرتبط با LCD نیست) ، درمورد مسیرهای هوایی  که برای کاهش گرما از CPU و پردازنده ویدئو استفاده می شود ، مطالعه کنید. هوای فشرده را مستقیماً روی فن متمرکز نکنید. ممکن است با چرخاندن سریع فن به آن آسیب برسانید و به خاطر داشته باشید که فن DC مجهز به یک آسیاب بادی است که به عقب حرکت می کند ، یعنی به جای تولید برق ، آن را مصرف می کند. شما نمی خواهید فن های دستگاهتان مانند آسیاب های بادی عمل کنند. کابل کشی در لپ تاپ ها با دقت انجام می شود تا از ایجاد اختلال و انسداد هوا جلوگیری شود ، بنابراین مطمئن شوید که کابل های مسطح سر جای خود هستند و بعد به کارتان ادامه دهید.

اگر داغ شدن بیش از حد خطرناک به نظر می رسد

اگر داغ شدن لپ تاپ بیش از حد خطرناک به نظر می رسد، تا جایی که CPU در حال خاموشی حرارتی است ، وقت آن است که هیت سینک را بردارید ، مطمئن شوید که فن هنگام روشن بودن دستگاه کار می کند . هیت سینک های فعال معمولا به راحتی و بدون ایجاد مشکل در کارکرد دستگاه می توانند برداشته شوند، در حالی که هیت سینک های غیرفعال ، قسمت های بالایی فلزی بدون فن ، اغلب به اجزا چسبیده اند، زیرا معمولا خراب نمی شوند، مگر  اینکه چسب قدیمی می شود. برخی از لپ تاپ ها ممکن است از یک هیت سینک فعال در پردازنده ویدئو و همچنین CPU استفاده کنند ، و بسیاری از مدل ها از توده های حرارتی مسی برای دور کردن گرما از پردازنده ها استفاده می کنند ، در حالی که فن دستگاه دور تر از آن قرار گرفته است.

به جای خمیر حرارتی از گانک استفاده نکنید. یک هیت سینک فن در اینترنت سفارش دهید یا از فروشگاه لوازم الکترونیکی محله ی خود دیدن کنید. همچنین باید هنگام تمیز کردن مواد چسبنده دقت کنید.  فکر می کنم مشروبات الکلی بدون رنگ خطری ندارد. برخی از فروشگاه ها تمیز کننده های مخصوص برای این مواد می فروشند. کاری که نباید انجام دهید استفاده از یک حلال خانگی است که می تواند بقایای  چسبنده و روغنی از مواد ریخته شده به جا بگذارد و به عنوان عایق عمل کند. پس از انجام همه ی این کارها ، تمیز کردن همیشه مشکل گرم شدن بیش از حد را حل نمی کند. برخی از تراشه ها با گذشت زمان و افزایش عمر دستگاه داغ تر و داغتر می شوند و گرم شدن بیش از، حد مقاومت داخلی را در یک مارپیچ افزایش می دهد.

یافتن منبع دود

این می تواند نشان دهنده ی مهارت عیب یابی واقعی باشد مگر اینکه علت آن مشخص باشد. قبل از باز کردن لپ تاپ ، مطمئن شوید که خنک شده ، به برق وصل نیست و باتری آن خارج شده است. هنگام انجام این کار باید از چشم ها و بینی تان محافظت کنید چون می توانند به راحتی توسط اجزای سوخته شده آسیب ببینند، اگرچه حتی اگر مادربرد از لپ تاپ برداشته شود ، تشخیص بوی بد سخت است زیرا دود اولیه در یک مکان کوچک به دام افتاده است. ممکن است بخواهید از ذره بین برای بررسی دقیق همه اجزای مادربرد استفاده کنید و به دنبال تغییر رنگ یا ذوب شدن قطعات یا خود برد باشید. اگر توانستید قسمتی از دستگاه را با یک نقطه ی سوختگی کشف کنید ، ارزشش را دارد که بخواهیم آن را خوب شناسایی و عیب یابی و سپس تعمیرش کنیم، اما اگر ناحیه بزرگی آسیب دیده باشد ، من  اگر جای شما باشم برای عیب یابی تلاش زیادی نمی کنم، چون احتمالا کار از کار گذشته و نمی توان دیگر از دستگاه مورد نظر استفاده کرد.

دیجی باران
از دیدن افکار شما خوشحال خواهیم شد

پاسخ دهید

بیست − 10 =

سبد خرید